• Anonym (Fruktansvärt)

Gå på begravning fast man inte är välkommen

En av mina bästa vänner har tagit livet av sig.

Hans fru tror att han och jag har haft ett hemligt förhållande, vilket vi inte har???? Hon tål knappt att se mig, hon är vansinnig och vill inte ha med mig att göra.

Fruktansvärt jobbigt alltihop..

Pendlar om jag ska gå på begravningen, tror jag kommer ångra mig om jag inte går.

Vad skulle ni gjort?

Ska jag smyga in och sätta mig längst bak?

Min sambo vill ju gå, men inte själv????

• Svar på tråden Gå på begravning fast man inte är välkommen
  • dfgklihdfkjgf
    Ascendere skrev 2017-10-30 07:25:03 följande:

Men oavsett hur det ligger till så är det enda anständiga att avstå från begravningen, det borde vara självklart.

Tycker jag också.
  • sextiotalist
    Anonym (konformad) skrev 2017-10-30 13:59:21 följande:
    Vart läste du vem som arrangerar begravningen?

Ja så kanske vissa gör, men i det här fallet så finns tydligen i vilket fall en annons med datum och tid och ingenting om vilka som får komma.
    Det är äkta make/maka som i första hand hanterar begravningen, i andra hand bröstarvingar.
    Du frågade vem som har mest rätt att gå på begravningen, ja, det är de som står för arrangemanget av begravningen.
  • Anonym (konformad)
    sextiotalist skrev 2017-10-30 14:56:11 följande:
    Det är äkta make/maka som i första hand hanterar begravningen, i andra hand bröstarvingar.
    Du frågade vem som har mest rätt att gå på begravningen, ja, det är de som står för arrangemanget av begravningen.
    Nej, jag frågade inte det. Jag sa att jag är inte den som bedömer vem som har mest rätt att gå på begravningen.
  • Anonym (konformad)
    Anonym (??) skrev 2017-10-30 14:53:21 följande:
    *suck*
    till skillnad från dig menar du *ironi* du dyker ju upp i var och varannan tråd och gnäller, jag kan inte säga att jag delar klybans psikt alla gånger men hans/hennes rätt att uttrycka dom däremot är jag helt för utan att gestapmedlemmar ska instifta diktatur på forumet, du får helt enkelt lära dig att andra har olika åsikter och rätt att uttrycka dom

on topic - ts säg adjö till din vän på annat sätt, du vet att det inte är en bra idé då det utan tvivel kommer orsaka onödigt bråk, varför göra så mot alla andra som är där, det är ju fler än frun som kommer vara där och bli drabbade om du och frun ryker ihop, tror också att frun får mer sympati i slutänden
    Och jag är tvärtom, jag kan dela Klybans åsikter i vissa fall men jag tycker debattekniken är helt undermålig, plus oförmåga att ta in skriven text, hålla en röd tråd osv... men det är bara min uppfattning.

Det kanske inte alls blir bråk, men i vilket fall ska TS fråga frun innan har hon sagt. Frun kanske lugnar sig. Hoppas att de kan gå båda och vara sams.
  • dfgklihdfkjgf

Självkklart är det inget som hindrar Ts juridiskt från att gå till kyrkan men lite känsla för vad som är rätt måste man väl ändå ha, det och att visa respekt för de närmaste sörjande går före TS egna önskningar

Jag tror vi kommer att få se mer av såna här situationer när generationerna som har fått lära sig att 'ta för sig'  dyker upp
    De flesta andra förstår dock och tar till sig att ibland får man ta ett steg tillbaka och respektera andra och visa hänsyn.

• Ascendere

TS, om det verkligen var din bästa vän och inget annat, då visar du bäst respekt mot honom genom att göra begravningen så lätt som möjligt för den kvinna han älskade och valt att dela sitt liv med.

En riktig vän respekterar alltid hens val av partner, och inser att partnern alltid, i alla lägen, är närmare vederbörande än man själv.

• Anonym (nx)

Skärp dig TS.
    Gå inte på begravningen om inte frun vill.

• Anonym (konformad)

Alla bara utgår ifrån att frun betydde så mycket för den döde. Det vet ni ingenting om. Hon kanske var en plåga. Kanske var pga henne han tog livet av sig rentav. Säger inte att det är så, men jag tycker det förekommer alldeles för mycket förutfattade meningar och ni baserar er åsikt på det.

• Afterlife
    Anonym (konformad) skrev 2017-10-30 20:05:29 följande:

Alla bara utgår ifrån att frun betydde så mycket för den döde. Det vet ni ingenting om. Hon kanske var en plåga. Kanske var pga henne han tog livet av sig rentav. Säger inte att det är så, men jag tycker det förekommer alldeles för mycket förutfattade meningar och ni baserar er åsikt på det.

Det är klar man inte vet. Men begravningen är inte till för den döde, den är till för de efterlevande. Jag tycker att de flesta i tråden gett rekommendationer utifrån informationen som finns.
  • Anonym (konformad)
    Afterlife skrev 2017-10-30 20:41:48 följande:
    Det är klar man inte vet. Men begravningen är inte till för den döde, den är till för de efterlevande. Jag tycker att de flesta i tråden gett rekommendationer utifrån informationen som finns.
    Och jag uppfattar det som att många ger rekommendationer med utgångspunkten att han älskade sin fru och vill sätta hennes väl och ve först och främst. Och att frun är den som har stått honom närmast. Och det är information som INTE finns i tråden, utan just förutfattade meningar.
Svar på tråden Gå på begravning fast man inte är välkommen