• manda974

Planerar för första barnet.

Hej! Är helt ny här på FL, jag och min sambo har bestämt oss för att försöka skaffa en liten bebis. Vi är båda 22 år.

Tog ut min p-stav 29/9 och började använda Natural cycles. Hade enligt appen ägglossning förra veckan 12/10, håller nu tummar och tår att det kanske blir en bebis direkt men förväntar mig att det tar några månader till.

Är det några fler som försöker där ute? Kanske i samma ålder? Skulle va kul att ha någon att bolla idéer med ????

• Svar på tråden Planerar för första barnet.
  • Saima17
    Junirosen skrev 2017-11-10 14:43:14 följande:

Tack tack :)

Åh vad roligt att du läser till USKA. Jag studerar till sjuksköterska men jobbar extra som Uska :) Jag har varit iväg och jobbat idag... så skönt att rensa tankarna lite! Hur långt har du kommit i din utbildning? :)

Åh va roligt me fler uska..ja e å lr här i finland heter d ju närvårdare. Har både äldreomsorg och barn inriktning.. Jobbar på förskola/dagis m 5&6 åringar nu :)
  • ellinorwe
    mlmeliasson skrev 2017-11-11 14:15:13 följande:

Hej!

Jag och min sambo har bestämt oss för att bli gravida.

Använde mig utav p-piller tidigare (prionelle) som jag slutade att ta, några dagar senare kom mensen (det gör den ju alltid oavsett när i månaden man slutar ta dem) den 25/10. Hade vad jag tror var ägglossning den 1/11.

Om jag nu lyckats bli gravid, när tror ni jag har BIM isåfall? Har inte alls koll på hur lång menscykel jag har då jag ätit piller i flera år och minns inte hur det var tidigare. Tänker liksom när jag kan ta ett test ungefär. Nån som har någon idé?

Hej! vad roligt att ni ska börja försöka!

Min barnmorska sa till mig att det är ovanligt att få ägglossning direkt efter ppiller innan du ens haft din riktiga mens (mensen du fick räknas inte) . Det är efter nästa mens som verkstaden där ner hoppar igång. kan tom ta ännu längre tid för ägglossningen att komma igång.

Jag har alltid haft 28 dagars cykel men nu har jag varit uppe i 42 dagar i 2 månader efter jag har slutat med ppiller. så mitt råd är att slappna av och låta din riktiga mens komma och börja försöka efter den ist med ägglossningstest för att kunna lära känna dig själv.

lycka till!
  • mlmeliasson
    ellinorwe skrev 2017-11-11 18:40:15 följande:

Hej! vad roligt att ni ska börja försöka!

Min barnmorska sa till mig att det är ovanligt att få ägglossning direkt efter ppiller innan du ens haft din riktiga mens (mensen du fick räknas inte) . Det är efter nästa mens som verkstaden där ner hoppar igång. kan tom ta ännu längre tid för ägglossningen att komma igång.

Jag har alltid haft 28 dagars cykel men nu har jag varit uppe i 42 dagar i 2 månader efter jag har slutat med ppiller. så mitt råd är att slappna av och låta din riktiga mens komma och börja försöka efter den ist med ägglossningstest för att kunna lära känna dig själv.

lycka till!

Hej, tack! Det känns jätteroligt :)

Anledningen till att jag tror att jag hade ägglossning är för att det kändes så som det brukar göra, och 2 dagar efter det så tog jag ett ägglossningstest som visade ett svagt streck. Och ytterliggare några dagar senare så tog jag ett till och det var helt utan streck. Därför tänker jag att jag nog hade det ändå. Både min mamma och mina 3 systrar blir gravida bara dem tittar på en penis typ haha, och även min mamma blev gravid direkt efter p piller. Hon fick den mensen som kommer när man slutar, sen fick hon inte den mer för då vart hon gravid likslm.
  • Rydén91

Hej jag heter jasmine rydén är 26 år gammal jag tog ut min p stav i fredags. Jag och min man ska försöka skaffa barn. Jag hade min mens innan 24 okt va slut 1 nov ungefär så jag vet inte ännu när den riktiga mensen kommer.

• saijda
    Saima17 skrev 2017-11-11 11:42:10 följande:

Haha jaaa. Oj oj tror man måst börja me nå renoverings projekt nu att dagarna går så man har annat än BIM å tänk på :)

Haha känner igen mig i det du säger ^^ tur att man har skolarbete och lägga tid på. Samt mannen som försöker sysselsätta oss båda med lite Ikea besök osv :)
  • Saima17
    saijda skrev 2017-11-11 23:08:18 följande:

Haha känner igen mig i det du säger ^^ tur att man har skolarbete och lägga tid på. Samt mannen som försöker sysselsätta oss båda med lite Ikea besök osv :)

Haha Ikea e bra.. Fick me min sambo dit i fredags.. Men d va bara för att vi va i närheten( hade kört ca 350km) närmsta Ikea här hemma e tja.. 250-300 km härifrån.. Suck. Men vi renoverar huset. Tur att ja har BIM dan efter han åkt på jobb.. så att ja int börjar testa för tidigt.. Undrar va dom säger på jobb om ja åxå e nykter på julfesten.. Min kollega väntat å bebis.. Men mitt e ju så tidigt då isf att ja sku int villa säga nå..hmm..
  • Junirosen
    saijda skrev 2017-11-10 17:01:27 följande:

Jasså vad roligt ju :) jag har min tre dagars lediga helg denna helg så jobbar helg nästa vecka när jag har BIM ;0

Vet hur det känns rätt skönt att man jobbar och studerar då, lättare att rensa tankarna ^^ jag är klar i januari/februari 2018. Så snart ett år :) du då?

Skönt att vara ledig också! Hoppas verkligen inte att din mens dyker upp då! :O

Eller hur :) skönt att jobba då det annars blir så mycket fritid hemma där tankarna bara flyger iväg... vad skönt! Då är du ju snart klar! :) jag är klar till juni 2018.
  • Junirosen
    Saima17 skrev 2017-11-11 16:00:41 följande:

Åh va roligt me fler uska..ja e å lr här i finland heter d ju närvårdare. Har både äldreomsorg och barn inriktning.. Jobbar på förskola/dagis m 5&6 åringar nu :)

Vad roligt! Uska är ett bra och viktigt yrke :) jag har också jobbat på förskola tidigare, de är också kul!
  • Saima17
    Junirosen skrev 2017-11-12 09:29:04 följande:

Vad roligt! Uska är ett bra och viktigt yrke :) jag har också jobbat på förskola tidigare, de är också kul!

Absolut. Ha jobba m äldre i ca 10 år.. Men d e int alls min grej mer.. Nu e d barn som gäller på alla plan
  • saijda
    Saima17 skrev 2017-11-12 09:24:18 följande:

Haha Ikea e bra.. Fick me min sambo dit i fredags.. Men d va bara för att vi va i närheten( hade kört ca 350km) närmsta Ikea här hemma e tja.. 250-300 km härifrån.. Suck. Men vi renoverar huset. Tur att ja har BIM dan efter han åkt på jobb.. så att ja int börjar testa för tidigt.. Undrar va dom säger på jobb om ja åxå e nykter på julfesten.. Min kollega väntat å bebis.. Men mitt e ju så tidigt då isf att ja sku int villa säga nå..hmm..

Oj det är en bit och åka. Vart bor ni? ( om man får fråga). Vad roligt med renovering, förstår dock att det tar mycket energi gissar jag på. Jag har BIM om fem dagar och har tagit tempen sedan i förrgår och den ligger på 36,9 och jag brukar ligga på 36.2-36.4. Så hoppas det tog sig :0

Denna eviga väntan är jobbig men är det ett pluss så är det värt det :) åh måste vara iobbigt, jag dricker i för sig aldrig så det är lättare för mig där :/
Svar på tråden Planerar för första barnet.