• Sphynxey

Bada katt

Hejsan!

Vi funderar på att skaffa katt, så nu har jag några frågor till alla katt-"experter":

(i) Vilka raser är bäst om man vill ha en katt som fäller så lite som möjligt? Nakenkatterna är ju uppenbara, men hur är det med andra katter?

(ii) Hur ofta kan man bada en katt? Hur jag än söker på nätet så hittar jag bara information hur ofta man måste bada en katt - inte hur ofta man kan bada den... här och där står det att man inte ska bada en katt "onödigt ofta" - men vad är "onödigt ofta"? Om vi skaffar en katt vill jag ju att det ska bli rätt; jag vill ju inte skada den genom att bada den för ofta, men samtidigt fixar jag inte riktigt tanken på att inte kunna bada/tvätta den.

(iii) Finns det något man kan göra för att kunna bada dem oftare (t.ex. ha speciell olja eller nåt)?

Jag hade verkligen blivit jätteglad för svar på dessa frågor! Sen är jag glad om jag kan slippa kommentarer som att jag är grym, eller inte en riktig kattälskare för att jag har de här frågorna; hela anledningen till att jag frågar är ju att jag verkligen inte vill göra en katt illa. 

• Svar på tråden Bada katt
  • Primulina

[quote=78102926][quote-nick]Primulina skrev 2017-10-15 18:14:44 följande:[/quote-nick]Hej

Jag är lite som du gillar katter men inte allt hår.

Jag var länge inte på Sphynx men ville ha mer hår så slutade på Devon rex. Vad jag upplever så hårar Chornish och Devon rex minst av de håriga katterna. De har mest bara lockig under ull som fäller likt ett dam. Inga stora hårmattor men lite dammigt blir det.

Sphyx ska badas ganska ofta på grund av håroljor som nån nämnde tror rekommendationen är 1 gång i veckan(Är inte säker kolla med uppfödare) vilket är jätte mycket för katter men de lär sig från tidig ålder.

Jag badar mina katter ca varannan månad för att pälsen då börjar bli fet och för att få bort en del löst hår. Dessa tillfällen sammanstråla ofta med att jag har allergiker på besök där ny tvättade katter underlättar för dem.

De flesta katter behöver dock inte badas alls men 1 gång i månad kan inte jag se som nått problem om de inte får uppenbara hudåkommor. Katter är renligs så inte är de skitiga heller men deras saliv och ögondroppar innehåller pigment så vattnet kan se skitigt ut.

Jobbiga autokorrek här kommer lite mer rättstavad text

• Sphynxey
    Anonym (?) skrev 2017-10-15 18:05:20 följande:
    Du har fått svar? Katter tvättar sig själva. 
    Ja, fast att katter tvättar sig själva är ju inte det samma som att man inte kan bada dem, eller hur? Katter kan t.ex. jaga sin egen mat (under förutsättning att tillfälle ges), men det innebär ju inte att man inte kan ge dem köpt mat - jag vet, inte den bästa jämförelsen, men den bästa jag kom på så här med en gång. Jag har som sagt fattat att katter inte behöver tvättas; min fråga är om man kan tvätta dem, och i så fall hur ofta.
  • Sphynxey
    Primulina skrev 2017-10-15 18:20:31 följande:

[quote=78102926][quote-nick]Primulina skrev 2017-10-15 18:14:44 följande:[/quote-nick]Hej

Jag är lite som du gillar katter men inte allt hår.

Jag var länge inte på Sphynx men ville ha mer hår så slutade på Devon rex. Vad jag upplever så hårar Chornish och Devon rex minst av de håriga katterna. De har mest bara lockig under ull som fäller likt ett dam. Inga stora hårmattor men lite dammigt blir det.

Sphyx ska badas ganska ofta på grund av håroljor som nån nämnde tror rekommendationen är 1 gång i veckan(Är inte säker kolla med uppfödare) vilket är jätte mycket för katter men de lär sig från tidig ålder.

Jag badar mina katter ca varannan månad för att pälsen då börjar bli fet och för att få bort en del löst hår. Dessa tillfällen sammanstråla ofta med att jag har allergiker på besök där ny tvättade katter underlättar för dem.

De flesta katter behöver dock inte badas alls men 1 gång i månad kan inte jag se som nått problem om de inte får uppenbara hudåkommor. Katter är renligs så inte är de skitiga heller men deras saliv och ögondroppar innehåller pigment så vattnet kan se skitigt ut.

Jobbiga autokorrek här kommer lite mer rättstavad text

Tusen tack för jättebra svar!!! Är nakenkatter alltså de enda som kan badas så ofta?

Och ja - autokorrekt är hopplöst... precis som att alla tankstreck här på familjeliv blir frågetecken, så att man istället måste använda bindestreck - grrrrr
  • EmberEyes

Jag var fosterhem till en nakenkatt i några månader, och den behövdes "torkas av" med fuktig handduk i princip varje dag, men jag behövde aldrig bada den.

Mina långhåriga katter badar jag ytterst sällan, det finns nästan aldrig något behov av det. Dock har det funnits tillfällen när de hittat på hyss och skapat ett behov själva (den stora blåbärssoppan-incidenten t. ex. då någon vält ut en flaska blåbärssoppa och några andra valt att springa fram och tillbaka i pölen så tassar och maghår blivit väl indränkta, och sedan hoppa upp på i nya soffan för lite brottningsmatch.).

Men jag skulle säga att för vanligt pälsade eller välpälsade katter är behovet för regelbundet badande ganska litet. Och om du vill bada din katt så se till att vänja den från början, och använd dig av mycket positiv förstärkning som t. ex. klicker-träning. Och som aikido så klokt påpekar, klipp klorna innan!

• EmberEyes

Och just det! Läs gärna på lite om fuktexem, något både hundar och katter kan få. Speciellt en katt med tjock päls som badas ofta kan råka ut för det om pälsen inte får torka ut ordentligt. Om du väljer en pälsad katt så kan det vara bra om du lär den att bli hårtorkad också.

Förresten, kan du inte kontakta en kattfrissör och prata med dem? De jobbar ju med pälsvård, bad och fön dagligen, de har säkert en god kunskap i frågan.

• Anonym (?)
    Sphynxey skrev 2017-10-15 18:24:02 följande:
    Ja, fast att katter tvättar sig själva är ju inte det samma som att man inte kan bada dem, eller hur? Katter kan t.ex. jaga sin egen mat (under förutsättning att tillfälle ges), men det innebär ju inte att man inte kan ge dem köpt mat - jag vet, inte den bästa jämförelsen, men den bästa jag kom på så här med en gång. Jag har som sagt fattat att katter inte behöver tvättas; min fråga är om man kan tvätta dem, och i så fall hur ofta.
    Varför vill du tvätta katten när det inte behövs? Du måste förstå att det låter väldigt märkligt. Du KAN ju slå katten också, det GÅR men om man tänker på katten är det inget jag rekommenderar. Likaså med badandet. Det är inte bra för deras hud, samt att de ogillar det. De tvättar sig själva= Du behöver/ska inte tvätta dem.
  • Anonym (Tvätta)

Kattfrisör det visste jag inte ens att det fanns hur många använder sig av det?

• Sphynxey
    EmberEyes skrev 2017-10-15 18:57:11 följande:

Jag var fosterhem till en nakenkatt i några månader, och den behövdes "torkas av" med fuktig handduk i princip varje dag, men jag behövde aldrig bada den.

Mina långhåriga katter badar jag ytterst sällan, det finns nästan aldrig något behov av det. Dock har det funnits tillfällen när de hittat på hyss och skapat ett behov själva (den stora blåbärssoppan-incidenten t. ex. då någon vält ut en flaska blåbärssoppa och några andra valt att springa fram och tillbaka i pölen så tassar och maghår blivit väl indränkta, och sedan hoppa upp på i nya soffan för lite brottningsmatch.).

Men jag skulle säga att för vanligt pälsade eller välpälsade katter är behovet för regelbundet badande ganska litet. Och om du vill bada din katt så se till att vänja den från början, och använd dig av mycket positiv förstärkning som t. ex. klicker-träning. Och som aikido så klokt påpekar, klipp klorna innan!

Hahaha - den stora blåbärssoppan-incidenten låter ju kul! Nåt man kan skratta åt i efterhand, men jag kan tänka mig att det var mindre lustigt precis när det hände... 
    EmberEyes skrev 2017-10-15 19:02:30 följande:

Och just det! Läs gärna på lite om fuktexem, något både hundar och katter kan få. Speciellt en katt med tjock päls som badas ofta kan råka ut för det om pälsen inte får torka ut ordentligt. Om du väljer en pälsad katt så kan det vara bra om du lär den att bli hårtorkad också.

Förresten, kan du inte kontakta en kattfrissör och prata med dem? De jobbar ju med pälsvård, bad och fön dagligen, de har säkert en god kunskap i frågan.

Superbra idé!! Det hade jag ingen aning om att det fanns! Du ska ha jättestort tack för jättebra svar!!!
  • Sphynxey
    Anonym (?) skrev 2017-10-15 19:05:28 följande:
    Varför vill du tvätta katten när det inte behövs? Du måste förstå att det låter väldigt märkligt. Du KAN ju slå katten också, det GÅR men om man tänker på katten är det inget jag rekommenderar. Likaså med badandet. Det är inte bra för deras hud, samt att de ogillar det. De tvättar sig själva= Du behöver/ska inte tvätta dem.
    Jo, jag kan förstå att det låter märkligt. Nu borde ju anledningen till att jag frågar inte ha nån betydelse, men eftersom det tydligen betyder mycket för dig att veta varför, så är det väl bäst att jag svarar mer utförligt på det:

Som jag skrev innan så vill mina barn ha katt, men eftersom jag har ganska rejäla renlighetstvång så fixar jag inte riktigt tanken på att ha en "smutsig" individ i mitt hem.

Jag vet att det inte är rationellt att tänka så här. Jag vet att det är sjukt. Och jag vet att jag inte bör (och definitivt inte tänker) skaffa katt om det är så att katten på nåt sätt skulle må dåligt av att badas/tvättas. Det är just därför jag försöker ta reda på fakta, och fråga om det finns någon katt som skulle må precis lika bra oavsett om den blev tvättad i vatten istället för (eller rättare sagt: som komplement till) att tvätta sig själv.

Jag vet inte om jag ens ska kommentera jämförelsen med att slå katten. Fast jo, jag måste ändå fråga i vilken värld ditt huvud befinner sig när du tycker att misshandel (att slå katten) är det samma som att ge katten köpt mat i stället för att låta den jaga själv. För det var ju faktiskt det exemplet jag tog. Återigen: att katter av naturen tvättar sig själva/jagar sin mat själva innebär inte att de inte kan tvättas/ges burkmat. Nu vet jag att du sätter lika-med-tecken mellan behöver inte tvättas och ska inte tvättas, men det har faktiskt inte varit tydligt innan. Istället används behöver på alla sidor jag har hittat, vilket närmast antyder att det går, men det behövs inte.
  • Birmafröken

Att skaffa katt "för att barnen vill det" är inte en bra förutsättning inför ett så stort åtagande. Du är den som kommer att ha ansvar för kattens skötsel, omsorger och kostnader i 15-20 år, långt efter att barnen tröttnat och hittat nya saker de vill ha.

Om du dessutom redan nu känner att det är svårt att stå ut bara med tanken på katthår kommer den katten snart hamna i en omplaceringsannons. Förutom katthår som kommer att finnas överallt oavsett hur mycket du badar katten och städar, tillkommer kattsand som sprids överallt och en och annan hårbolls- eller matkräka (gärna på mattor).

För en del (förmodligen de flesta) passar det helt enkelt inte att ha katt och då ska man låta bli.

• EmberEyes
    Birmafröken skrev 2017-10-15 21:01:01 följande:

Att skaffa katt "för att barnen vill det" är inte en bra förutsättning inför ett så stort åtagande. Du är den som kommer att ha ansvar för kattens skötsel, omsorger och kostnader i 15-20 år, långt efter att barnen tröttnat och hittat nya saker de vill ha.

Om du dessutom redan nu känner att det är svårt att stå ut bara med tanken på katthår kommer den katten snart hamna i en omplaceringsannons. Förutom katthår som kommer att finnas överallt oavsett hur mycket du badar katten och städar, tillkommer kattsand som sprids överallt och en och annan hårbolls- eller matkräka (gärna på mattor).

För en del (förmodligen de flesta) passar det helt enkelt inte att ha katt och då ska man låta bli.

Håller tyvärr helt med dig Birmafröken. Jag skriver tyvärr, för enligt mig är en katt något av det trevligaste man kan skaffa sig.

TS, en katt kommer någon gång (eller många gånger) kissa fel, eller så kan du få en kantkissare, dvs en katt som står på kanten av lådan och kissar, och ofta skvätter några droppar det utanför.
    Det kan fastna lite avföring i rump-pälsen (speciellt med semi- eller -långhåriga katter), och då kommer det "ritas sträck" längs alla golv och ibland möbler i kattens försök att bli av med den.
    Du kan få en katt som äter slafsigt, runt min ena katts matskål så finns det alltid en gloria av kladd (och runt vattenskålarna också, det är ett evigt avtorkande).

Eftersom katter är frispringande djur så kommer det bli äckliga grejer lite överallt i hemmet, från hår till spyor, från kattsand till bajsränder.

Jag skulle nog föreslå en djurart med kortare livslängd och som spenderar mesta tiden i en bur, då blir det en betydligt mindre yta som "äcklas ner", och det finns kontroll på när när husdjuret/vännen har tillgång till stora ytor. Jag är inte insatt alls, men jag har hört att både chinchillor och kaniner kan bli väldigt tama och gosiga, men har inte koll på livslängd, skötsel, priser, eller hur bra de trivs med att bli badade.

• Anonym (Skaffa inte)

Tycker inte du ska skaffa något djur.

Hur känner du inför allt annat ?smuts? som kommer med på köpet med djur? Ingen bra ide att skaffa djur om man har renhetmani.

Som någon skrev innan det är kattlåda, kattsand, lite kladd kanske innan det funkar perfekt med lådan och hårbollar osv osv

Det är aldrig en bra ide att bada djur för ofta dom kan få eksem, mjäll och andra problem med torr hud

• DeathByPickles

Om man använder anpassad tvål och inte våldför sig på katten tycker jag det är helt okej att bada då och då. Vid behov eller någon gång sådär en gång i kvartalet kanske. Det kan hjälpa vid fällning dessutom, precis som hos hund. 

Var fosterhem för katter tidigare och hann med fem katter innan jag flyttade. Samtliga fick ett bad innan de åkte till sina nya hem och jag behövde varken använda kraghandskar eller våld. Jag tror det här med katter och vatten är en hyfsat överdriven skröna som folk gärna tar till hjärta, precis som katter och kloklippning.

Man vänjer katten vid hantering från början, precis som man gör med hund, genom positiv förstärkning och tålamod.

Ett bad några gånger om året är inte skadligt, tvärtom kan det vara ett tillfälle att hjälpa djuret bli av med död/lös päls och hålla koll på huden. . 

Not Carnegie, Vanderbilt, and Astor together could have raised money enough to buy a quarter share in my little dog.
  • Glinda från Oz

Jag är dålig på raser, men en raskatt kostar 8000-12 000 kronor, har ni de pengarna att lägga ner på en katt? Om svaret är nej så är allt tal om raser tyvärr orelevant. Många försöker luras och säga att deras katt är så och så många procent av den och den rasen, gå inte på det, alla katter utan stamtavla är huskatter.

Katter ska inte badas alls om det inte finns en uppenbar anledning till det, t.ex att de har rullat sig i olja. Katter är väldigt renliga och tvättar sig själva. Måste du bada katten finns det speciella kattschampon.

Köp görna en katt från ett katthem, på så vis hjälper du en av de hundra tusentals hemlösa katterna som finns.

• Sphynxey

Tusen tack alla ni som verkligen tagit sig tid att svara på mina frågor! Verkligen. Ni har helt övertygat mig, och jag är väldigt glad nu att jag frågade :) Tusen tack också för att ni svarat objektivt, i stället för att klanka ned på mig.

Stora kramar till er alla - och fortsätt njuta av era katter, ni som kan :)

• Anonym (Tvätta)

Hur många badar sina katter tycker det låter svårt katter är väl inte så förtjusta i att bada 

• EnGladPingvin

Badar aldrig våra katter. Det sköter de själva. Däremot borstar vi dem för att slippa för mycket hår. De älskar det. Finns en borste som heter Furminator som verkligen kan rekommenderas. Den tar allt löst och lite till

Svar på tråden Bada katt