Inlägg från: EmberEyes |Visa alla inlägg
  • EmberEyes

Bada katt

Jag var fosterhem till en nakenkatt i några månader, och den behövdes "torkas av" med fuktig handduk i princip varje dag, men jag behövde aldrig bada den.

Mina långhåriga katter badar jag ytterst sällan, det finns nästan aldrig något behov av det. Dock har det funnits tillfällen när de hittat på hyss och skapat ett behov själva (den stora blåbärssoppan-incidenten t. ex. då någon vält ut en flaska blåbärssoppa och några andra valt att springa fram och tillbaka i pölen så tassar och maghår blivit väl indränkta, och sedan hoppa upp på i nya soffan för lite brottningsmatch.).

Men jag skulle säga att för vanligt pälsade eller välpälsade katter är behovet för regelbundet badande ganska litet. Och om du vill bada din katt så se till att vänja den från början, och använd dig av mycket positiv förstärkning som t. ex. klicker-träning. Och som aikido så klokt påpekar, klipp klorna innan!

• EmberEyes

Och just det! Läs gärna på lite om fuktexem, något både hundar och katter kan få. Speciellt en katt med tjock päls som badas ofta kan råka ut för det om pälsen inte får torka ut ordentligt. Om du väljer en pälsad katt så kan det vara bra om du lär den att bli hårtorkad också.

Förresten, kan du inte kontakta en kattfrissör och prata med dem? De jobbar ju med pälsvård, bad och fön dagligen, de har säkert en god kunskap i frågan.

• EmberEyes
    Birmafröken skrev 2017-10-15 21:01:01 följande:

Att skaffa katt "för att barnen vill det" är inte en bra förutsättning inför ett så stort åtagande. Du är den som kommer att ha ansvar för kattens skötsel, omsorger och kostnader i 15-20 år, långt efter att barnen tröttnat och hittat nya saker de vill ha.

Om du dessutom redan nu känner att det är svårt att stå ut bara med tanken på katthår kommer den katten snart hamna i en omplaceringsannons. Förutom katthår som kommer att finnas överallt oavsett hur mycket du badar katten och städar, tillkommer kattsand som sprids överallt och en och annan hårbolls- eller matkräka (gärna på mattor).

För en del (förmodligen de flesta) passar det helt enkelt inte att ha katt och då ska man låta bli.

Håller tyvärr helt med dig Birmafröken. Jag skriver tyvärr, för enligt mig är en katt något av det trevligaste man kan skaffa sig.

TS, en katt kommer någon gång (eller många gånger) kissa fel, eller så kan du få en kantkissare, dvs en katt som står på kanten av lådan och kissar, och ofta skvätter några droppar det utanför.
    Det kan fastna lite avföring i rump-pälsen (speciellt med semi- eller -långhåriga katter), och då kommer det "ritas sträck" längs alla golv och ibland möbler i kattens försök att bli av med den.
    Du kan få en katt som äter slafsigt, runt min ena katts matskål så finns det alltid en gloria av kladd (och runt vattenskålarna också, det är ett evigt avtorkande).

Eftersom katter är frispringande djur så kommer det bli äckliga grejer lite överallt i hemmet, från hår till spyor, från kattsand till bajsränder.

Jag skulle nog föreslå en djurart med kortare livslängd och som spenderar mesta tiden i en bur, då blir det en betydligt mindre yta som "äcklas ner", och det finns kontroll på när när husdjuret/vännen har tillgång till stora ytor. Jag är inte insatt alls, men jag har hört att både chinchillor och kaniner kan bli väldigt tama och gosiga, men har inte koll på livslängd, skötsel, priser, eller hur bra de trivs med att bli badade.

Svar på tråden Bada katt