Inlägg från: Primulina |Visa alla inlägg
  • Primulina

Bada katt

Hej

Jag är lite som du gillar katter men inte allt hår.

Jag bär länge inte på Sphynx men bulle ha mer hår så slutade på Devon rex. Vad jag upplever så vårar Chornish och Devon rex minst av de håriga katterna. De har mest bara livlig under ull som fäller likt ett dam. Inga stora hårmattor men lite dammigt blir det.

Sphyx ska badas ganska ofta på grund av håroljor som nån nämnde tror rekommendationen är 1 gång i veckan vilket är jätte mycket för katter men de lär sig från tidig ålder.

Jag badar mina katter ca varannan månad för att pälsen då börjar bli fet och för att få bort pendel löst hår. Dessa tillfällen sammanstråla ofta med att jag har allergiker på besök där ny tvättade katter underlättar.

De flesta katter behöver dock inte badas alls men 1 gång i månad kan inte jag se som nått problem om de inte får uppenbara hudåkommor. Katter är hemliga så inte är de skojiga heller men deras saliv och ögon droppar innehåller pigment så vattnet kan se slitigt ut fast det egentligen inte är smuts.

• Primulina

[quote=78102926][quote-nick]Primulina skrev 2017-10-15 18:14:44 följande:[/quote-nick]Hej

Jag är lite som du gillar katter men inte allt hår.

Jag var länge inte på Sphynx men ville ha mer hår så slutade på Devon rex. Vad jag upplever så hårar Chornish och Devon rex minst av de håriga katterna. De har mest bara lockig under ull som fäller likt ett dam. Inga stora hårmattor men lite dammigt blir det.

Sphyx ska badas ganska ofta på grund av håroljor som nån nämnde tror rekommendationen är 1 gång i veckan(Är inte säker kolla med uppfödare) vilket är jätte mycket för katter men de lär sig från tidig ålder.

Jag badar mina katter ca varannan månad för att pälsen då börjar bli fet och för att få bort en del löst hår. Dessa tillfällen sammanstråla ofta med att jag har allergiker på besök där ny tvättade katter underlättar för dem.

De flesta katter behöver dock inte badas alls men 1 gång i månad kan inte jag se som nått problem om de inte får uppenbara hudåkommor. Katter är renligs så inte är de skitiga heller men deras saliv och ögondroppar innehåller pigment så vattnet kan se skitigt ut.

Jobbiga autokorrek här kommer lite mer rättstavad text

Svar på tråden Bada katt