• amia01

Sonen retad i skolan - hur gör jag?

Sonen på 9 år har blivit retad och slagen i skolan.
    Men han vill absolut inte att jag berättar för någon vuxen i skolan.

Känner att jag borde det, så de kan hålla lite extra koll på rasterna när det brukar hända. Men samtidigt så vill jag inte svika honom genom att berätta, eftersom jag är rädd för att han aldrig kommer våga berätta något sådant för mig igen.

Hade jag litat på att skolan hade kunnat hantera det på ett bra sätt hade jag berättat, och sonen hade säkert accepterat det när han kunnat konstatera att det faktiskt gick bra.

Tyvärr har skolpersonalen gjort flera stora misstag tidigare, vilket säkert är en anledning till att sonen absolut inte vill att de ska veta. Det gör att jag riskerar att sitta med en sviken son, och en förvärrad mobbingsituation om jag tar kontakt med skolan.

Hur ska jag göra?

• Svar på tråden Sonen retad i skolan - hur gör jag?
  • Almina

Har det hänt vid ett tillfälle eller upprepade gånger?

Vad är alternativet, att låta det fortgå? Eller finns det någon annan plan för att få ett stopp på detta?

• C78

Tar det som att lärarna vet om problemet och har försökt lösa det på nåt klent sätt i stället för att ta tag i det på allvar. Och att det därför lett till att mobbarna gör livet än värre för din son därför han skvallrat. Är det så? Tänker att det måste gå att anmäla högre upp i sådana fall. Så att skolan får press på sig och något görs. För att ignorera detta är ju inget bra alternativ. Din son kanske aldrig tillåter dig ta detta vidare, ska du då inte göra det och ist låta mobbingen få fortsätta utan motstånd år ut och år in? Förklara för din son att du helt enkelt inte kan strunta i det han berättade för att du är rädd om honom och älskar honom, men att du inte kommer ta det direkt med lärarna denna gång utan att du kommer gå högre upp. Till andra vuxna som kan ge lärarna en tillsägelse att de gjort fel mot honom. Svårt sånt där men du ska nog inte ignorera detta.

• erikaABC

Du får tala med din son och berätta att det enda sättet är att prata med personalen på skolan. och att du kommer finans med och stödja honom. 1. prata med klassföreståndaren. om du inte omgående ser förändring så pratar du med rektor. skulle inte det hjälpa vänder du dig till beo eller skolinspektione. Råder dig även att hälsa på i skoaln för att bilda dig en uppfattning om hur det är si skioan. Det borde hans pappa också göra. Det blir an signal för både din son och andra

• amia01
    Almina skrev 2017-10-10 23:34:08 följande:

Har det hänt vid ett tillfälle eller upprepade gånger?

Vad är alternativet, att låta det fortgå? Eller finns det någon annan plan för att få ett stopp på detta?

Vet inte riktigt. Sonen vill helst inte berätta. Men det har hänt minst tre gånger, kanske 4-5. Det jobbiga är att det tycks ha eskalerat, från att "bara" retas till att börja slåss.

Det har hänt tidigare också, och då har skolan som sagt var inte gjort ett särskilt bra jobb, utan det har bara blivit värre när vi informerade dem. Det löste sig då efter ett par år genom att den elev som var drivande slutade på skolan.

Dessutom känns det som om det tidigare varit på en lite "enklare" nivå, när barnen varit yngre. Nu är det mer "utstuderat" och det är flera barn inblandade. Det finns någon slags strategi, där en av dem retar upp sonen så att han blir arg, vilket ger de andra "rätt" att gå in och ge honom stryk...

• C78
    C78 skrev 2017-10-10 23:37:55 följande:

Tar det som att lärarna vet om problemet och har försökt lösa det på nåt klent sätt i stället för att ta tag i det på allvar. Och att det därför lett till att mobbarna gör livet än värre för din son därför han skvallrat. Är det så? Tänker att det måste gå att anmäla högre upp i sådana fall. Så att skolan får press på sig och något görs. För att ignorera detta är ju inget bra alternativ. Din son kanske aldrig tillåter dig ta detta vidare, ska du då inte göra det och ist låta mobbingen få fortsätta utan motstånd år ut och år in? Förklara för din son att du helt enkelt inte kan strunta i det han berättade för att du är rädd om honom och älskar honom, men att du inte kommer ta det direkt med lärarna denna gång utan att du kommer gå högre upp. Till andra vuxna som kan ge lärarna en tillsägelse att de gjort fel mot honom. Svårt sånt där men du ska nog inte ignorera detta.

Eller - om det är möjligt - ta kontakt med mobbarnas föräldrar och stäm träff. En familj/mobbare i taget. Barnen ska vara med. Det kan ju lösa en del. Förutsatt att de andra barnens/mobbarnas föräldrar är ok och sunda människor.
  • amia01
    erikaABC skrev 2017-10-10 23:41:57 följande:

Du får tala med din son och berätta att det enda sättet är att prata med personalen på skolan. och att du kommer finans med och stödja honom. 1. prata med klassföreståndaren. om du inte omgående ser förändring så pratar du med rektor. skulle inte det hjälpa vänder du dig till beo eller skolinspektione. Råder dig även att hälsa på i skoaln för att bilda dig en uppfattning om hur det är si skioan. Det borde hans pappa också göra. Det blir an signal för både din son och andra

Problemet är att varken sonen eller jag har den minsta förhoppning om att skolan har förmåga att lösa det här...

Vi är förbjudna att komma till skolan av sonen, eftersom det bara blir mer problem för honom efteråt... Har som tur är en dotter i 6:e klass som är fått bli lite av våra ögon och öron, och som oftast kan ge en hyfsad bild av hur skolsituationen ser ut.

Har kontakt med klassföreståndaren varje vecka, som visserligen oftast kan bekräfta det som hänt, och i efterhand inse att de hanterat situationerna fel,  men som gång på gång gör om samma misstag...

Har också regelbunden kontakt med rektor, som i sin tur vet att hon och skolan skulle bli fällda om vi valde att anmäla. Men det hjälper inte...
  • SLK9216

Varför mobbas de? Vad säger de till han? Min lillebror (sladdis) berättade för mig att han blev utfryst och inte fick leka med de andra för att en kille bestämt det. Min bror fick då i fjärde klass, smal, finklädd och ser bra ut. Ser inte ut som den som blir mobbad med andra ord. Jag gick iallafall och "hämta" honom dagen efter och tog ett snack med killen som mobbades. Jag sa att det inte är ok och att jag kommer dra in föräldrar och fröknarna om han inte lägger av. Sen blev han jätte schysst! Du ska ABSOLUT INTE hålla detta för dig själv utan sätta stopp IMORGON. Eller byt skola direkt!!! Barn tar åt sig och kan göra sig själva illa och sen kan det vara försent. Lycka till!

• Tattooine

Hjälp honom byta skola. Jag var i samma situation som honom när jag var i den åldern och mina föräldrar fixade så att jag fick byta skola. Det var väldigt skönt att känna att de var på min sida liksom. Att de var villiga att gå igenom detta tillsammans med mig. Fråga din son om han skulle vilja byta skola.

• C78
    amia01 skrev 2017-10-10 23:55:04 följande:
    Problemet är att varken sonen eller jag har den minsta förhoppning om att skolan har förmåga att lösa det här...

Vi är förbjudna att komma till skolan av sonen, eftersom det bara blir mer problem för honom efteråt... Har som tur är en dotter i 6:e klass som är fått bli lite av våra ögon och öron, och som oftast kan ge en hyfsad bild av hur skolsituationen ser ut.

Har kontakt med klassföreståndaren varje vecka, som visserligen oftast kan bekräfta det som hänt, och i efterhand inse att de hanterat situationerna fel,  men som gång på gång gör om samma misstag...

Har också regelbunden kontakt med rektor, som i sin tur vet att hon och skolan skulle bli fällda om vi valde att anmäla. Men det hjälper inte...
    Men ts om du redan bestämt dig för att följa din sons direktiv och låta honom och hans 11-12-åriga syster se om problemet så finns det ju ingen anledning att skriva denna tråd. Du skriver att din son både blir retad OCH slagen. Då är det fysisk misshandel också. De slår alltså på din son och du sitter och funderar på OM du ska göra något åt det just nu? Du beskriver själv att saker eskalerat. Tänker att hur mycket ska det få eskalera innan du stiger in och tar kontrollen? Ett barn vet inte bäst i sådana här situationer.
  • erikaABC
    amia01 skrev 2017-10-10 23:55:04 följande:

Du har pratat med rektor och det hjälper inte. Då kontaktar du beo eller skolinspektionen. Du behöver inte lämna in en formell anmälan det första du gör utan ta ett samtal där du beskriver situation. Sedan får du hjälp av dom hur ni ska gå vidare med detta. Du har inget val. Mobbning går inte över av sig självt.
Svar på tråden Sonen retad i skolan - hur gör jag?