• amia01

Sonen retad i skolan - hur gör jag?

Sonen på 9 år har blivit retad och slagen i skolan.
    Men han vill absolut inte att jag berättar för någon vuxen i skolan.

Känner att jag borde det, så de kan hålla lite extra koll på rasterna när det brukar hända. Men samtidigt så vill jag inte svika honom genom att berätta, eftersom jag är rädd för att han aldrig kommer våga berätta något sådant för mig igen.

Hade jag litat på att skolan hade kunnat hantera det på ett bra sätt hade jag berättat, och sonen hade säkert accepterat det när han kunnat konstatera att det faktiskt gick bra.

Tyvärr har skolpersonalen gjort flera stora misstag tidigare, vilket säkert är en anledning till att sonen absolut inte vill att de ska veta. Det gör att jag riskerar att sitta med en sviken son, och en förvärrad mobbingsituation om jag tar kontakt med skolan.

Hur ska jag göra?

• Svar på tråden Sonen retad i skolan - hur gör jag?
  • amia01
    Almina skrev 2017-10-10 23:34:08 följande:

Har det hänt vid ett tillfälle eller upprepade gånger?

Vad är alternativet, att låta det fortgå? Eller finns det någon annan plan för att få ett stopp på detta?

Vet inte riktigt. Sonen vill helst inte berätta. Men det har hänt minst tre gånger, kanske 4-5. Det jobbiga är att det tycks ha eskalerat, från att "bara" retas till att börja slåss.

Det har hänt tidigare också, och då har skolan som sagt var inte gjort ett särskilt bra jobb, utan det har bara blivit värre när vi informerade dem. Det löste sig då efter ett par år genom att den elev som var drivande slutade på skolan.

Dessutom känns det som om det tidigare varit på en lite "enklare" nivå, när barnen varit yngre. Nu är det mer "utstuderat" och det är flera barn inblandade. Det finns någon slags strategi, där en av dem retar upp sonen så att han blir arg, vilket ger de andra "rätt" att gå in och ge honom stryk...

• amia01
    erikaABC skrev 2017-10-10 23:41:57 följande:

Du får tala med din son och berätta att det enda sättet är att prata med personalen på skolan. och att du kommer finans med och stödja honom. 1. prata med klassföreståndaren. om du inte omgående ser förändring så pratar du med rektor. skulle inte det hjälpa vänder du dig till beo eller skolinspektione. Råder dig även att hälsa på i skoaln för att bilda dig en uppfattning om hur det är si skioan. Det borde hans pappa också göra. Det blir an signal för både din son och andra

Problemet är att varken sonen eller jag har den minsta förhoppning om att skolan har förmåga att lösa det här...

Vi är förbjudna att komma till skolan av sonen, eftersom det bara blir mer problem för honom efteråt... Har som tur är en dotter i 6:e klass som är fått bli lite av våra ögon och öron, och som oftast kan ge en hyfsad bild av hur skolsituationen ser ut.

Har kontakt med klassföreståndaren varje vecka, som visserligen oftast kan bekräfta det som hänt, och i efterhand inse att de hanterat situationerna fel,  men som gång på gång gör om samma misstag...

Har också regelbunden kontakt med rektor, som i sin tur vet att hon och skolan skulle bli fällda om vi valde att anmäla. Men det hjälper inte...
  • amia01
    C78 skrev 2017-10-10 23:37:55 följande:

Tar det som att lärarna vet om problemet och har försökt lösa det på nåt klent sätt i stället för att ta tag i det på allvar. Och att det därför lett till att mobbarna gör livet än värre för din son därför han skvallrat. Är det så? Tänker att det måste gå att anmäla högre upp i sådana fall. Så att skolan får press på sig och något görs. För att ignorera detta är ju inget bra alternativ. Din son kanske aldrig tillåter dig ta detta vidare, ska du då inte göra det och ist låta mobbingen få fortsätta utan motstånd år ut och år in? Förklara för din son att du helt enkelt inte kan strunta i det han berättade för att du är rädd om honom och älskar honom, men att du inte kommer ta det direkt med lärarna denna gång utan att du kommer gå högre upp. Till andra vuxna som kan ge lärarna en tillsägelse att de gjort fel mot honom. Svårt sånt där men du ska nog inte ignorera detta.

C78 skrev 2017-10-10 23:46:04 följande:
    Eller - om det är möjligt - ta kontakt med mobbarnas föräldrar och stäm träff. En familj/mobbare i taget. Barnen ska vara med. Det kan ju lösa en del. Förutsatt att de andra barnens/mobbarnas föräldrar är ok och sunda människor.
    Vi har tagit upp tidigare händelser med rektor, utan att det blivit bättre. Snarare tvärt om...
    Känns som vi sviker sonen dubbelt, dels genom att berätta när han tvingat oss att lova att inte göra det, och dels genom att berätta för vuxna som svikit honom flera gånger tidigare.
    Känner föräldrarna till den pojke som är drivande i det här fallet. Tyvärr är det nog inte lätt att nå fram...
    Finns också en förklaring till pojkens agerande som jag kan förstå. Hans föräldrar har nyligen skiljt sig och pappan mår mycket dåligt, samtidigt som mamman flyttat in hos en ny sambo med barn, och den nya sambons barn råkar vara en av vår sons bästa vänner. Det gör att vår son oftast väljer att leka med sin kompis istället för den här pojken som nu dragit igång det här på skolan, och jag kan förstå att han då känner sig lämnad utanför.
    Tyvärr har vi sett tidigare att pojkens mamma i sådana här situationer gör sin son till offer, och eldar på hans besvikelse istället för att hjälpa honom att hitta egna vänner. Har försökt att bjuda med honom för att underlätta både för honom och mamman, men det har aldrig blivit riktigt bra. Han tar ut sin osäkerhet i överdrifter, klarar inte av att vara fler än två när de leker, och jobbar hela tiden för att stänga ute vår son eller sitt "nya syskon", vilket kräver att jag som vuxen hela tiden måste vara med och hålla koll och trösta. Brukar sluta med att han blir arg, och tycker att jag har fel som försöker få med alla i leken, och gå hem till mamma och berätta hur elaka alla är och hur jobbigt det är att leka hos oss. Har också sett ett antal konflikter med andra barn och föräldrar, där den här pojken agerat gränslöst eller stängt ute andra barn, men hans mamma har inte visat någon förmåga till annan lösning än att hjälpa honom att stänga ute andra barn/föräldrar och bidra till hans svårigheter.

• amia01
    C78 skrev 2017-10-11 00:06:11 följande:
    Men ts om du redan bestämt dig för att följa din sons direktiv och låta honom och hans 11-12-åriga syster se om problemet så finns det ju ingen anledning att skriva denna tråd. Du skriver att din son både blir retad OCH slagen. Då är det fysisk misshandel också. De slår alltså på din son och du sitter och funderar på OM du ska göra något åt det just nu? Du beskriver själv att saker eskalerat. Tänker att hur mycket ska det få eskalera innan du stiger in och tar kontrollen? Ett barn vet inte bäst i sådana här situationer.
    Frågan är inte om jag ska göra något - utan vad jag ska göra?
    Min erfarenhet av anmälningar till skolinspektionen är att det mest har med pappersarbete att göra. Lite konkreta resultat, även om skolan blir fälld. Och det tar tid.. jag behöver lösa det här nu!
  • amia01
    Tattooine skrev 2017-10-11 00:03:10 följande:

Hjälp honom byta skola. Jag var i samma situation som honom när jag var i den åldern och mina föräldrar fixade så att jag fick byta skola. Det var väldigt skönt att känna att de var på min sida liksom. Att de var villiga att gå igenom detta tillsammans med mig. Fråga din son om han skulle vilja byta skola.

Det har vi redan pratat om, men dels ligger närmsta skola långt bort (40 minuter med bil, 1,5 timme med skolskjuts om vi kan få igenom det...), och dels så skulle det vara jättetufft för sonen att komma till en ny skola eftersom han är blyg och har jättesvårt för att knyta nya kontakter, både med barn och vuxna.
  • amia01

Tack för alla svar!
    Har gått igenom situationen med min son i morse, och vi har en strategi som vi tror ska fungera. Tror mycket på att hjälpa barnen att hjälpa sig själva i första hand. Som med all mobbing, så blir den ju alltid rätt ointressant om offret inte ser sig själv som offer. Strategin är den att han helt enkelt går därifrån när de börjar. Tar emot att gå iväg ensam, men som tröst har han fått ta med sig en rolig leksak som han kan sätta sig själv med en stund. 
    Kommer de efter/börjar om, så ska han bara gå undan igen. Inte svara, och inte visa att han bryr sig. Min erfarenhet är att det bara brukar ta en dag eller två innan de förstått att det inte fungerar att mobbas, om man bara tar tag i problemen i tid.
    Hoppas det fungerar, annars är jag överens med sonen om att vi kan kontakta skolan i eftermiddag så får dom ha extra koll i morgon.

Svar på tråden Sonen retad i skolan - hur gör jag?