• amia01

Sonen retad i skolan - hur gör jag?

Sonen på 9 år har blivit retad och slagen i skolan.
    Men han vill absolut inte att jag berättar för någon vuxen i skolan.

Känner att jag borde det, så de kan hålla lite extra koll på rasterna när det brukar hända. Men samtidigt så vill jag inte svika honom genom att berätta, eftersom jag är rädd för att han aldrig kommer våga berätta något sådant för mig igen.

Hade jag litat på att skolan hade kunnat hantera det på ett bra sätt hade jag berättat, och sonen hade säkert accepterat det när han kunnat konstatera att det faktiskt gick bra.

Tyvärr har skolpersonalen gjort flera stora misstag tidigare, vilket säkert är en anledning till att sonen absolut inte vill att de ska veta. Det gör att jag riskerar att sitta med en sviken son, och en förvärrad mobbingsituation om jag tar kontakt med skolan.

Hur ska jag göra?

• Svar på tråden Sonen retad i skolan - hur gör jag?
  • amia01
    C78 skrev 2017-10-10 23:37:55 följande:

Tar det som att lärarna vet om problemet och har försökt lösa det på nåt klent sätt i stället för att ta tag i det på allvar. Och att det därför lett till att mobbarna gör livet än värre för din son därför han skvallrat. Är det så? Tänker att det måste gå att anmäla högre upp i sådana fall. Så att skolan får press på sig och något görs. För att ignorera detta är ju inget bra alternativ. Din son kanske aldrig tillåter dig ta detta vidare, ska du då inte göra det och ist låta mobbingen få fortsätta utan motstånd år ut och år in? Förklara för din son att du helt enkelt inte kan strunta i det han berättade för att du är rädd om honom och älskar honom, men att du inte kommer ta det direkt med lärarna denna gång utan att du kommer gå högre upp. Till andra vuxna som kan ge lärarna en tillsägelse att de gjort fel mot honom. Svårt sånt där men du ska nog inte ignorera detta.

C78 skrev 2017-10-10 23:46:04 följande:
    Eller - om det är möjligt - ta kontakt med mobbarnas föräldrar och stäm träff. En familj/mobbare i taget. Barnen ska vara med. Det kan ju lösa en del. Förutsatt att de andra barnens/mobbarnas föräldrar är ok och sunda människor.
    Vi har tagit upp tidigare händelser med rektor, utan att det blivit bättre. Snarare tvärt om...
    Känns som vi sviker sonen dubbelt, dels genom att berätta när han tvingat oss att lova att inte göra det, och dels genom att berätta för vuxna som svikit honom flera gånger tidigare.
    Känner föräldrarna till den pojke som är drivande i det här fallet. Tyvärr är det nog inte lätt att nå fram...
    Finns också en förklaring till pojkens agerande som jag kan förstå. Hans föräldrar har nyligen skiljt sig och pappan mår mycket dåligt, samtidigt som mamman flyttat in hos en ny sambo med barn, och den nya sambons barn råkar vara en av vår sons bästa vänner. Det gör att vår son oftast väljer att leka med sin kompis istället för den här pojken som nu dragit igång det här på skolan, och jag kan förstå att han då känner sig lämnad utanför.
    Tyvärr har vi sett tidigare att pojkens mamma i sådana här situationer gör sin son till offer, och eldar på hans besvikelse istället för att hjälpa honom att hitta egna vänner. Har försökt att bjuda med honom för att underlätta både för honom och mamman, men det har aldrig blivit riktigt bra. Han tar ut sin osäkerhet i överdrifter, klarar inte av att vara fler än två när de leker, och jobbar hela tiden för att stänga ute vår son eller sitt "nya syskon", vilket kräver att jag som vuxen hela tiden måste vara med och hålla koll och trösta. Brukar sluta med att han blir arg, och tycker att jag har fel som försöker få med alla i leken, och gå hem till mamma och berätta hur elaka alla är och hur jobbigt det är att leka hos oss. Har också sett ett antal konflikter med andra barn och föräldrar, där den här pojken agerat gränslöst eller stängt ute andra barn, men hans mamma har inte visat någon förmåga till annan lösning än att hjälpa honom att stänga ute andra barn/föräldrar och bidra till hans svårigheter.

• amia01
    C78 skrev 2017-10-11 00:06:11 följande:
    Men ts om du redan bestämt dig för att följa din sons direktiv och låta honom och hans 11-12-åriga syster se om problemet så finns det ju ingen anledning att skriva denna tråd. Du skriver att din son både blir retad OCH slagen. Då är det fysisk misshandel också. De slår alltså på din son och du sitter och funderar på OM du ska göra något åt det just nu? Du beskriver själv att saker eskalerat. Tänker att hur mycket ska det få eskalera innan du stiger in och tar kontrollen? Ett barn vet inte bäst i sådana här situationer.
    Frågan är inte om jag ska göra något - utan vad jag ska göra?
    Min erfarenhet av anmälningar till skolinspektionen är att det mest har med pappersarbete att göra. Lite konkreta resultat, även om skolan blir fälld. Och det tar tid.. jag behöver lösa det här nu!
  • amia01
    Tattooine skrev 2017-10-11 00:03:10 följande:

Hjälp honom byta skola. Jag var i samma situation som honom när jag var i den åldern och mina föräldrar fixade så att jag fick byta skola. Det var väldigt skönt att känna att de var på min sida liksom. Att de var villiga att gå igenom detta tillsammans med mig. Fråga din son om han skulle vilja byta skola.

Det har vi redan pratat om, men dels ligger närmsta skola långt bort (40 minuter med bil, 1,5 timme med skolskjuts om vi kan få igenom det...), och dels så skulle det vara jättetufft för sonen att komma till en ny skola eftersom han är blyg och har jättesvårt för att knyta nya kontakter, både med barn och vuxna.
  • C78
    amia01 skrev 2017-10-11 00:14:11 följande:
    Frågan är inte om jag ska göra något - utan vad jag ska göra?
    Min erfarenhet av anmälningar till skolinspektionen är att det mest har med pappersarbete att göra. Lite konkreta resultat, även om skolan blir fälld. Och det tar tid.. jag behöver lösa det här nu!
    Har lite snabbt läst genom svaren du fått och tycker folk lämnat lite olika lösningar. Prata med föräldrar till barnen, byta skola, anmäla till skolinspektion mm. Men inget passar. Som om att "om det inte löser sig direkt så är det slöseri med tid att ens prova". Saker som dessa löser sig oftast inte på en gång tyvärr.
  • Any80

Jag var i samma situation , jag bokade möte med rektorn och mentor utan att min son visste, och var väldig tydlig och förklarade att sonen vill inte att jag skulle prata om det men att jag kände oro för mobbning , efter det hade dom rastvakter, och kurator pratade vid några tillfälle med min son, till slut blev han en glad kille och började älska att gå till skolan! Det viktiga är att din son på något sätt träffar kuratorn, han kommer tro mig berätta allt till kuratorn och dom är proffsiga för att vägleda dom! Lycka till <3

• Kokoala

Nu ska du få ett svar som förmodligen kommer att få en hel del kritik. 

Tystnadskulturen/"golare har inga polare" är ett jätteproblem. Din son känner, som många brottsoffer, skam och skuld över att vara utsatt. Han vill inte att du pratar med någon om det pga skammen.

Det du som förälder däremot ska göra, är att ta ett snack med mobbarens föräldrar. Och inte vilket snack som helst. Du ska få dem att förstå att det sista DE vill är att deras son fortsätter mobba din son. Fritt för tolkning.. Men det ska inte hända igen att deras barn utsätter dig eller något annat barn för mobbning. Få dem att vara helt på det klara med det.

Jag är en förälder som skött det så och det har fungerat utmärkt. 

• Kokoala
    Kokoala skrev 2017-10-11 09:15:41 följande:

Nu ska du få ett svar som förmodligen kommer att få en hel del kritik. 

Tystnadskulturen/"golare har inga polare" är ett jätteproblem. Din son känner, som många brottsoffer, skam och skuld över att vara utsatt. Han vill inte att du pratar med någon om det pga skammen.

Det du som förälder däremot ska göra, är att ta ett snack med mobbarens föräldrar. Och inte vilket snack som helst. Du ska få dem att förstå att det sista DE vill är att deras son fortsätter mobba din son. Fritt för tolkning.. Men det ska inte hända igen att deras barn utsätter dig eller något annat barn för mobbning. Få dem att vara helt på det klara med det.

Jag är en förälder som skött det så och det har fungerat utmärkt. 

Kan tillägga att prata med lärare, kurator, ha en massa möten som sällan leder någonvart (allt medan ditt barn fortfarande mobbas) inte är vägen jag skulle gå/har gått.

Bara kolla upp var mobbaren bor, åka dit och ta ett snack med hans föräldrar. Det är ditt barn vi pratar om, agera lejoninna.
  • Gravitation
    SLK9216 skrev 2017-10-11 00:00:40 följande:

Varför mobbas de? Vad säger de till han? Min lillebror (sladdis) berättade för mig att han blev utfryst och inte fick leka med de andra för att en kille bestämt det. Min bror fick då i fjärde klass, smal, finklädd och ser bra ut. Ser inte ut som den som blir mobbad med andra ord. Jag gick iallafall och "hämta" honom dagen efter och tog ett snack med killen som mobbades. Jag sa att det inte är ok och att jag kommer dra in föräldrar och fröknarna om han inte lägger av. Sen blev han jätte schysst! Du ska ABSOLUT INTE hålla detta för dig själv utan sätta stopp IMORGON. Eller byt skola direkt!!! Barn tar åt sig och kan göra sig själva illa och sen kan det vara försent. Lycka till!

hur ser man ut om man blir mobbad?
  • tvillingmammaVastmanland
    Tattooine skrev 2017-10-11 00:03:10 följande:

Hjälp honom byta skola. Jag var i samma situation som honom när jag var i den åldern och mina föräldrar fixade så att jag fick byta skola. Det var väldigt skönt att känna att de var på min sida liksom. Att de var villiga att gå igenom detta tillsammans med mig. Fråga din son om han skulle vilja byta skola.

Håller med, hjälp sonen byta skola. En skola som fungerar så dåligt blir väl knappast magiskt bättre av att du anmäler den till Skolinspektionen? Det kommer åtminstone ta tid innan denna skola bli bättre. Att mobbing på detta sätt pågår och skolan inte klarar av det tyder på att det finns stora brister, jag skulle absolut byta skola. Om det nu finns en annan skola att byta till.
    amia01 skrev 2017-10-11 00:18:56 följande:
    Det har vi redan pratat om, men dels ligger närmsta skola långt bort (40 minuter med bil, 1,5 timme med skolskjuts om vi kan få igenom det...), och dels så skulle det vara jättetufft för sonen att komma till en ny skola eftersom han är blyg och har jättesvårt för att knyta nya kontakter, både med barn och vuxna.
    OK, jag tipsade nyss om att byta skola, såg inte detta. Ja då måste ni lösa problemet. Jag tror det är bra om barnets pappa är med en dag i skolan och diskuterar med lärarna. Min erfarenhet är att skolorna hela tiden kontaktas av oroliga mammor men sällan av pappor. När en pappa hör av sig tas det på större allvar.
    amia01 skrev 2017-10-11 00:18:56 följande:
    OK, jag tipsade nyss om att byta skola, såg inte detta. Ja då måste ni lösa problemet. Jag tror det är bra om barnets pappa är med en dag i skolan och diskuterar med lärarna. Min erfarenhet är att skolorna hela tiden kontaktas av oroliga mammor men sällan av pappor. När en pappa hör av sig tas det på större allvar.
  • Almina

Jag skulle gjort ett ordentligt försök att prata med mobbaren/mobbarnas föräldrar. Och inte ge mig förrän mobbingen upphör. Och samtidigt ta det högre upp, till skolinspektionen. Men det känns ju som en långsammare process.

• C78
    Kokoala skrev 2017-10-11 09:17:51 följande:
    Kan tillägga att prata med lärare, kurator, ha en massa möten som sällan leder någonvart (allt medan ditt barn fortfarande mobbas) inte är vägen jag skulle gå/har gått.

Bara kolla upp var mobbaren bor, åka dit och ta ett snack med hans föräldrar. Det är ditt barn vi pratar om, agera lejoninna.
    Japp. Håller med. När min son gick i lågstadiet var det några killar som var på honom. Kom till skolan en dag och såg den ena ungen ge min son en lavett. Skällde ut honom framför lärare och elever så det stänkte. Frågade vad han hade tyckt om jag gav honom en lavett här och nu. Sen den dagen blev det lugnt och en vänskap växte ist fram mellan dem. De är vänner än i dag (20 år gamla) och denna kille minns ff tydligt min utskällning för alla dessa år sedan. Gav ts råd i går att prata med mobbarnas föräldrar men det verkar inte som att det skulle fungera fick jag känslan av. Kanske värt att prata med mobbarna direkt isf.
  • amia01

Tack för alla svar!
    Har gått igenom situationen med min son i morse, och vi har en strategi som vi tror ska fungera. Tror mycket på att hjälpa barnen att hjälpa sig själva i första hand. Som med all mobbing, så blir den ju alltid rätt ointressant om offret inte ser sig själv som offer. Strategin är den att han helt enkelt går därifrån när de börjar. Tar emot att gå iväg ensam, men som tröst har han fått ta med sig en rolig leksak som han kan sätta sig själv med en stund. 
    Kommer de efter/börjar om, så ska han bara gå undan igen. Inte svara, och inte visa att han bryr sig. Min erfarenhet är att det bara brukar ta en dag eller två innan de förstått att det inte fungerar att mobbas, om man bara tar tag i problemen i tid.
    Hoppas det fungerar, annars är jag överens med sonen om att vi kan kontakta skolan i eftermiddag så får dom ha extra koll i morgon.

• C78
    amia01 skrev 2017-10-11 13:27:28 följande:

Tack för alla svar!
    Har gått igenom situationen med min son i morse, och vi har en strategi som vi tror ska fungera. Tror mycket på att hjälpa barnen att hjälpa sig själva i första hand. Som med all mobbing, så blir den ju alltid rätt ointressant om offret inte ser sig själv som offer. Strategin är den att han helt enkelt går därifrån när de börjar. Tar emot att gå iväg ensam, men som tröst har han fått ta med sig en rolig leksak som han kan sätta sig själv med en stund. 
    Kommer de efter/börjar om, så ska han bara gå undan igen. Inte svara, och inte visa att han bryr sig. Min erfarenhet är att det bara brukar ta en dag eller två innan de förstått att det inte fungerar att mobbas, om man bara tar tag i problemen i tid.
    Hoppas det fungerar, annars är jag överens med sonen om att vi kan kontakta skolan i eftermiddag så får dom ha extra koll i morgon.

Ok. Önskar er all lycka till och hoppas på att det ska lösa sig för er/ din son. :)
Svar på tråden Sonen retad i skolan - hur gör jag?