• C78

Sonen retad i skolan - hur gör jag?

Tar det som att lärarna vet om problemet och har försökt lösa det på nåt klent sätt i stället för att ta tag i det på allvar. Och att det därför lett till att mobbarna gör livet än värre för din son därför han skvallrat. Är det så? Tänker att det måste gå att anmäla högre upp i sådana fall. Så att skolan får press på sig och något görs. För att ignorera detta är ju inget bra alternativ. Din son kanske aldrig tillåter dig ta detta vidare, ska du då inte göra det och ist låta mobbingen få fortsätta utan motstånd år ut och år in? Förklara för din son att du helt enkelt inte kan strunta i det han berättade för att du är rädd om honom och älskar honom, men att du inte kommer ta det direkt med lärarna denna gång utan att du kommer gå högre upp. Till andra vuxna som kan ge lärarna en tillsägelse att de gjort fel mot honom. Svårt sånt där men du ska nog inte ignorera detta.

• C78
    C78 skrev 2017-10-10 23:37:55 följande:

Tar det som att lärarna vet om problemet och har försökt lösa det på nåt klent sätt i stället för att ta tag i det på allvar. Och att det därför lett till att mobbarna gör livet än värre för din son därför han skvallrat. Är det så? Tänker att det måste gå att anmäla högre upp i sådana fall. Så att skolan får press på sig och något görs. För att ignorera detta är ju inget bra alternativ. Din son kanske aldrig tillåter dig ta detta vidare, ska du då inte göra det och ist låta mobbingen få fortsätta utan motstånd år ut och år in? Förklara för din son att du helt enkelt inte kan strunta i det han berättade för att du är rädd om honom och älskar honom, men att du inte kommer ta det direkt med lärarna denna gång utan att du kommer gå högre upp. Till andra vuxna som kan ge lärarna en tillsägelse att de gjort fel mot honom. Svårt sånt där men du ska nog inte ignorera detta.

Eller - om det är möjligt - ta kontakt med mobbarnas föräldrar och stäm träff. En familj/mobbare i taget. Barnen ska vara med. Det kan ju lösa en del. Förutsatt att de andra barnens/mobbarnas föräldrar är ok och sunda människor.
  • C78
    amia01 skrev 2017-10-10 23:55:04 följande:
    Problemet är att varken sonen eller jag har den minsta förhoppning om att skolan har förmåga att lösa det här...

Vi är förbjudna att komma till skolan av sonen, eftersom det bara blir mer problem för honom efteråt... Har som tur är en dotter i 6:e klass som är fått bli lite av våra ögon och öron, och som oftast kan ge en hyfsad bild av hur skolsituationen ser ut.

Har kontakt med klassföreståndaren varje vecka, som visserligen oftast kan bekräfta det som hänt, och i efterhand inse att de hanterat situationerna fel,  men som gång på gång gör om samma misstag...

Har också regelbunden kontakt med rektor, som i sin tur vet att hon och skolan skulle bli fällda om vi valde att anmäla. Men det hjälper inte...
    Men ts om du redan bestämt dig för att följa din sons direktiv och låta honom och hans 11-12-åriga syster se om problemet så finns det ju ingen anledning att skriva denna tråd. Du skriver att din son både blir retad OCH slagen. Då är det fysisk misshandel också. De slår alltså på din son och du sitter och funderar på OM du ska göra något åt det just nu? Du beskriver själv att saker eskalerat. Tänker att hur mycket ska det få eskalera innan du stiger in och tar kontrollen? Ett barn vet inte bäst i sådana här situationer.
  • C78
    amia01 skrev 2017-10-11 00:14:11 följande:
    Frågan är inte om jag ska göra något - utan vad jag ska göra?
    Min erfarenhet av anmälningar till skolinspektionen är att det mest har med pappersarbete att göra. Lite konkreta resultat, även om skolan blir fälld. Och det tar tid.. jag behöver lösa det här nu!
    Har lite snabbt läst genom svaren du fått och tycker folk lämnat lite olika lösningar. Prata med föräldrar till barnen, byta skola, anmäla till skolinspektion mm. Men inget passar. Som om att "om det inte löser sig direkt så är det slöseri med tid att ens prova". Saker som dessa löser sig oftast inte på en gång tyvärr.
  • C78
    Kokoala skrev 2017-10-11 09:17:51 följande:
    Kan tillägga att prata med lärare, kurator, ha en massa möten som sällan leder någonvart (allt medan ditt barn fortfarande mobbas) inte är vägen jag skulle gå/har gått.

Bara kolla upp var mobbaren bor, åka dit och ta ett snack med hans föräldrar. Det är ditt barn vi pratar om, agera lejoninna.
    Japp. Håller med. När min son gick i lågstadiet var det några killar som var på honom. Kom till skolan en dag och såg den ena ungen ge min son en lavett. Skällde ut honom framför lärare och elever så det stänkte. Frågade vad han hade tyckt om jag gav honom en lavett här och nu. Sen den dagen blev det lugnt och en vänskap växte ist fram mellan dem. De är vänner än i dag (20 år gamla) och denna kille minns ff tydligt min utskällning för alla dessa år sedan. Gav ts råd i går att prata med mobbarnas föräldrar men det verkar inte som att det skulle fungera fick jag känslan av. Kanske värt att prata med mobbarna direkt isf.
  • C78
    amia01 skrev 2017-10-11 13:27:28 följande:

Tack för alla svar!
    Har gått igenom situationen med min son i morse, och vi har en strategi som vi tror ska fungera. Tror mycket på att hjälpa barnen att hjälpa sig själva i första hand. Som med all mobbing, så blir den ju alltid rätt ointressant om offret inte ser sig själv som offer. Strategin är den att han helt enkelt går därifrån när de börjar. Tar emot att gå iväg ensam, men som tröst har han fått ta med sig en rolig leksak som han kan sätta sig själv med en stund. 
    Kommer de efter/börjar om, så ska han bara gå undan igen. Inte svara, och inte visa att han bryr sig. Min erfarenhet är att det bara brukar ta en dag eller två innan de förstått att det inte fungerar att mobbas, om man bara tar tag i problemen i tid.
    Hoppas det fungerar, annars är jag överens med sonen om att vi kan kontakta skolan i eftermiddag så får dom ha extra koll i morgon.

Ok. Önskar er all lycka till och hoppas på att det ska lösa sig för er/ din son. :)
Svar på tråden Sonen retad i skolan - hur gör jag?