• jeanettenettan

Nybliven förälder

Hej!
    Jag har nyss blivit mamma till en fin pojke som jag älskar över allt <3
    Han är idag 2 veckor.
    Jag har bara fråga till er hur såg er dag ut med en 2 veckors baby?

Min:
    Sover länge till 9.00
    Sen består dagen av byta blöja och amma typ hela tiden, sen fastklistrad vid mig lägger ifrån så blir han ledsen. Är de normalt?

Känns som jag inte får ngt annat gjort förutom ligga säng eller soffa och amma.
    Hur var de för er?
    När blir de lite annorlunda? Så man kan göra saker?

Sen somnar han oftast nu bara när vi ligger ammar...är de bra?

på kvällarna så sover han alltid med mig, ibland kan jag flytta han till nestet men oftast vakna han då.i samma säng som mig och sambon, vet de inte bra då psd...men de enda sättet få han sova nu när han liten...

Tacksam för feedback. En orolig och första gången mamma.
    Känner som en mjölkko och bara sover lr vila i soffan ...jag som brukar städa och fixa en massa...

Kan de vända och har ni tips?
  • Svar på tråden Nybliven förälder
  • nina713

Känner igen mig väldigt mycket i det du skriver. Min dotter är nu 8 månader men de första veckorna var i stort sett så som du beskriver - kändes som om jag ammade konstant och jag hade henne i knät eller bar på henne så gott som hela tiden. Jag var också van vid att fara runt och fixa i huset men plötsligt fick man inte gjort nånting. Det blir bättre!

Jag tror det är helt normalt att det är så. Många bebisar vill ha väldigt mycket närhet. Inte så konstigt när de har legat inne i magen och hört mammas hjärtslag i 9 månader. Jag lyssnade på min magkänsla och gav henne mycket närhet och kroppskontakt. Visst var det jobbigt ibland men mysigt också, och nu när jag kan se tillbaka på det så är jag glad för att jag lät henne sova på mig och ammade ofta.

På nätterna (som nyfödd) sov hon oftast i min famn medan jag halvsatt - jättejobbigt men hon skrek så fort jag la henne i babynestet.Första tiden låg hon bara några få nätter i nestet men jag fortsatte försöka och efter ca 1 månad sov hon i nestet så gott som varje natt. En sak som hjälpte var att jag ammade henne till sömns liggande på sidan medan hon låg i nestet, då somnade hon där. En del säger att man ska undvika att amma barnen i sömn för att de då vänjer sig vid det, men det har inte varit ett problem för mig. Det funkar ju och jag fick bättre nätter. Ibland vaknade hon varannan timme för mat, ibland var tredje och ibland sov hon 4-5 timmar i sträck. Tror det tog ca 2-3 månader innan sömnmönstret stabiliserade sig någorlunda. Vid 3 månader brukade hon somna runt 21-22 på kvällen och vakna runt 07 på morgonen, ammade ca 2-3 ggr däremellan.

Snart kan du kanske börja gå ut med honom i vagn och få honom att somna i den? Då kan du få lite egentid. Jag började gå med vagnen när dottern var 3 veckor och hon vande sig fort vid att somna i den. Kunde sova 30-60 min där.

Det kommer att bli bättre när barnet blir lite äldre, från 1 månad och uppåt. Då började jag kunna ha min dotter sittande i bilstolen på golvet i små stunder åt gången, till exempel satt hon i stolen inne i badrummet medan jag duschade och kunde se henne hela tiden. Eller i köket medan jag lagade mat. Skönt att få händerna fria en stund! Jag började också ligg-amma henne i soffan så att hon somnade där, oftast kunde jag smyga upp utan att hon vaknade och få ca 30 min egentid. Jag klämde fast soffkuddarna med soffbordet så att det blev en mjuk kant och hon inte kunde ramla ut.

Håll ut! Det blir bättre, jag lovar. Det går upp och ner, men blir gradvis bättre! Man kommer in i rollen och hittar rutiner som fungerar. Alla säger till en att tiden går fort och det gör den. När man är utsliten av sömnbrist och barnskrik känns det inte så, men plötsligt är han stor. När det var jobbigt brukade jag tänka på vilket underverk det trots allt är att ha en liten bebis, och jag bestämde mig för att njuta av tiden. Du kanske inte får så mycket annat gjort, men husarbetet kan du göra resten av livet. Spädbarnstiden är bara nu och det får lov att vara ett undantagstillstånd!
    Lycka till och njut av din lilla pojke!

• Jemp

Normalt är det absolut. Ni kommer få era rutiner framöver. Det finns perioder de vill amma mer än annars (för att öka produktionen),

• TROLLET45

Min tös skrek typ konstant de tre första veckorna. Det var hemskt. Sen de kommande en-två månaderna skrek hon bara ihållande på kvällarna. Sen blev bebistiden mycket mer uthärdlig :)

De första två månaderna är nog för många kaos/tumultartade - men de förtränger man. Och så kommer man bara ihåg de kommande och betydligt trevligare åldrarna :) /Mamma till en snart sexmånaders

• Gravitation
    jeanettenettan skrev 2017-10-10 18:43:55 följande:
    tack för era peppande ord och tips då vet jag att jag gör rätt trots andra säger jag gör fel och måste lära barnet sova och vara själv

Herregud din bebis är två veckor, helt nykläckt och behöver dig. Såklart du inte ska låta hen ligga själv och skrika, det dummaste man kan göra.Och ja, folk gjorde så förr, för de visste inte bättre.
    Det vet man idag.

Låt aldrig bebisen ligga och skrika.

De lär sig sova själva ändå!

Mvh, en mamma vars dotter sov i min famn ungefär till runt 10 månader, då kunde jag lägga ner henne bredvid mig men inte gå ifrån sängen.

Men det löste sig det med, tillslut bara gick det och idag är hon 3 år och väldigt trygg i sig själv (det säger de på förskolan,hon är alltid glad) och fixar sova själv en hel natt även om hon oftast kommer in till oss.

• jeanettenettan
    emc85 skrev 2017-10-11 20:15:01 följande:
    Ja, tog nog 5-6 veckor innan jag kände mig trygg med allt och började känna mig van och kunde läsa av bebisen ordentligt. Nu när min son är 5 månader så kan jag se tillbaka på den tiden och undra varför jag inte njöt mer. Bunkra upp med serier du vill se för om några månader kommer du ha svårt att kunna se någon alls ;)
    Jasså :P på vilket sätt kommer de bli svårt då :P
    Berätta :D 

Okej då ska jag njuta <3
  • Hjärt
    emc85 skrev 2017-10-11 20:15:01 följande:
    Ja, tog nog 5-6 veckor innan jag kände mig trygg med allt och började känna mig van och kunde läsa av bebisen ordentligt. Nu när min son är 5 månader så kan jag se tillbaka på den tiden och undra varför jag inte njöt mer. Bunkra upp med serier du vill se för om några månader kommer du ha svårt att kunna se någon alls ;)
    Hehe håller med till fullo. Med min dotter gick det nog aldrig mer än 15-20min mellan amningarna i början - höll på att bli tokig. Vissa dagar fick jag inte ens på mig kläder utan satt ammandes i trosor i soffan med den lilla som skiftade mellan att äta och sova vid mitt bröst. Vad jag hade velat prata med mitt dåvarande jag och sagt åt henne att sänka ambitionerna och försöka njuta!! För precis som du skriver, det dröjer inte allt för länge innan man längtar efter att bara få sitta i soffan ibland.

Denna graviditet lääängtar jag efter att få sitta fastklistrad i soffan, ska bli helt magiskt att bara få vara med liten bebis och kolla serier.
  • Östlund

Min tjej är oxå 2v,hon var lite sådär i början,men kom till ro hemma o kan nu lägga henne på en pläd i babysittern. Men än sover hon bredvid mig,somnar bäst nära tutten <3

• emc85
    jeanettenettan skrev 2017-10-12 09:59:09 följande:

Jasså :P på vilket sätt kommer de bli svårt då :P

Berätta :D 

Okej då ska jag njuta <3

Min 5 månaders vill ha konstant underhållning när han är vaken så sitta still i soffan finns inte på kartan, kan gå om han somnar vid amning och jag är i soffan då. Han sover inte heller själv på dagen så antingen är det gå runt med barnvagn eller bärsele eller i famnen efter amning. Sedan vill jag inte att han ska se på tv, vill undvika det tills han är i varje fall 2 år annars så hade han varit helnöjd framför tv:n. Och när de blir större så blir det mer och mer passning ju mer de kan röra sig tills de är så stora att de vet vad de får och inte får göra.
  • emc85
    Hjärt skrev 2017-10-12 11:03:48 följande:

Hehe håller med till fullo. Med min dotter gick det nog aldrig mer än 15-20min mellan amningarna i början - höll på att bli tokig. Vissa dagar fick jag inte ens på mig kläder utan satt ammandes i trosor i soffan med den lilla som skiftade mellan att äta och sova vid mitt bröst. Vad jag hade velat prata med mitt dåvarande jag och sagt åt henne att sänka ambitionerna och försöka njuta!! För precis som du skriver, det dröjer inte allt för länge innan man längtar efter att bara få sitta i soffan ibland.

Denna graviditet lääängtar jag efter att få sitta fastklistrad i soffan, ska bli helt magiskt att bara få vara med liten bebis och kolla serier.

Åh så mysigt :) Lycka till med allt du har framför dig!
  • jeanettenettan

-bra peppande svar jag fått tusen tack <3 

idag varjag ute 15min inte så länge men en början med bärsjal och han somnade i den sen hann jag också duscha ...:)

men ni har rätt de är upp och ner och vet jag kommer in i mammarollen mer o mer :)

kul fler får gärna berätta sina första veckor med nyfödd :D

• legomum

Njae första veckorna var ett h-e. Jag fick inte igång amningen så grabbarna fick flaska istället. De skrek dygnet runt och vi fick inte riktigt kläm på det.
    vi visste vad det var men inte hur att lösa det.
    Vi bytte matsorter (semper, nan osv) och flaskor men inget hjälpte. Förrän vi fick en provburk med mjölkproteinfri ersättning på bvc.
    Det blev räddningen och magarna mådde till slut bra.
    Efter de fem första veckorna har varit en dröm de åt och sov precis som skalman.
    Från att aldrig vara nöjda till att alltid vara det så blev det bra till slut.

• fluu

En helt normal bebis med andra ord. Han är två veckor -pyttepytteliten. Vi är däggdjur, närhet är grejen. Säker samsovning är dessutom inte farligt.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • fluu
    jeanettenettan skrev 2017-10-16 15:44:45 följande:
    någon mer som vill berätta sina första veckor som nybliven mamma för första gången?
    Tja det var amning dygnet runt, bebis på bröstet hela tiden, sömn när hon sov och aldrig annars. Typ.
    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
Svar på tråden Nybliven förälder