• jeanettenettan

Nybliven förälder

Hej!
    Jag har nyss blivit mamma till en fin pojke som jag älskar över allt <3
    Han är idag 2 veckor.
    Jag har bara fråga till er hur såg er dag ut med en 2 veckors baby?

Min:
    Sover länge till 9.00
    Sen består dagen av byta blöja och amma typ hela tiden, sen fastklistrad vid mig lägger ifrån så blir han ledsen. Är de normalt?

Känns som jag inte får ngt annat gjort förutom ligga säng eller soffa och amma.
    Hur var de för er?
    När blir de lite annorlunda? Så man kan göra saker?

Sen somnar han oftast nu bara när vi ligger ammar...är de bra?

på kvällarna så sover han alltid med mig, ibland kan jag flytta han till nestet men oftast vakna han då.i samma säng som mig och sambon, vet de inte bra då psd...men de enda sättet få han sova nu när han liten...

Tacksam för feedback. En orolig och första gången mamma.
    Känner som en mjölkko och bara sover lr vila i soffan ...jag som brukar städa och fixa en massa...

Kan de vända och har ni tips?
  • Svar på tråden Nybliven förälder
  • Snuttis2

Och kör pyjamas på både dig o honom så blir du inte benägen att dra upp täcket : )

• Trolltrio

Jag har en tvåveckors bebis jag med, och det är samma sak här. Med skillnaden att jag njuter av varje minut. Barn nummer fyra, jag vet hur fort det går. Nu sitter jag i soffan och myser. Netflix, bra bok, vattenflaska och frukt inom räckhåll. Bara att amma och njuta!

• jeanettenettan
    Trolltrio skrev 2017-10-10 17:45:53 följande:

Jag har en tvåveckors bebis jag med, och det är samma sak här. Med skillnaden att jag njuter av varje minut. Barn nummer fyra, jag vet hur fort det går. Nu sitter jag i soffan och myser. Netflix, bra bok, vattenflaska och frukt inom räckhåll. Bara att amma och njuta!

Gud så underbart höra! jag är inte själv om de!
    Ja gjorde faktiskt idag njöt när jag och lille log kollade på film efter ni har berättad om era upplevelse! :D <3
  • jeanettenettan
    Snuttis2 skrev 2017-10-10 16:00:10 följande:

Har en 11 veckors son hemma o fick en smärte chock när han kom! Våra dagar var precis som dina.

Han åt, sov och bajsade på mig om och om igen : )

Han bodde på mig första ? 6 veckorna och skrek om pappa tog honom eller om jag la ner honom . Oron för psd var överhängande då jag fick sitta o sova med honom i famnen på mage vilket gick emot mitt bättre vetande . Jag har läst , pratat med bvc o vänner och nu lärt mig att denna period är vanlig o fullt normal. Det är superviktigt att tillåta närheten nu , när bebisen blir äldre o litar mer på din närhet kommer han acceptera lite andra anknytnings personer o egen tid.

Han känner ju dig efter 9 mån i magen , din röst men framförallt din doft och doften av mat.

Jag har ställt vagnen o spjälsängen åt sidan, istället har jag köpt o lånat en sjal och numera även bärsele!

Till natten ligg ammar jag för då kan jag se honom och ibland lyckas guida honom till ryggläge efteråt.

Numera kan jag även lämna till pappa om sonen är mät samt ha i babygymmet en stund själv !!

Så det blir bättre.......håll ut!!

Du har säkert fått tipset förut men annars googla Pampers barnvagns promenader avsnitt 64 fråga 2 handlar precis om detta- så bra o Visar på vikten att följa barnets behov för att få trygga barn i förlängningen !

tack för era peppande ord och tips då vet jag att jag gör rätt trots andra säger jag gör fel och måste lära barnet sova och vara själv
  • Idasta

Hej! Skönt att höra att någon upplever samma. Min pojke är 6 veckor (första barnet) och han äter konstant och har gjort sen start. Går aldrig längre än 2h mellan måltiderna. Frågade bvc idag och enligt henne är det helt normalt då de vill öka på mjölkproduktionen. Han somnar också oftast på mig eller med napp vaggandes när jag går omkring och trivs inte att ligga själv. Går bra ibland. Undrar också när jag kan bli lite mer fri! ????

• Idasta

Kan lägga till att en barnmorska sa till mig att första 3 månaderna bör ses som en 4:e trimester av graviditeten eftersom barnen oftast vill "sitta fast" på en under den perioden. Kan vara lite skönt att ha i baktanke när man ibland blir orolig om man "gör rätt" när man låter dem sova på en hela tiden eller när man funderar över att kunna göra annat. Tyckte i alla fall jag!

• legomum
    jeanettenettan skrev 2017-10-10 18:43:55 följande:
    tack för era peppande ord och tips då vet jag att jag gör rätt trots andra säger jag gör fel och måste lära barnet sova och vara själv
    Ehhh sova och vara själv... det var inte mina twins alls under de första åren

Du ska göra det som känns bäst för dig och ditt barn. Det är inte förrän då som du själv kan landa och tycka det fungerar bra.

Varför ska en pyttebebis vilja vara själv?
    På varje "problem" finns en lösning. Vill barnet inte sova själv... sjala då så hinner du med disken och gå på toa. Du kan tom amma i sjalen...

Du har väl läst den där artikeln på fb från us där de "kommit på" att man inte skämmer bort sina bebisar genom att ta upp dem när de skriker.
    Det går nämligen inte att skämma bort en bebis med närhet.

För varje sak du får höra att du "måste" förändra ... fundera hur du vill ha det och säg stopp till den som säger något.

Hjärta

• jeanettenettan
    legomum skrev 2017-10-10 20:42:04 följande:
    Ehhh sova och vara själv... det var inte mina twins alls under de första åren

Du ska göra det som känns bäst för dig och ditt barn. Det är inte förrän då som du själv kan landa och tycka det fungerar bra.

Varför ska en pyttebebis vilja vara själv?
    På varje "problem" finns en lösning. Vill barnet inte sova själv... sjala då så hinner du med disken och gå på toa. Du kan tom amma i sjalen...

Du har väl läst den där artikeln på fb från us där de "kommit på" att man inte skämmer bort sina bebisar genom att ta upp dem när de skriker.
    Det går nämligen inte att skämma bort en bebis med närhet.

För varje sak du får höra att du "måste" förändra ... fundera hur du vill ha det och säg stopp till den som säger något.

Hjärta
    Så sanna ord idag gjort som ni sa strunta i vad alla säger och inte lika stress har jag känt och skuld <3 glad jag blev medlem här!
  • emc85
    jeanettenettan skrev 2017-10-11 18:53:18 följande:

min barnmorska sa att efter 4-8 veckor tar de innan man lär känna den nya och blir mer van...stämmer de?

Ja, tog nog 5-6 veckor innan jag kände mig trygg med allt och började känna mig van och kunde läsa av bebisen ordentligt. Nu när min son är 5 månader så kan jag se tillbaka på den tiden och undra varför jag inte njöt mer. Bunkra upp med serier du vill se för om några månader kommer du ha svårt att kunna se någon alls ;)
Svar på tråden Nybliven förälder