• jeanettenettan

Nybliven förälder

Hej!
    Jag har nyss blivit mamma till en fin pojke som jag älskar över allt <3
    Han är idag 2 veckor.
    Jag har bara fråga till er hur såg er dag ut med en 2 veckors baby?

Min:
    Sover länge till 9.00
    Sen består dagen av byta blöja och amma typ hela tiden, sen fastklistrad vid mig lägger ifrån så blir han ledsen. Är de normalt?

Känns som jag inte får ngt annat gjort förutom ligga säng eller soffa och amma.
    Hur var de för er?
    När blir de lite annorlunda? Så man kan göra saker?

Sen somnar han oftast nu bara när vi ligger ammar...är de bra?

på kvällarna så sover han alltid med mig, ibland kan jag flytta han till nestet men oftast vakna han då.i samma säng som mig och sambon, vet de inte bra då psd...men de enda sättet få han sova nu när han liten...

Tacksam för feedback. En orolig och första gången mamma.
    Känner som en mjölkko och bara sover lr vila i soffan ...jag som brukar städa och fixa en massa...

Kan de vända och har ni tips?
  • Svar på tråden Nybliven förälder
  • BuoBä

Det är sådär, och det kan vara asjobbigt att vänja sig vid att inte längre styra över sin egen tid. Men bry dig inte om vad andra säger och gör. Lyckas du äta själv och hålla babyn hyfsat nöjd är det nog de närmsta veckorna. Tids nog blir barnet effektivare på att äta och du känner dig säkrare i din roll. Då kommer ni kunna gå ut och hitta på både det ena och det andra.

• helloq
    jeanettenettan skrev 2017-10-10 11:41:51 följande:
    Hej!
    Jag har nyss blivit mamma till en fin pojke som jag älskar över allt <3
    Han är idag 2 veckor.
    Jag har bara fråga till er hur såg er dag ut med en 2 veckors baby?

Min:
    Sover länge till 9.00
    Sen består dagen av byta blöja och amma typ hela tiden, sen fastklistrad vid mig lägger ifrån så blir han ledsen. Är de normalt?

Känns som jag inte får ngt annat gjort förutom ligga säng eller soffa och amma.
    Hur var de för er?
    När blir de lite annorlunda? Så man kan göra saker?

Sen somnar han oftast nu bara när vi ligger ammar...är de bra?

på kvällarna så sover han alltid med mig, ibland kan jag flytta han till nestet men oftast vakna han då.i samma säng som mig och sambon, vet de inte bra då psd...men de enda sättet få han sova nu när han liten...

Tacksam för feedback. En orolig och första gången mamma.
    Känner som en mjölkko och bara sover lr vila i soffan ...jag som brukar städa och fixa en massa...

Kan de vända och har ni tips?
    Det låter helt normalt. Och det kommer att ändras ganska snart och många gånger under den första tiden. Så småningom kan han äta sig mätt lite snabbare och ha lite längre tid mellan målen, då får du lite mer andrum att göra annat.

Även blöjbytena kommer att glesas ut lite när maten glesas ut. Så kommer han att få lite mer rutiner att han oftast sover vissa tider och är vaken vissa tider. 

De flesta bebisar jag känner har velat vara i famnen mest hela tiden. Även det kan förändras, men det kan vara så länge. Om man har en sån bebis kan sjal eller sele vara bra så att man kan göra lite annat med händerna fria men ändå ha bebisen bära.

Känner verkligen igen det där med att känna sig som en mjölkko och att man aldrig kom upp ur soffan. Men det blir lite annorlunda sen!
  • jeanettenettan

Skönt höra känns som man isolera sig och vänner förstår inte varför vi inte träffas :(

när börjar de ändras för er'?

• Praktis

Det där med sjalar verkar vara rätt så individuellt.

Jag började med trikå för jag läste att det var bäst för nyfödda.. jag tyckte det var bökigt att man skulle lyfta ur bebis varje gång man skulle amma.

Jag är ingen expert men vävd bärsjal samt ringsjal är de jag har sett hittills som man slipper det med.

Det finns videor på youtube hur man kan knyta alla de olika sjalarna och hur man ammar i dom.

Du kommer nog hitta det som passar dig och ditt barn bäst, vare sig det är sjal, sele eller a'la soffa :)

• emc85

Tycker du har fått jättebra tips men ville bara säga en sak jag läste när dessa lite jobbiga veckor var över för min del. Det var ungefär så här; 'det känns som om du inte gör någonting förutom att pyssla med bebisen men det du gör är att skapa en människa'. Så gör precis som du gör nu, följ bebisen och låt allt annat vara, du kommer få städa och plocka varje dag sen så det gör inget att det får vänta lite nu.

• BuoBä
    jeanettenettan skrev 2017-10-10 15:30:05 följande:

Skönt höra känns som man isolera sig och vänner förstår inte varför vi inte träffas :(

när börjar de ändras för er'?

När dottern var 5 veckor lyckades vi komma iväg på en mammagruppsträff i ca 1h. Men det var inte förän vid 8-10 veckor som det började kännas bekvämt att vara hemifrån längre än någon timme.

Tjatar kompisarna får de väl köpa med fika och komma hem till dig.
  • BuoBä
    BuoBä skrev 2017-10-10 15:42:42 följande:

Tjatar kompisarna får de väl köpa med fika och komma hem till dig.

Och - mycket viktigt! - stå ut med att du har stökigt, disk överallt, otvättat hår och kräks på tröjan.
  • Snuttis2

Har en 11 veckors son hemma o fick en smärte chock när han kom! Våra dagar var precis som dina.

Han åt, sov och bajsade på mig om och om igen : )

Han bodde på mig första ? 6 veckorna och skrek om pappa tog honom eller om jag la ner honom . Oron för psd var överhängande då jag fick sitta o sova med honom i famnen på mage vilket gick emot mitt bättre vetande . Jag har läst , pratat med bvc o vänner och nu lärt mig att denna period är vanlig o fullt normal. Det är superviktigt att tillåta närheten nu , när bebisen blir äldre o litar mer på din närhet kommer han acceptera lite andra anknytnings personer o egen tid.

Han känner ju dig efter 9 mån i magen , din röst men framförallt din doft och doften av mat.

Jag har ställt vagnen o spjälsängen åt sidan, istället har jag köpt o lånat en sjal och numera även bärsele!

Till natten ligg ammar jag för då kan jag se honom och ibland lyckas guida honom till ryggläge efteråt.

Numera kan jag även lämna till pappa om sonen är mät samt ha i babygymmet en stund själv !!

Så det blir bättre.......håll ut!!

Du har säkert fått tipset förut men annars googla Pampers barnvagns promenader avsnitt 64 fråga 2 handlar precis om detta- så bra o Visar på vikten att följa barnets behov för att få trygga barn i förlängningen !

• Snuttis2

Om han sover brevid dig så kan jag rek. Att du fäster ditt täcke under madrassen där nere så det inte kan åka upp för långt samt vira en liten handduk o lägga i maghöjd på honom så att han inte kan ramla framåt och få svårt med luft!!

Tips jag fått från vännerna mina.....

Svar på tråden Nybliven förälder