Inlägg från: Snuttis2 |Visa alla inlägg
  • Snuttis2

Nybliven förälder

Har en 11 veckors son hemma o fick en smärte chock när han kom! Våra dagar var precis som dina.

Han åt, sov och bajsade på mig om och om igen : )

Han bodde på mig första ? 6 veckorna och skrek om pappa tog honom eller om jag la ner honom . Oron för psd var överhängande då jag fick sitta o sova med honom i famnen på mage vilket gick emot mitt bättre vetande . Jag har läst , pratat med bvc o vänner och nu lärt mig att denna period är vanlig o fullt normal. Det är superviktigt att tillåta närheten nu , när bebisen blir äldre o litar mer på din närhet kommer han acceptera lite andra anknytnings personer o egen tid.

Han känner ju dig efter 9 mån i magen , din röst men framförallt din doft och doften av mat.

Jag har ställt vagnen o spjälsängen åt sidan, istället har jag köpt o lånat en sjal och numera även bärsele!

Till natten ligg ammar jag för då kan jag se honom och ibland lyckas guida honom till ryggläge efteråt.

Numera kan jag även lämna till pappa om sonen är mät samt ha i babygymmet en stund själv !!

Så det blir bättre.......håll ut!!

Du har säkert fått tipset förut men annars googla Pampers barnvagns promenader avsnitt 64 fråga 2 handlar precis om detta- så bra o Visar på vikten att följa barnets behov för att få trygga barn i förlängningen !

• Snuttis2

Om han sover brevid dig så kan jag rek. Att du fäster ditt täcke under madrassen där nere så det inte kan åka upp för långt samt vira en liten handduk o lägga i maghöjd på honom så att han inte kan ramla framåt och få svårt med luft!!

Tips jag fått från vännerna mina.....

• Snuttis2

Och kör pyjamas på både dig o honom så blir du inte benägen att dra upp täcket : )

Svar på tråden Nybliven förälder