• emc85

Nybliven förälder

Tycker du har fått jättebra tips men ville bara säga en sak jag läste när dessa lite jobbiga veckor var över för min del. Det var ungefär så här; 'det känns som om du inte gör någonting förutom att pyssla med bebisen men det du gör är att skapa en människa'. Så gör precis som du gör nu, följ bebisen och låt allt annat vara, du kommer få städa och plocka varje dag sen så det gör inget att det får vänta lite nu.

• emc85
    jeanettenettan skrev 2017-10-11 18:53:18 följande:

min barnmorska sa att efter 4-8 veckor tar de innan man lär känna den nya och blir mer van...stämmer de?

Ja, tog nog 5-6 veckor innan jag kände mig trygg med allt och började känna mig van och kunde läsa av bebisen ordentligt. Nu när min son är 5 månader så kan jag se tillbaka på den tiden och undra varför jag inte njöt mer. Bunkra upp med serier du vill se för om några månader kommer du ha svårt att kunna se någon alls ;)
  • emc85
    jeanettenettan skrev 2017-10-12 09:59:09 följande:

Jasså :P på vilket sätt kommer de bli svårt då :P

Berätta :D 

Okej då ska jag njuta <3

Min 5 månaders vill ha konstant underhållning när han är vaken så sitta still i soffan finns inte på kartan, kan gå om han somnar vid amning och jag är i soffan då. Han sover inte heller själv på dagen så antingen är det gå runt med barnvagn eller bärsele eller i famnen efter amning. Sedan vill jag inte att han ska se på tv, vill undvika det tills han är i varje fall 2 år annars så hade han varit helnöjd framför tv:n. Och när de blir större så blir det mer och mer passning ju mer de kan röra sig tills de är så stora att de vet vad de får och inte får göra.
  • emc85
    Hjärt skrev 2017-10-12 11:03:48 följande:

Hehe håller med till fullo. Med min dotter gick det nog aldrig mer än 15-20min mellan amningarna i början - höll på att bli tokig. Vissa dagar fick jag inte ens på mig kläder utan satt ammandes i trosor i soffan med den lilla som skiftade mellan att äta och sova vid mitt bröst. Vad jag hade velat prata med mitt dåvarande jag och sagt åt henne att sänka ambitionerna och försöka njuta!! För precis som du skriver, det dröjer inte allt för länge innan man längtar efter att bara få sitta i soffan ibland.

Denna graviditet lääängtar jag efter att få sitta fastklistrad i soffan, ska bli helt magiskt att bara få vara med liten bebis och kolla serier.

Åh så mysigt :) Lycka till med allt du har framför dig!
Svar på tråden Nybliven förälder