• pigan86

Vi som har plussat efter IVF hösten 2017

Är i vecka 24 nu (23+2) och det kickar på ordentligt i magen. Kände dem första rörelserna i vecka 18-19 nånting men var då osäker på om de var tarmarna eller bejbisen. Såhär i efterhand är jag säker på att de var lillis.

Nu kan man även se rörelserna :) kan dock inte säga att jag tycker det är så "mysigt" som alla säger. Jag tycker de stundvis kan vara riktigt obehagligt, men det är väl sånt man inte talar om... Jag kan väl omöjligt vara den enda som tycker de är lite obehagligt?! :)

• pigan86
    Nube skrev 2018-02-05 22:40:38 följande:

Jag går in i v 24 imorgon (23+0) och känner också rörelser varje dag. Är så klart jättefint och är glad att bebisen verkar må bra men jag kan också tycma att ibland känns det lite obehagligt. Speciellt när jag är på jobbet, ha möte eller så, så känns det inte bara kul nãr man ska vara fokuserad. Men som sagt, ändå skönt att veta att bebyn finns där :)

Jo de är härligt att känna att bejbisen är på riktigt och faktiskt finns där. Är egentligen först nu dem senaste veckorna jag börjat inse att de är på riktigt. Men sjölva knuffarna o bökanden är läskigt. Trodde jag skulle njuta mer än jag gör när bejbisen sparkar :)
  • pigan86
    Nube skrev 2018-02-14 07:14:12 följande:

Jag gick in i v 25 igår och känner också bebisen varje dag, mycket spännande. Jag började äta järn för en vecka sedan och känner mig lite piggare och har lättare att vakna upp på morgonen.

Har ni börjar köpa saker för bebisen? Jag har börjat kolla lite på barnvagnar och bilbarnstolar och sängar.. vilken djungel av grejer haha! Vi tänkte köpa det mesta begagnad.

Jag är precis som dig i vecka 25. Vi har köpt babyskydd och en kombivagn. Sen har vi/bejbisen fått en skötväska, lite kläder och en säng. Mer än de har vi inte, tanken var att planera in en ikea trip men just nu ligger den planen på is. Är så begränsad pga foglossningar så min kropp säger helt enkelt nej. Alla bejbisens saker ligger dock nerpackat i kartongerna än. Vi köpte allt nytt just pga säkerheten, ett babyskydd ska ju inte ha passerad datum osv och sen vill man ju inte riskera att köpa en stol som varit med i en krock eller annat våld. Så de rekommenderar jag iaf att du köper nytt. Vi valde att köpa allt nytt pga att vi inte har något att ärva av bekanta och jag bor på ett ställe där de är svårt att få tag på begagnat om man inte är villig att åka långt, då är de mer praktiskt att beställa hem :)

Men de är en djungel verkligen. Finns hur mkt som helst och hur många olika märken som helst att välja på. Vi har frågat oss runt bland familj och vänner om råd innan, vad man ska tänka på osv.
  • pigan86
    andromedae skrev 2018-02-14 17:30:40 följande:

Går in i vecka 26 idag (25+0). Vi har köpt vagn och en hel del kläder, allt begagnat. Även en skötväska med lite prover på apotea.

Mamma har köpt sängkläder till spjälsäng. Vi har dock inte köpt spjälsäng än utan det sista väntar vi med till april är tanken.

Måste bara få fråga hur du räknat ut din gravidvecka? Alltså inget illa menat utan bara av nyfikenhet :)

Du är beräknad dagen efter mig enligt listan där ovan. Jag är idag i vecka 24+4 men du är alltså i vecka 25+0 idag? Har jag räknat fel?? :/ eller hur har du räknat?
  • pigan86

Idag går vi in i vecka 26. Är helt galet vad tiden gått fort, fick efter besök på mvc i måndags veta att kurvan är lite ovanför "skolboksexemplet". Jag tycker själv att min mage är så liten, den syns knappt. Men tydligen växer den som den ska ändå. Är sugen att börja inreda barnrummet, mest för att få bort de som just nu står där de får plats och även för att ha lite bättre överblick vad vi behöver köpa osv. Just nu känns de som att jag inte har någon koll alls :)

• pigan86
    Nube skrev 2018-02-17 12:36:58 följande:

Jag är beräknad några dagar efter dig o är nu 24+5 så jag tror din beräkning stämmer :) jag går in i v 26 nästa vecka.

Skönt att höra. Tänkte att jag på något sätt tappat räkningen :D

Har din mage vuxit mycket?
  • pigan86
    andromedae skrev 2018-02-17 19:30:13 följande:

Blev flyttad på RUL trots ivf, han hade vuxit på sig så bra. Så nytt datum är 29/5, det är bara inte ändrat i översta inlägget.

Ahaa okej :)

Därför jag inte riktigt hängde med. Skönt att bli flyttad åt de hållet iaf och inte åt andra hållet.
  • pigan86
    andromedae skrev 2018-02-17 20:42:14 följande:

Ja. Det är ju tydligen lite kontroversiellt om man ska bli flyttad vid ivf eller ej, men eftersom vi blev flyttade åt rätt håll övergick vi till att räkna på det .

Vi blev efter RUL flyttade bakåt en vecka + fick en ny tid för RUL där vi flyttades tillbaka till tiden ivf kliniken gett oss. Visade sig att barnet ligger långt bak för oss. Så bm trodde först att den var för liten men tydligen växte den precis som den ska. Är säkert därför min mage inte vuxit så mkt än heller. Detta på gott och ont. Hade gärna haft en stor gosig babybula men de är samtidigt rätt skönt att den är liten och behändig :) haha
  • pigan86

Känns just nu som att hela jag är i en tillväxtfas i graviditeten. Magen har skjutit iväg i storlek under dem senaste dagarna, börjar känna mig stor och otymplig men jag älskar det. Jag känner mig kanske inte så jätte bekväm då alla mina kläder jag tidigare trivts i känns trånga men jag känner mig för första gången gravid på riktigt.

Imorgon väntar glykosbelastning nr 2 vilket känns hemskt. Men längtar till nästa besök hos bm som är nästa vecka. Få lyssna på bejbisens hjärta och förhoppningsvis ser allt bra ut. Är lite orolig att mitt järnvärde gått ner ännu mer, låg på gränsen sist och min trötthet har även ökat. Har nog problem med min mage som de är så järntabletter känns inte de minsta lockande.

Har någon här inrett babyrummet än? Har ni shoppat mkt till era små än??

• pigan86
    Nube skrev 2018-03-01 19:12:24 följande:

Jag hade också lågt blodvärde och äter järntabletter nu, som tur har jag inte fått jättemkt besvär med magen. Min mage låg ju på den nedersta kurvan så jag är inte så stor och ska mäta magen igen en extra gång nästa vecka. Men visst har jag mage och tycker också att det är underbart! Men jag är också orolig och vill känna sparkar så mycket som möjligt.. hoppas bara att bebisen växer som den ska.

Vi har inget barnrum då vi bor på en tvåa så det blir en babyhörna som vi ska inreda :) Vi har köpt spjälsäng, babyskydd och kläder. Nästa i tur är vagnen, den ska vi köpa begagnad som mycket annat.

Jag är sugen att börja "boa" här hemma. Men vi behöver göra lite annat före. Rummet just nu används som kontor/skräprum och vette fåglarna vart allt de ska få plats. Men vi ska på ikea nästa vecka så efter de blir de nog att börja inreda där inne. Med lite tur är karl med på noterna då jag inte är så rörlig pgs foglossningar och en värkande rygg. Känns som att jag behöver få börja inreda där för att få lite koll på vad som behövs köpas osv. Men allt "stort" tror jag vi har redan. En nyfödd behöver ju som tur är inte så mkt första tiden.

Men gud så jag längtar till bejbisen anländer.
Svar på tråden Vi som har plussat efter IVF hösten 2017