• pigan86

Vi som har plussat efter IVF hösten 2017

Znickers skrev 2017-12-20 07:41:54 följande:

Jag ringde SU igår och fick besked om lutinuset. Jag behöver tydligen inte fortsätta ta dem särskilt länge. Det recept man (jag) fick räcker till ca 18 dagar efter insättning av embryot och längre än så behövde jag tydligen inte ta det.

Men eftersom jag har haft massa Lutinus kvar sedan 1a IVF behandlingen sä har jag bara fortsatt. Men ska bli skönt nu att trappa ner och sluta helt! Men lite orolig är jag.

Är det någon som känner igen sig i detta?

För mig var de så otroligt skönt att få slippa lutinus. Tog sista tabletten samma dag som testdagen. Mådde så psykiskt dåligt av dem, smutsig o äcklig + att jag hade så många biverkningar/symtom av dem. Oron fanns såklart där men tror den hade funnits fast naglad i mig oavsett lutinus eller inte.

Folsyra och omega 3 har jag däremot fått för mig lindrar mitt illamående och dem har jag lite seperationsångest med, får panik om jag glömmer ta dem på morgonen.

Försök och slappna av, lutinus ska ha "gjort sitt" under den tiden man tar dem. Försök att lita på din kropp istället och lycka till <3
  • pigan86
    Znickers skrev 2017-12-23 14:02:47 följande:

Pigan86 - jag håller med, lutinuset har också fått mig att må extremt dåligt på många vis. otroligt skönt att ha slutat med det nu. Tack för dina ord :)

folsyra har jag tagit i flera år nu så det sitter som berget, en morgonrutin som är svår att glömma. hehe.

Men man kanske borde börja äta mer kosttillskott, omega 3 som du säger. Visserligen äter jag fisk 2-3 ggr i veckan men kanske bra att äta extra tillskott.

Jag fick rådet att ta omega 3 av den anledningen att jag inte äter fisk, tycker helt enkelt inte om de. Som "tur" är så är min sambo fiskallergiker så slipper äter de :D

Bortsett från de äter jag inga vitaminer eller andra tillskott. Min barnmorska tyckte inte att de behövdes, får man i sig allt i kostcirkeln så ska man väl inte behöva ta nå tillskott eller tänker jag fel??

God jul allihopa, hoppas ni mår bra och får en fin jul. Kram till er alla
  • pigan86
    waldesten16 skrev 2017-12-27 14:08:19 följande:

Hej alla! Går nu in i vecka 8 och mitt illamående och yrsel ökar. Mår illa konstant dygnet runt och är yr till och från. Har testat alla knep jag läst om men inget hjälper. Ska till mvc på fredag så hoppas hon kan hjälpa mig. Jobbet är en pina det enda jag kan fokusera på är att upprepa mitt mantra "du får inte spy, du får inte spy". Någon som upplever samma som mig som kanske har något tips. Tar tacksamt emot allt!

Jag mådde väldigt illa och kunde inte äta något, de som fungerade bäst för mig var drickyoghurt och fruktsoppa. Varma saker var helt att utesluta för min del. Var först i vecka 14-15 jag kunde äta ett normalt mål mat. Har fortfarande lite "äckelkänsla" av mat men det får framåt. Är i vecka 18 nu.

Men min räddning just på jobbet var vatten i mängder och citrusfrukter. De höll mitt illamående under kontroll men det var tufft. Gissar att dem flesta på mitt jobb förstått att jag är gravid även fast jag inte berättat något.

Lycka till <3
  • pigan86

Nu har jag varit på RUL och trots mina dåliga vibbar jag haft dem senaste dagarna så levde våran lilla bejbis och mådde gott där inne i min mage. Tårarna rann över och jag skymtade även en tår hos min sambo. Jag har sen dagarna före jul haft "rosaaktiga" flytningar i regel varje morgon och detta har gjort mig så skeptisk till att bejbisen faktiskt fanns där. Hon trodde flytningarna berodde på att små blodkärl i slemhinnan brustit då jag är förkyld och nyser väldigt hårt.

Lillisen vinkade och sparkade med benen och hjärtat slog fint. Är så otroligt lycklig just nu <3 min fina bejbis.

Dock tyckte barnmorskan att bejbisen var lite liten så fick nytt BF datum och en ny tid för ultraljud om 10 dagar. Hon tyckte inte att vi skulle oroa oss utan istället njuta och rå om varandra <3

Någon annan som fått tid för nytt UL direkt efter RUL pga att fostret varit litet??

• pigan86
    Znickers skrev 2017-12-29 14:23:54 följande:

Åh vad härligt och underbart!! Njut nu och rå om varandra ja. Tänk på det lilla pyret där inne.

Vilken vecka är du i?

Enligt min egen och ivfklinikens beräkning i samband med äggplock och insättning skulle jag var i vecka 17+6 (18) men enligt ultraljudet idag fick jag backa till 16+6 (17). Gjorde ett tidigt VUL i vecka 8+4 (9) och då mätte fostret rätt storlek för den tid som gått.

Fast barnmorskan idag sa att hon inte kunde göra några korrekta beräkningar då fostret låg så lång in, därav nytt ultraljud om 10 dagar. Så får se vad hon säger då, är lite rädd att något är fel när fostret inte växer som de ska :/

Detta är första gången jag är gravid så vet inte vad som en normalt eller inte.
  • pigan86

Tack Miriam Artemisia & Znickers <3

Hoppas ni alla haft ett mysigt nyårs firande.

Har en liten fundering, har någon av er alla börjat köpa saker till era bejbiar? Jag har inte vågat köpa nånting än och helt ärligt vet jag inte ens vad jag ska köpa. Vilken storlek på kläder, vilken säng, barnvagn, babyskydd etc ska man ta. Allt känns som en djungel. Blir bara stressad samtidigt som jag är helt oförberedd.

Efter nästa UL kanske vi ska börja. Förhoppningsvis har oron lagt sig lite då. Har fortfarande så svårt att förstå att de är på riktigt den här gången.

• pigan86
    Hoppfullhet skrev 2018-01-01 20:27:55 följande:

Med första barnet väntade vi till ca v 22-23, sen beställde vi vagn. Mest för att alla sa att väntetiden kunde vara lång. Dock har de flesta butiker förlossningsgaranti. Därefter väntade vi till efter v 33 ca innan vi köpte ngt mer. Kanske lite i längsta laget, men vi (mest jag) kände oss inte redo tidigare. Dock kändes det lite som om man bara skulle våga göra första köpet så kändes det lättare sen.

Nu väntar vi nr2 o jag är i v 22. Har ff inte köpt ngt, nu har man en hel del. Dock behövs vagn, säng o lite sånt men de tänker jag inte stressa med. Vet att tiden kommer när jag känner mig redo för det, det kommer du mest troligt också göra :)

Det enda vi har är en skötväska (en julklapp vi fick) men mer än så har vi inte. Sen vet jag inte om vi kanske får ärva ngt eller om allt måste köpas nytt. Man vill ju gärna inte fråga heller :)

Men babyskydd känns som prio 1 iaf. Vi bor en bra bit från närmsta bb och man vill ju gärna ha med sig bejbisen hem när det är dags för de.

Vi har ett rum som ska inredas (stått som "skräprum" sen huset köptes för 3 år sedan har inte kunnat nyttja de till annat pga babydrömmen) så i prylväg kommer nog ingenting köpas förrän vi har någonstans att sätta allting.

Du som har barn sen tidigare, vilken storlek ska man ta på kläder och ungefär hur mkt behövs första tiden?

Är verkligen nybörjare på allt de praktiska. Är bara den mentala biten jag är förberedd på, rollen som mamma har jag drömt om i flera år :)
  • pigan86
    Hoppfullhet skrev 2018-01-01 23:16:50 följande:

Japp, babyskydd är bra att ha ;) dock är det oftast sånt som en hel del butiker har på lager så det är bra. Annars om du har appen Preglife finns där en bra checklista på vad som är bra att ha förberett. Kläder är så olika, beroende på om man får ett kräkbarn eller ej. Vi köpte några enstaka plagg i 50 sen mer i 56. Lånade en del med o sen fick vi, efter att vår flicka kom, mer kläder i 56 o 62 så vi hade så vi klarade oss. Sen är de lite hur du har det med tvättmöjligheter, kan du tvätta närsom?? Oftast kan man iofs tvätta upp lite kräkplagg i vasken med.. hade kanske 2 pyjamas, 3-4 bodys o lika många byxor plus lite strumpor i strl 50 o de räckte som sagt gott o väl till oss. Vår flicka kräktes i princip aldrig. Förutom kläder o så hade vi bara säng o vagn till henne. Köpte en vagga/babysitter när hon va ca 1,5 månad. Vi bodde just då i en liten 2:a så hade ändå inte plats till så mkt, men vi sakna inget :)

Jo jag använder preglife appen. Får utforska lite mer i den helt enkelt. Men tusen tack för alla tips <3

Tvättmöjligheter har vi, bor i eget hus och har en fullt utrustad tvättstuga med både tvättmaskin, torkskåp och torktumlare.

Däremot bor jag i ett litet samhälle så allt måste beställas, har kring 45 mil till närmaste större samhälle. Livet på landet är inte alltid en dans på rosor har jag börjat märka. Fast de flesta gånger är internet billigare än fysiska butiker + att utbudet är betydligt mycket större på nätet :)
  • pigan86
    andromedae skrev 2018-01-01 22:24:18 följande:

Vi var på RUL i fredags, BM ville flytta oss framåt trots ivf. Spelar inte mig nån roll, jag blir bara förvirrad hur jag ska räkna . Idag är vi antingen 18+1 eller 18+5. 

Jag har moderkakan i framvägg, så lär väl dröja innan jag känner nåt. En pigg liten pojke låg därinne i alla fall. Det känns så underbart, så fantastiskt . 

Vi väntar dock till v.23, när vården också räknar honom som bebis, innan vi köper nåt.

Grattis till gossen <3

Vi var också på RUL i fredags o vi blev bakflyttade 6 dagar. Tycker själv de kändes konstigt med tanke på att man vet exakt när allting skedde. Huvudsaken är ju ändå att bejbisen mår bra, sen kommer den nog ut när den är redo oavsett beräknad BF :)
  • pigan86
    kattnos skrev 2018-01-02 16:36:54 följande:

Idag har vi gjort kub-test och fick låg sannolikhet - känns himla bra! Men det häftigaste var såklart att se det lilla livet sprattla där inne! Nu såg det betydligt mer ut som en liten människa än vid första tidiga ul:et för en månad sedan. Veckorna stämde precis också så nu känns allt toppen! Nu får vi börja fundera på när man kan gå ut med nyheten mer officiellt :) åh vad jag är glad idag! :)

Åh vad kul, grattis <3
Svar på tråden Vi som har plussat efter IVF hösten 2017