• Nube

Vi som har plussat efter IVF hösten 2017

andromedae skrev 2018-05-11 23:24:02 följande:

Vår pojke kom med urakut snitt pga allvarlig immunisering för snart fyra veckor sen, i graviditetsvecka 34. Han hade grav blodbrist och fick tillbringa sin första tid på neonatalen, men nu är vi hemma och utskrivna även från dagvården.

Oj men vilken tur att allt gick bra till slut! Och grattis till sonen :) Hur fick ni ta reda på immuniseringen? Hur har det varir annars?
  • Nube
    Hoppfullhet skrev 2018-05-15 06:39:55 följande:

Inatt kom äntligen vår älskade lilla tjej till oss, BF+5, o alldeles alldeles underbar <3

Härligt! Stort grattis :) nu får ni njuta hela familjen!!
  • Nube
    andromedae skrev 2018-05-12 14:44:40 följande:

Vi åkte in för minskade fosterrörelser. CTG och ultraljud (hans flöden i navelsträng och hjärnartär) visade på anemi så därför fick de akut ta ut honom.

Han hade ett Hb på strax under 40, 120-150 är normalt. Fick ett par blodinfusioner första dygnet.

Jag fick dagen efter lämna blodprov där de såg att mitt blod innehöll antikroppar mot hans blod till stor del.

Jag var rh-positiv i graviditeten, men bebis är negativ.

Vad skrämmande.. tur att allt gick bra! Men hade de inte tagit blodprover tidigare och sett att du var positiv och bebis negativ? Jag är själv negativ men enligt blodprovet är min bebis också negativ och då är det lugnt. Annars hade jag behövt göra nåt (kommer inte ihåg vad).
  • Nube
    kattnos skrev 2018-05-15 08:32:44 följande:

Oj, tur att det gick bra!

Men det låter konstigt att du skulle ha utvecklat antikroppar mot barnets blod om du är rh+. Det är när mamman är rh- och barnet inte är det som det kan bli problem. Det är samma sak när man lämnar och tar emot blod, är man rh- kan man bara ta emot blod från andra rh- (förutsatt att man har samma blodgrupp i övrigt) men en som är rh+ kan i regel även ta emot samma blodgrupp fast med rh-.Brukar man kolla barnets blodgrupp? Min bm sa att man kollar under graviditeten att den som är negativ (vilket jag är) inte har utvecklat antikroppar mot barnets blod. Men eg är detta ett större problem om man blir gravid igen, vad jag har förstått och att de antikroppar man bildat under den första graviditeten kan ta sig in i de nya barnets blodcirkulation. Förr i tiden kunde det innebära att barnet fick "byta blodgrupp" för att överleva (vet ej hur det gick till) men idag får mamman en spruta med anti-d för att undvika immunisering (eftersom ett blod som inte har rh-faktorn inte vill blandas med blod som har det)

Jag kan inte jättemycket om detta men min mamma har pratat om det just för att hon är negativ, jag är det men inte min lillasyster. Ganska intressant tycker jag!

Väldigt intressant och jag kan inte heller mycket om detta (eller ingenting egentligen förutom det som bm har sagt). Men ja, de hade kollat bebisens blod som också är negativ och därför sa bm att jag inte behöver göra nåt mer. Sedan sa hon att vid förlossningen tas blodprov från navelsträngen för att dubbelkolla barnets blodgrupp. Mer än det vet jag faktiskt inte..

Så du har gjort ett prov för att se om du har utvecklat antikroppar mot barnets blod? Kan det vara att barnet då är positiv eller? Svårt att spekulera när man inte kan nåt om detta men ämnet är inressant och man vill ju verkligen inte att nåt ska gå fel!
  • Nube
    pigan86 skrev 2018-05-15 22:24:21 följande:

Har haft förvärkar till och från i princip hela dagen och sammandragningar som gjort magen hårt som en basketboll. Än är det dagar fram beräknat bf men jag hoppas bejbisen börjar göra sig redo för utfärd <3

Hur mår ni andra som närmar er?

Hur har det varit idag?
  • Nube
    pigan86 skrev 2018-05-17 04:49:25 följande:

Gårdagen var rätt lik tisdagen fast aningens lugnarna. Känns som att det fortfarande är en bit kvar till jag får träffa min bejbis, tror inte jag hade orkat med.en förlossning just nu. Sover i princip ingenting på nätterna, vaknar titt som tätt o har sedan svårt att hitta en skön ställning att ligga på. Hoff.

Jag sover också jättedåligt, svårt att somna och sedan vaknar jag flera gånger och hoppas att det är morgon så att jag kan gå upp även om jag egentligen vill sova. Jobbigt. Jag hade mensvärk i natt typ vid fyra men lyckades därefter sova typ en timme. Och nu ska jag jobba men först ska jag till MVC för kontroll. Hoppas du kan vila under dagen!
  • Nube
    pigan86 skrev 2018-05-17 07:39:09 följande:

Hur länge till har du tänkt jobba, har du bestämt?

Jag jobbade sista dagen 27/4 just pga att jag inte sover om nätterna, mitt jobb kräver att huvudet är med men mitt huvud var på helt fel ställe.

Vila under dagen har jag som tur är inga problem med, sover upp till 2 timmar varje gång jag nickar till. Kan vara allt från sittandes i solstolen (i skuggan såklart) eller inne på soffan eller sängen. Förstår inte varför just nätterna ska vara så jobbiga. Min värk i rygg, häfter o ljumskar blir också mer påtaglig nattetid :(

Jag jobbar två dagar till så inte så långt kvar nu! Men det ska bli skönt med ledighet även om det funkar helt ok att jobba med. Har ganska flexibelt jobb, kan flexa ut tidigt om det behövs och jobba hemifrån så då kan jag vila lite vid lunchen och så. Men visst längtar jag att vara helt ledig!

Jag kan också sova oå dagarna eller efter jobbet/tidig kväll. Då har jag inga problem men nätterna är också problem för mig. Konstigt. MVC besöket gick bra, magen hade växt 1 cm sedan sist och alla värden var bra. Skönt.
  • Nube
    pigan86 skrev 2018-05-17 16:27:09 följande:

Okej vad skönt att du kan styra så över ditt arbete, det underlättar säkert mkt.

Nackdelen med att vara helt ledig från jobb är att tiden går så sakta, iaf för mig. Blir så rastlös trots min trötthet, vill så mkt men orkar ingenting. Nu är iaf huset städat och allt klart inför bejbisens ankomst. Min sambo har vart ledig i 2 veckor och går tillbaka till jobbet på måndag. Men sen när barnet kommer tar han ut 10 dagar och sedan går han på semester vid midsommar. Så otroligt skönt att vi kan vara hemma tillsammans den första tiden.

Toppen att mvc besöket gick bra o skönt att magen växer. Jag ska dit på tisdag och att jag upplever att magen sjunkit och nu är mer ivägen :D

Har "bara" gått upp 10kg så magen har varit liten och behändig trots att jag legat normalt på kurvan. Men gick ner nästan 6kg i början pga illamående och äckelkänsla för mat, levde på drickyoghurt, vatten och frukt i nästan 2 månader, de var det enda jag lyckades behålla.

Ja, dagarna går fort på jobbet och man har lite annat att tänka på.

Jag upplever också att magen har sjunkit nu och den hade bara växt 1 cm sedan förra besöket för två veckor sedan jämfört med 2 cm per två veckor tidigare. Jag har också haft liten mage och har legat precis under nedersta kurvan hela tiden. Därför fick jag gå på extra ultraljud för att se hur bebisen växer men allt var bra.

Idag hade jag ganska mycket mensvärk efter jobbet men det försvann när jag vilade lite. Mycket spännande!
  • Nube
    kattnos skrev 2018-05-18 12:35:10 följande:

Idag har jag varit på besök hos bm och allt såg bra ut med både mig och bebis. Så inte så mycket att förtälja helt enkelt men skönt att allt går som det ska :)

Vad skönt! Jag var på kontroll igår och allt var bra också. 16 dagar till bf efter idag!
  • Nube

Hej, hur mår ni? Jag gick in i v 39 idag och har nu också slutat jobba. Nu hoppas jag få några lediga dagar innan bebisen kommer, tänk att snart händer det!

Svar på tråden Vi som har plussat efter IVF hösten 2017