• Sommaren12

Följas åt till ett plus!

Migas skrev 2018-01-23 05:12:13 följande:
    Aha, det hade jag inte hört tidigare men det var ju bra det   Jag var inte orolig över mina längre cykler numera förutom de månaderna de gått över 40 dagar då jag läste någonstans (kan dock inte hitta det nu) att menscykler över 40 eller om det var 45 dagar, kunde vara ett tecken på att man hade hormonell obalans i kroppen och därmed inte ägglossning. Men det kanske inte stämmer då?
    Sommaren12 skrev 2018-01-22 19:35:10 följande:
    Hej! Klart du ska hänga på här. :)

Förstår att det är jobbigt med så oregelbunden cykel men som någon sa så är långa cykler bra, eller snarare korta cykler är mindre bra för risken finns att ägget inte hinner fästa. Så du får se något positivt med det. ;) Hur gammal är din dotter? Mensen kan ju va knasig ganska länge efteråt innan det stabiliserar sig också. Visst kan man va illamående å ha ont när man har äl. Hade jag haft sådär oregelbundet hade jag nog ändå ältestat för att få bättre koll på äl. Hoppas det tar sig nu då!

Ang jobb så är det ju ett ständigt orosmoment i samband med graviditet. Med min dotter pluggade jag när jag blev gravid så behövde inte tänka på just det där med att va välkommen tillbaka sen eller ej men fanns ju annat som oroade istället. Vi får väl köra på både du å jag och så får framtiden utvisa hur det blir. Själv är jag känd för att analysera sönder saker och oroa mig ofta i onödan...
    Jag har inga större problem med att ha fått en längre cykel utan att det är mera den stora variationen som är jobbig och att man har svårt att veta när ägglossning sker. För om den hade varit jämn kring 35 dagar eller något så hade det ju varit lugnare, men med en variation på 27 - 44 dagar så kan ÄL  ske någon gång mellan dag 13 till 30. Det är det som känns lite frustrerande inte själva längden på cyklerna i sig. 

Dottern fyller 2 ibörjan av mars så det kan säkert vara en orsak till att mensen inte kommit tillbaka till någorlunda regelbunden ännu. En annan orsak är säkert att hon aldrig tagit napp eller snutte utan att det är bröstet som gäller när hon ska sova fortfarande liksom. Så visst finns det orsaker till att mensen varierar som den gör, men får väl försöka hitta lösningar som gör att man kan hitta ÄL ändå  

Jo, jag har funderat på att ÄL-testa men har inte riktig koll på hur det fungerar, då jag aldrig brydde mig om det med larvigt regelbunden cykel förra gången. Ska man testa varje dag under vissa dagar i månaden eller? Kanske borde beställa hem stickor till nästa cykel ifall det inte tar sig nu. 

Jo, det är inte lätt alltid att planera graviditet med arbetslivet och annat. Jag är väl inte speciellt orolig för att inte få någon ny tjänst när jag kommer tillbaka oavsett, men det vore surt att att behöva söka om tjänsten och förlorar de LAS dagar som faller bortom femårs-strecket, när det handlar marginaler på någon månad kanske. Dock vore det ännu surare att hoppa över att försöka en månad eller ett par och sen tar det sig ändå inte på ett år, så prioriterar nog att försöka bli gravid före att hinna få en fast tjänst i detta fall.  

Har inte läst exakt alla inlägg i tråden så kanske missat, men har du försökt skaffa syskon länge? Andra barnet? 
    Jobbigt, vad ska Q10 och inositol göra för cykeln? Progesteronkräm har jag hört talas om men aldrig riktigt förstått vad den är bra för? 

Jo, just oregelbundenhet ger en känsla av att det kommer ta betydligt längre tid än det gjorde när man hade regelbunden cykel tyvärr. Beror din oregelbundna cykel på tidigare cykler eller på grund av övervikten och åldern tror du? 

Jag tror att både du och jag kommer att lyckas framöver men att det kanske tar längre tid än tidigare  
    Ja det måste ju va himla kruxigt med att hitta äl när det varierar så. Jag hade en väldigt regelbunden period innan jag blev gravid, mensen kom fasen ALLTID på dag 28 kl 15. Helt seriöst. Nu varierar cykeln mellan 25-28 dagar, oftast 26 eller 27 dagar så den är väl inte direkt oregelbunden nu heller men varierar ju lite. 

Jag vet inte riktigt hur man går till väga om man ska ältesta med så oregelbunden mens. Kanske hade typ natural cycles eller liknande där man mäter basaltempen varit smart? Då ser man ju i en graf var det toppar. Lutealfasen är ju alltid samma så när du väl hittar äl vet du iaf hur lång den cykeln kommer att bli. Får du några andra symptom på äl? ca 3-4 dagar innan äl får jag alltid äggviteflytningar, klibbigt och halt, då vet jag ju att det är på g och därefter brukar jag börja testa med ältester. Jag kan inte säga att jag är så beroende av ältester eg, jag får ju som sagt flytningarna och sedan får jag väldigt ont i tjejmagen när ägget släpper. Så jag hade väl kunnat klara mig utan men det är mitt kontrollbehov haha, vill ha det svart på vitt. Jag använder CBs tester med glad gubbe, så slipper man analysera hur starka streck man får på de billiga stickorna. Funkar utmärkt för mig men har förstått att det inte funkar lika bra för alla andra. Rätt dyrt också.

Förstår att det skulle va retfullt med LAS men jag resonerar som du. Hade nog också hellre satsat på bebisverkstaden då.

Pm:ar dig förresten!
  • Sommaren12
    Saima17 skrev 2018-01-23 11:56:24 följande:

Enda gången man ljublar att lh går från maximal till hög är för att då vet man att äl borde komma såååå lägligt före karn far på jobb i februari

Så han lär vara hemma nästa äl menar du? :) 
  • Sommaren12
    kna1 skrev 2018-01-23 17:25:40 följande:

Hejhej! Jag är en tyst läsare i tråden, haha!

Har denna cykel käkat munkpeppar och min äl kom tidigare än vanligt! Eller fick iaf starkt utslag på äl test, lägger in bild här (har haft äl så sent som dag 27-28 annars).

Men har ni nån aning om när efter utslag på test som äl sker?

Inom 48 timmar brukar äl komma. :) lycka till!
    sthlmsmamma08 skrev 2018-01-23 17:42:36 följande:

Måste bara få gnälla av mig lite.

Nu är det 4e månaden av försök och idag kom mensen, två dagar tidigare än beräknat. Suck. Jag hade en "kemisk graviditet" i nov, o då kom mensen 9 dagar försent efter ett svaaaaagt plus på stickan runt BIM.

Vi har verkligen prickat in ÄL varje månad och ändå händer ingenting.

Min högsta önskan i livet är ju att få ett litet syskon till vår blivande treåring men det ser ju onekligen ut som att det kommer bli en rejäl åldersskillnad OM jag ens lyckas bli gravid nån gång.

Usch och fy och blä vilken jobbig dag detta blev. :(

Bara gnäll av dig, det behöver man ibland. Förstår din längtan. Här har åldersspannet mellan dottern och blivande syskon ständigt utökats så att jag nu inte ens bryr mig längre. Kommer skilja mer än 6 år om det går vägen snart. Men jag ser också fördelar med det. 4 försök är ju trots allt inte så många även om det känns som oceaner av tid. Snart får du nog ditt plus. :)
    Saima17 skrev 2018-01-23 18:27:55 följande:

Ja borde ha äl ett dera samma da lr dan efter han åker.. Så i vilket fall som så e d ju ändå stor chans till maximal höjning då. Men sen mars borde han åka på jobb några dar efter äl..

Ok då hänger jag med. Vad bra! Då håller vi tummarna för att det blir enklare att pricka äl framöver.
  • Sommaren12

Har i princip bestämt mig för att inte försöka denna månaden. Får nog glad gubbe med CB imorgon så äl blir väl framåt fredag. Ska känna efter igen efter intervjun imorgon. Beroende på hur den går så bestämmer jag då och stänger bebisfabrik tills dess. Vill gärna ha det jobbet men oroar mig mycket över att börja där å va gravid. Vill inte skjuta upp bebisbakandet heller men i detta fallet prioriterar jag ändå jobbet och att komma i ordning där. Om jag nu får det.

Känns trist att hoppa över en äl, känns som folk blir gravida till höger och vänster utom jag. Till och med min kiwi är preggo!!

• Sommaren12
    Jagheteralma skrev 2018-01-24 21:43:26 följande:

Tack för svar! Känns som jag måste missat äl alla andra gånger då eftersom den tydligen är mkt tidigare än vad jag trodde. Aldrig mer testlagrets stickor! Är det 2 dagar from idag man ska sexa på?

Jag körde några gånger med CBs dubbla detektor och jag fick aldrig blinkande gubbe utan alltid fast gubbe direkt. Det står i deras FAQ att det kan va så för en del, för lågt hormon för att upptäcka eller nåt sånt. Så nu har jag gått över till den lite billigare varianten som inte blinkar och det funkar lika bra för mig.

Har använt de testerna många ggr nu och de funkar toppen för mig. När du fått fast smiley ska du ha dina mest fertila 48 timmar framför dig. Jag känner tydligt när ägget lossnar och det brukar vara inom ett dygn från fast gubbe.

Är din cykel alltid precis 31 dagar? Inte säkert du missat innan. Tiden fram till äl kan variera men lutealfasen, alltså äl till mens, ska alltid vara i princip densamma, diffa max en dag typ.

Ligg på nu!!
  • Sommaren12
    Jagheteralma skrev 2018-01-24 22:44:26 följande:
    Det dåliga med den med 4 dagar är ju att man kan inte testa imorgon igen för gubben e fast i 48 h ... så du menar att även om jag fixk fast gubbe idag så kan det betyda att min äl ändå e lite längre fram?
    Men varför skulle du testa igen när du fått fast gubbe? Då har du upptäckt din LH-ökning och det finns ingen anledning att testa mer. Det är eg samma princip med alla äl-tester, när du fått ett positivt test så har du hittat din lh-stegring och vet att ägget släpper inom de närmsta dygnen. Du kan liksom inte få ut något mer av att testa fler gånger den cykeln. Att gubben stannar kvar 48h är bara en designfråga, känns kanske tryggt för vissa att se att gubben fortfarande är kvar och att man då är fertil. Jag vet inte. 

Och för att förtydliga så innebär alltså inte ett positivt ältest att du har ägglossning NU utan att ägget släpper inom 48 timmar. 

Summan av kardemumman, när du fått glad gubbe så är det ligga som gäller! :D
  • Sommaren12
    Emhy89 skrev 2018-01-25 16:11:45 följande:

Hej,

Hakar gärna på här! Ska precis börja prova igen efter ett utomkvedeshavandeskap där ena äggledaren fick opereras bort akut dagen innan jul. Känns väldigt läskigt detta just nu, livrädd för att bli av med andra äggledaren med.

Kul att följas åt!

Välkommen att hänga med oss! :) Usch vad jobbigt och ledsamt det du har varit med om. :( Hoppas inte det blir fler problem nu och att det tar sig snabbt igen. När har du äl? Jag har också bara en äggledare, fick operera bort den högra för många år sen pga stor cysta som vred sönder den. Känner samma nervositet som du. Kram
  • Sommaren12

Nu har jag varit på intervju och efter en veckas våndabde och velande känner jag mig SÅ lugn! Det gick bra men jag är faktiskt inte helt säker på om jag vill ha det och oavsett så skulle jag inte fö höra förrän slutet på nästa vecka om jag får komma på intervju nr 2 så antagligen hinner jag veta om jag skulle va preggo innan jag behöver ge besked. Om jag nu blir erbjuden det i slutänden. :) Det firar jag med ligg ikväll haha! Fick inte glad gubbe i morse men strecket var starkt så gissar på att jag får det om jag testar ikväll. Nu jäklar!! :)

Svar på tråden Följas åt till ett plus!