• Anonym (g)

Hur uttalar du namnet Michael? (på en svensk person)

Spontant vill jag själv säga Majkell.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Hur uttalar du namnet Michael? (på en svensk person)
  • Kusin Krakel
    Anonym (g) skrev 2017-09-28 21:52:41 följande:

Hm, bra fråga. Kanske är det för att jag tycker att det väldigt svenska uttalet är så fult, att jag liksom inte förstår varför man skulle vilja uttala det så. Men alla tycker ju uppenbarligen inte som jag

Men varför just den engelska och inte den franska eller italienska eller ryska?

Det är väl ganska logiskt att man använder den svenska versionen av ett namn som är etablerat i Sverige om man ska namnge en svenskspråkig person?
  • Anonym (Svea)

Puttifnuttigt?

Jag känner ett antal svenska män som stavar sitt namn Michael, och att börja uttala deras namn "Majkel" skulle ju vara urfånigt!

Känner också flera David, varav en av dem är från England, han är den enda som uttalas "Dejvid".

• Anonym (g)
    Kusin Krakel skrev 2017-09-28 22:00:39 följande:
    Men varför just den engelska och inte den franska eller italienska eller ryska?

Det är väl ganska logiskt att man använder den svenska versionen av ett namn som är etablerat i Sverige om man ska namnge en svenskspråkig person?
    Jag har mött en svensk person med namnet i mitt 30 åriga liv och har kanske hört det en gång på tv, så jag vet inte hur etablerat jag själv skulle säga att det är, även om det nu är det.

Jag, och många andra, ser nog främst på antingen svensk eller engelsk tv/film/serier, och där är Michael definitivt mest förekommande i engelska program, är därav bra mycket mer bekant med den engelska versionen.

Har aldrig hört namnet uttalas på franska, italienska eller ryska.
  • Carambolan

Jag har en kollega som uttalar det "mi-schajl", men så är han från östeuropa också

• Kusin Krakel
    Anonym (g) skrev 2017-09-28 22:05:23 följande:

Jag har mött en svensk person med namnet i mitt 30 åriga liv och har kanske hört det en gång på tv, så jag vet inte hur etablerat jag själv skulle säga att det är, även om det nu är det.

Jag, och många andra, ser nog främst på antingen svensk eller engelsk tv/film/serier, och där är Michael definitivt mest förekommande i engelska program, är därav bra mycket mer bekant med den engelska versionen.

Har aldrig hört namnet uttalas på franska, italienska eller ryska.

Oj, jaha då förstår jag. Men bor du i Sverige, det är ju ett väldigt vanligt namn? Finns 20 233 + 56244 personer i Sverige som har Michael/Mikael som tilltalsnamn och 40 844 +129 582 som har det som förnamn över huvud taget.
  • Åsa

Míka/e/l, om jag inte vet att Michael är invandrad från något engelsktalande land.

Bara det faktum att man valt ch-stavningen är inte nog för att jag skulle tolka det som en engelsk variant av namnet. Namnet i sig är ju inte engelskt och ch-stavningen används i fler språk. Tyskan t ex har tje-ljud i uttalet och ingen "aj"-diftong.

Mikáel hade jag någon gammal släkting som sade, annars var formen Mikkel vanligare i södra Sverige förr.

• DeathByPickles

Jag tänker att man uttalar namnet som man får det presenterat - men om jagsåg det i skrift skulle uttalet anpassas efter normen i landet. Har aldrig stött på en svensk Mikael som presenterat sig med amerikanskt uttal och skulle garva högt om jag i sverige skakade hand med någon som fick för sig att hälsa på mig som 'miss Sophie' i grevinnan och betjänten liksom. 

Jisses, TS. Kamma dig. 

Not Carnegie, Vanderbilt, and Astor together could have raised money enough to buy a quarter share in my little dog.
  • DeathByPickles

Förutsatt att människan jag skakade hand med också var svensk, givetvis. 

Not Carnegie, Vanderbilt, and Astor together could have raised money enough to buy a quarter share in my little dog.
  • Anonym (vanligt)
    Anonym (g) skrev 2017-09-28 22:05:23 följande:
    Ojdå, här har vi generationsskillnader. Jag är tjugo år äldre och uppfattar det som vanligt (med "Micke" i dagligt tal). Har själv en på jobbet nu och ett par  till i bekantskapskretsen.
    Men jag får fråga som någon ovan, bor du i Sverige om du missat alla dessa Mikael? Visst kan man ha låtit bli namnet i just din familj/släkt men du umgås väl med fler än dem och jämnåriga? Eller inte?
  • Panduro
    Anonym (g) skrev 2017-09-28 20:33:27 följande:

För mig har alltid Mi-ka-el alltid låtit fel, som när en äldre dam uttalar namnet Bruce för brus-e. Majkell tycker jag låter helt okej, men det verkar som att det bara är jag och en till som använder det uttalet hittills, lite snopet.

Alltså nu är jag jättetrött här, (citerar dessutpom fel inlägg med rätt person ser jag nu) men menar du att du är obekant med namnet Mikael eller Michael?

För mig uttalas en svensk Michael givetvis Mikael, precis som i exemplet ovan med Sophie som uttalas Sofii.
Svar på tråden Hur uttalar du namnet Michael? (på en svensk person)