• Anonym (g)

Hur uttalar du namnet Michael? (på en svensk person)

Spontant vill jag själv säga Majkell.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Hur uttalar du namnet Michael? (på en svensk person)
  • Anonym (g)
    Anonym (Saknar) skrev 2017-09-28 20:32:15 följande:
    Saknar alternativet Mi-sj-ael, dvs utalat som det blir på svenska. Sen när uttalas ch som k?

Det ser i alla fall fånigt ut med engelsk stavning på ett svenskt namn.
    Christer är väl ett sånt namn, samt ordet och ... men jag håller med om att det är lite underligt att ch blir k. 
  • Anonym (mmmp)

Saknar alternativet Mi-sj-ael, dvs utalat som det blir på svenska. Sen när uttalas ch som k?

Igen, på svenska uttalas det Mikael, som om folk stavar med ch har inget med saken att göra. 
  • Anonym (mmmp)
    Anonym (g) skrev 2017-09-28 20:35:28 följande:
    Christer är väl ett sånt namn, samt ordet och ... men jag håller med om att det är lite underligt att ch blir k. 
    Men ni hakar upp er på bokstäverna, det handlar inte om det, hur ska man få er förstå Skrattande
  • Anonym (g)
    Anonym (mmmp) skrev 2017-09-28 20:33:39 följande:
    Stavningen har absolut inget med saken att göra, Michael eller Mikael uttalas likadant i Sverige. 

Den varianten du hittat på själva är däremot extremt fånig och liksom barnslig. Som ett barn som inte kan säga den engelska. 
    Ojdå, trampade jag på en öm tå?

Majkell är i princip hur de allra flesta svenskar låter när de säger Michael Jackson till exempel, men det har väl att göra med att de kanske har svårt för uttalet, jag har tagit det som ett svenskt uttal för namnet.
  • Anonym (g)
    Anonym (mmmp) skrev 2017-09-28 20:36:26 följande:
    Men ni hakar upp er på bokstäverna, det handlar inte om det, hur ska man få er förstå Skrattande
    Du verkar ha hakat upp dig väldigt på bokstäverna, ja. Jag frågade dock om namnet med stavningen Michael, att jag drog in k var för att förtydliga uttalet, alltså inget "maj".

Vissa har väldigt svårt att förstå, håller helt med.
  • Virriga Vera

Richard, Christer, Christina o,s,v
  • Anonym (Saknar)

Jag förtydligar. Sen när uttalas ch fösom k framför en vokal. Richard är lika fel som Michael.

• Anonym (Saknar)
    Anonym (Saknar) skrev 2017-09-28 21:09:45 följande:

Jag förtydligar. Sen när uttalas ch fösom k framför en vokal. Richard är lika fel som Michael.

Meh, dumt att skriva på telefonen på en skakig buss. :)
  • Kusin Krakel
    Anonym (g) skrev 2017-09-28 20:01:43 följande:

Lustigt, det där, är ju en väldigt försvenskad version av namnet i så fall, men det var väl kanske det väldigt svenska uttalet som föräldrarna fäste sig vid.

För mig tar det emot att säga Mi-ka-el till någon som heter Michael, jag säger Majkell om jag pratar på svenska och det engelska uttalet om jag pratar på engelska. Dock hade jag en väl som hette Mi-ka-el när jag var barn, men då stavade han med k, vilket jag tog som ett tecken på att föräldern ville skippa förvirring på uttalet.

Jag förstår inte riktig. Varför tycker du att det ät mer logisk med ett engelsklingande uttal (en engelsk version av namnet) om man är svenskspråkig?
  • Anonym (g)
    Kusin Krakel skrev 2017-09-28 21:42:38 följande:
    Jag förstår inte riktig. Varför tycker du att det ät mer logisk med ett engelsklingande uttal (en engelsk version av namnet) om man är svenskspråkig?
    Hm, bra fråga. Kanske är det för att jag tycker att det väldigt svenska uttalet är så fult, att jag liksom inte förstår varför man skulle vilja uttala det så. Men alla tycker ju uppenbarligen inte som jag
Svar på tråden Hur uttalar du namnet Michael? (på en svensk person)