Anonym (vanligt) skrev 2017-09-28 22:21:02 följande:
Ojdå, här har vi generationsskillnader. Jag är tjugo år äldre och uppfattar det som vanligt (med "Micke" i dagligt tal). Har själv en på jobbet nu och ett par till i bekantskapskretsen.
Men jag får fråga som någon ovan, bor du i Sverige om du missat alla dessa Mikael? Visst kan man ha låtit bli namnet i just din familj/släkt men du umgås väl med fler än dem och jämnåriga? Eller inte?
Bot på Gotland! Men visst, det kanske är fler Michael/Mikael i en generation som jag inte har umgåtts speciellt mycket med, eller så har jag bara missat allihop.
Panduro skrev 2017-09-28 22:25:16 följande:
Alltså nu är jag jättetrött här, (citerar dessutpom fel inlägg med rätt person ser jag nu) men menar du att du är obekant med namnet Mikael eller Michael?
För mig uttalas en svensk Michael givetvis Mikael, precis som i exemplet ovan med Sophie som uttalas Sofii.
Jag är överhuvudtaget obekant med namnet Michael/Mikael på en svensk person, sist jag träffade en som hette så var jag 7 år, han var 6. Han var dessutom den enda svensk jag har träffat som hette så.