• Anonym (g)

Hur uttalar du namnet Michael? (på en svensk person)

Spontant vill jag själv säga Majkell.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Hur uttalar du namnet Michael? (på en svensk person)
  • Anonym (g)
    Anonym (vanligt) skrev 2017-09-28 22:21:02 följande:
    Ojdå, här har vi generationsskillnader. Jag är tjugo år äldre och uppfattar det som vanligt (med "Micke" i dagligt tal). Har själv en på jobbet nu och ett par  till i bekantskapskretsen.
    Men jag får fråga som någon ovan, bor du i Sverige om du missat alla dessa Mikael? Visst kan man ha låtit bli namnet i just din familj/släkt men du umgås väl med fler än dem och jämnåriga? Eller inte?
    Bot på Gotland! Men visst, det kanske är fler Michael/Mikael i en generation som jag inte har umgåtts speciellt mycket med, eller så har jag bara missat allihop.
    Panduro skrev 2017-09-28 22:25:16 följande:
    Alltså nu är jag jättetrött här, (citerar dessutpom fel inlägg med rätt person ser jag nu) men menar du att du är obekant med namnet Mikael eller Michael?

För mig uttalas en svensk Michael givetvis Mikael, precis som i exemplet ovan med Sophie som uttalas Sofii.

Jag är överhuvudtaget obekant med namnet Michael/Mikael på en svensk person, sist jag träffade en som hette så var jag 7 år, han var 6. Han var dessutom den enda svensk jag har träffat som hette så.
  • Aniiee

Varför uttalar du inte namnet "Mee-ha-il" eller "Mi-scha-eel" som namnet EGENTLIGEN uttalas (om vi nu ska vara sånna)

Men helt ärligt, de enda (2 st) svenskar jag känner som uttalar Michael "majkell" om svenska "Michaeler" är riktigt fåniga anglofiler av måttet "Bling bling på The Strip i Las Vegas"

Jag älskar kanske mindre än vad jag gjorde förr, men mer än du nånsin får veta
  • Aniiee
    Anonym (g) skrev 2017-09-28 23:02:37 följande:
    Bot på Gotland! Men visst, det kanske är fler Michael/Mikael i en generation som jag inte har umgåtts speciellt mycket med, eller så har jag bara missat allihop.
    Panduro skrev 2017-09-28 22:25:16 följande:
    Alltså nu är jag jättetrött här, (citerar dessutpom fel inlägg med rätt person ser jag nu) men menar du att du är obekant med namnet Mikael eller Michael?

För mig uttalas en svensk Michael givetvis Mikael, precis som i exemplet ovan med Sophie som uttalas Sofii.

Jag är överhuvudtaget obekant med namnet Michael/Mikael på en svensk person, sist jag träffade en som hette så var jag 7 år, han var 6. Han var dessutom den enda svensk jag har träffat som hette så.
    Michael (oberoende stavning) var ju annars väldigt vanligt att bli döpt till på 60- 70- och 80-talet. du har säkert haft en del runtomkring dig, kanske utan att vara medveten om det. Jag hade flera klasskamraters pappor och storebröder som hette Michael/Mikael. 
    Jag älskar kanske mindre än vad jag gjorde förr, men mer än du nånsin får veta
  • Anonym (Svea)
    Anonym (g) skrev 2017-09-28 22:05:23 följande:

Jag har mött en svensk person med namnet i mitt 30 åriga liv och har kanske hört det en gång på tv, så jag vet inte hur etablerat jag själv skulle säga att det är, även om det nu är det.

Jag, och många andra, ser nog främst på antingen svensk eller engelsk tv/film/serier, och där är Michael definitivt mest förekommande i engelska program, är därav bra mycket mer bekant med den engelska versionen.

Har aldrig hört namnet uttalas på franska, italienska eller ryska.

Jaha ja... Låter smått otroligt att du mött en enda person som heter Mikael under 30 års tid..

Men säger du det så..

Jag har träffat på många, i skolan, på jobbet och i bekantskapskretsen. Har även två ex som heter så.

En del stavar Mikael, en del stavar Michael; men det uttalas samma.

Förresten heter min systerdotter Michaela. Hur skulle det uttalas?
  • Anonym (123)

Inget av det. Där jag bor säger vi Mikel. Tar helt enkelt dialektalt bara bort Aet.

• Kusin Krakel
    Aniiee skrev 2017-09-29 00:37:40 följande:

Varför uttalar du inte namnet "Mee-ha-il" eller "Mi-scha-eel" som namnet EGENTLIGEN uttalas (om vi nu ska vara sånna)

Men helt ärligt, de enda (2 st) svenskar jag känner som uttalar Michael "majkell" om svenska "Michaeler" är riktigt fåniga anglofiler av måttet "Bling bling på The Strip i Las Vegas"

Jag tolkar ts i inlägg 1 att hon anser att det bästa är att uttala namnet på hebreiska. Men jag kanske missförstår?
  • Stårschan

Jag skulle nog uttala det som alla andra runtomkring gör. Presenteras han som en Micke, så blir det en Micke. Säger folk Mikael så bilr det Mikael. Skulle han vara en kollega är det inte omöjligt att man skulle få smeknamnet Majkell på grund av stavningen bara som en kul grej.

Men läser jag namnet Michael Lundström så låter det 'Mikael' i mitt huvud, även om jag ogillar stavningen.

• Anonym (Miikell)

Annat. Miikell kort och gott

• Stårschan
    Anonym (123) skrev 2017-09-29 01:00:00 följande:

Inget av det. Där jag bor säger vi Mikel. Tar helt enkelt dialektalt bara bort Aet.

Var bor man då? Jag har bara hört att man dialektalt tar bort E, och säger Mikal.
  • sextiotalist
    Anonym (Svea) skrev 2017-09-28 22:03:01 följande:

Puttifnuttigt?

Jag känner ett antal svenska män som stavar sitt namn Michael, och att börja uttala deras namn "Majkel" skulle ju vara urfånigt!

Känner också flera David, varav en av dem är från England, han är den enda som uttalas "Dejvid".

Här också, skulle tippa på att hälften stavar sitt namn med ch och hälften med k och alla uttalar det Mikael, bör väl tillägga att det namnet var väldigt vanligt i min generation, så det är inte en eller två utan många som heter så-
Svar på tråden Hur uttalar du namnet Michael? (på en svensk person)