Hur uttalar du namnet Michael? (på en svensk person)
Spontant vill jag själv säga Majkell.
Spontant vill jag själv säga Majkell.
Varför uttalar du inte namnet "Mee-ha-il" eller "Mi-scha-eel" som namnet EGENTLIGEN uttalas (om vi nu ska vara sånna)
Men helt ärligt, de enda (2 st) svenskar jag känner som uttalar Michael "majkell" om svenska "Michaeler" är riktigt fåniga anglofiler av måttet "Bling bling på The Strip i Las Vegas"
Jag har mött en svensk person med namnet i mitt 30 åriga liv och har kanske hört det en gång på tv, så jag vet inte hur etablerat jag själv skulle säga att det är, även om det nu är det.
Jag, och många andra, ser nog främst på antingen svensk eller engelsk tv/film/serier, och där är Michael definitivt mest förekommande i engelska program, är därav bra mycket mer bekant med den engelska versionen.
Har aldrig hört namnet uttalas på franska, italienska eller ryska.
Inget av det. Där jag bor säger vi Mikel. Tar helt enkelt dialektalt bara bort Aet.
Varför uttalar du inte namnet "Mee-ha-il" eller "Mi-scha-eel" som namnet EGENTLIGEN uttalas (om vi nu ska vara sånna)
Men helt ärligt, de enda (2 st) svenskar jag känner som uttalar Michael "majkell" om svenska "Michaeler" är riktigt fåniga anglofiler av måttet "Bling bling på The Strip i Las Vegas"
Jag skulle nog uttala det som alla andra runtomkring gör. Presenteras han som en Micke, så blir det en Micke. Säger folk Mikael så bilr det Mikael. Skulle han vara en kollega är det inte omöjligt att man skulle få smeknamnet Majkell på grund av stavningen bara som en kul grej.
Men läser jag namnet Michael Lundström så låter det 'Mikael' i mitt huvud, även om jag ogillar stavningen.
Annat. Miikell kort och gott
Inget av det. Där jag bor säger vi Mikel. Tar helt enkelt dialektalt bara bort Aet.
Puttifnuttigt?
Jag känner ett antal svenska män som stavar sitt namn Michael, och att börja uttala deras namn "Majkel" skulle ju vara urfånigt!
Känner också flera David, varav en av dem är från England, han är den enda som uttalas "Dejvid".