Inlägg från: Kusin Krakel |Visa alla inlägg
  • Kusin Krakel

Hur uttalar du namnet Michael? (på en svensk person)

Anonym (g) skrev 2017-09-28 20:01:43 följande:

Lustigt, det där, är ju en väldigt försvenskad version av namnet i så fall, men det var väl kanske det väldigt svenska uttalet som föräldrarna fäste sig vid.

För mig tar det emot att säga Mi-ka-el till någon som heter Michael, jag säger Majkell om jag pratar på svenska och det engelska uttalet om jag pratar på engelska. Dock hade jag en väl som hette Mi-ka-el när jag var barn, men då stavade han med k, vilket jag tog som ett tecken på att föräldern ville skippa förvirring på uttalet.

Jag förstår inte riktig. Varför tycker du att det ät mer logisk med ett engelsklingande uttal (en engelsk version av namnet) om man är svenskspråkig?
  • Kusin Krakel
    Anonym (g) skrev 2017-09-28 21:52:41 följande:

Hm, bra fråga. Kanske är det för att jag tycker att det väldigt svenska uttalet är så fult, att jag liksom inte förstår varför man skulle vilja uttala det så. Men alla tycker ju uppenbarligen inte som jag

Men varför just den engelska och inte den franska eller italienska eller ryska?

Det är väl ganska logiskt att man använder den svenska versionen av ett namn som är etablerat i Sverige om man ska namnge en svenskspråkig person?
  • Kusin Krakel
    Anonym (g) skrev 2017-09-28 22:05:23 följande:

Jag har mött en svensk person med namnet i mitt 30 åriga liv och har kanske hört det en gång på tv, så jag vet inte hur etablerat jag själv skulle säga att det är, även om det nu är det.

Jag, och många andra, ser nog främst på antingen svensk eller engelsk tv/film/serier, och där är Michael definitivt mest förekommande i engelska program, är därav bra mycket mer bekant med den engelska versionen.

Har aldrig hört namnet uttalas på franska, italienska eller ryska.

Oj, jaha då förstår jag. Men bor du i Sverige, det är ju ett väldigt vanligt namn? Finns 20 233 + 56244 personer i Sverige som har Michael/Mikael som tilltalsnamn och 40 844 +129 582 som har det som förnamn över huvud taget.
  • Kusin Krakel
    Aniiee skrev 2017-09-29 00:37:40 följande:

Varför uttalar du inte namnet "Mee-ha-il" eller "Mi-scha-eel" som namnet EGENTLIGEN uttalas (om vi nu ska vara sånna)

Men helt ärligt, de enda (2 st) svenskar jag känner som uttalar Michael "majkell" om svenska "Michaeler" är riktigt fåniga anglofiler av måttet "Bling bling på The Strip i Las Vegas"

Jag tolkar ts i inlägg 1 att hon anser att det bästa är att uttala namnet på hebreiska. Men jag kanske missförstår?
  • Kusin Krakel
    Aniiee skrev 2017-09-29 14:28:23 följande:

Jag kan inte se att TS har föreslagit de hebreiska utalet 8vilket ju var vad jag gjorde), men jag kan ju ha missat något.... TS vill uppenbaligen ha det engelska uttalet, vad jag kan se.

Ts skrev "originalet" så jag tog för givet att det var hebreiskan som avsågs.

Men jag missuppfattade nog.
  • Kusin Krakel
    Anonym (Lena) skrev 2017-10-02 09:33:06 följande:

Känns konstigt att du är så obekant med uttalet på namnet. Jag menar det finns ju massor av kända människor som heter Mikael. Hänger du inte med i nyheter och dylikt?

Majkel Persbrandt, Majkel Nyqvist, Majkel Wiehe osv ...
  • Kusin Krakel
    Zadre skrev 2017-10-04 17:26:24 följande:

Du menar Mi-ka-el. Har aldrig hör nån säga Majkel Persbrandt.

Det var liksom min poäng...
Svar på tråden Hur uttalar du namnet Michael? (på en svensk person)