• zuces

IVF - Sahlgrenska

Hej! 

Jag och min man har stått i kö sedan slutet på Maj för IVF behandling på Sahlgrenska. Söker nu fler som gör/har gjort eller ska göra sin IVF på Sahlgrenska i Göteborg för att följas åt på vägen!

• Svar på tråden IVF - Sahlgrenska
  • ixi

Jag gör min ivf på Sahlgrenska, har gjort en misslyckad ET, och nu precis en FET för några dagar sedan.. hur går det för dig?

• Jadu
    zuces skrev 2017-11-26 11:03:11 följande:

Hahah jaa men jag skrattar lite nu för jag kom på att min man säger att han inte kan pricka in det där blåa röret så istället tar han en annan behållare som finns där också sen leker han att han inte visste :?)

Haha när jag såg röret först så frågade jag hur de var att försöka pricka rätt och de är tydligen inte de lättare för rören är ju inte jätte stora ;)
  • ESK1
    ESK1 skrev 2017-11-26 11:24:52 följande:

Hejhej!

Ny här på familjeliv och hittade precis denna tråd vilket gjorde mig överlycklig. Man känner sig så ensam i denna situation, så det känns underbart att få prata med några som är i samma sits!

Vi har fått våran första tid på Sahlgrenska den 21 december!

Så jag hänger gärna med i denna tråd! :D

Är så spänd inför mötet, men tänkte ställa er frågan som redan haft ert första besök. 
    Vad händer och vad görs på första besöket? 
  • zuces
    ESK1 skrev 2017-11-26 11:24:52 följande:

Hejhej!

Ny här på familjeliv och hittade precis denna tråd vilket gjorde mig överlycklig. Man känner sig så ensam i denna situation, så det känns underbart att få prata med några som är i samma sits!

Vi har fått våran första tid på Sahlgrenska den 21 december!

Så jag hänger gärna med i denna tråd! :D

Välkommen! Vad kul att ni fått tid! Då får vi nog starta samtidigt där i januari någon gång! ???? när förväntas din mens komma i januari?

Hur gamla är ni och vad har de hittat för komplikationer hos er? Berätta gärna lite om er resa hittills! :)
  • zuces
    ixi skrev 2017-11-26 11:26:16 följande:

Jag gör min ivf på Sahlgrenska, har gjort en misslyckad ET, och nu precis en FET för några dagar sedan.. hur går det för dig?

Välkommen hit! Vad kul då är du ruvare! När är testdag? :)
  • zuces
    ESK1 skrev 2017-11-26 11:37:33 följande:

Är så spänd inför mötet, men tänkte ställa er frågan som redan haft ert första besök. 

Vad händer och vad görs på första besöket? 

Vi fick först träffa en läkare som blir huvudansvarig för hela ens ivf och han förklarar massa som man redan vet om ifall man läst mycket här på familjeliv. Vår pratade om hur en ivf behandling går till och sen gjorde han en ultraljuds undersökning för att se att allt står rätt till och vilken behandling som blir bäst för oss.

Vi gjorde inte vår utredning via Sahlgrenska och han som skickade remissen till ivf hade tydligen inte skrivit våra värden osv och vi hade dem inte med oss så vi kommer få skicka in några papper nu i veckan. Men läkaren brydde sig inte om det utan sa att han litade på oss. Dessutom har vi manlig faktor och min man lämnade in ett spermaprov dagen innan så där kunde han ju se att simmarna var färre än vanligt..

Sen hade jag inte gjort en spolning vilket han först blev tveksam till och sa att det brukar man göra innan ivf men att han skulle kika på det under undersökningen. När vi väl undersöktes så såg han att äggledarna faktiskt var väldigt tunna och fina och sa att vi kan hoppa det. Och eftersom mitt AMH värde är bra och jag har regelbunden mens så blev vi ordinerade ganska låg dos av gonal-f så jag inte blir överstimulerad och så fick vi reda på att vi kör korta protokollet. Detta besök tog ungefär en timme.

Sen började nästa del av besöket vilket var hos en barnmorska, hon tog blodprover för att de gör en screening på alla som eventuellt kommer få frysa embryon så det inte är någon smittorisk som överförs på andras ägg/spermier/embryon. Sen gick hon igenom mediciner och hur man tar dem och preliminära datum för sprutstart och äggplock.

Vi är jättenöjda med de vi träffade och känner oss väldigt trygga. Nu vill jag bara njuta av december månad för att sen kommer det antagligen bli lite psykiska påfrestningar i januari då vi får börja!
  • ixi
    zuces skrev 2017-11-26 13:46:33 följande:

Välkommen hit! Vad kul då är du ruvare! När är testdag? :)

Tack ?

Jag har testdag 8/12 :) jag har fått tillbaka en 5 dagars blasto från frysen. Någon som har några erfarenheter? Har tidigare fått tillbaka en 2 dagars ET men som inte klarade sig. Är det egentligen någon skillnad för testning? När har ni pussat, nii som lyckats?
  • Jadu
    ixi skrev 2017-11-26 14:35:24 följande:

Tack ?

Jag har testdag 8/12 :) jag har fått tillbaka en 5 dagars blasto från frysen. Någon som har några erfarenheter? Har tidigare fått tillbaka en 2 dagars ET men som inte klarade sig. Är det egentligen någon skillnad för testning? När har ni pussat, nii som lyckats?

Jag blev gravid med en blasto i mars och fick svagt positivt på ruvardag 6 eller 7.

Fick tyvärr ma så nu är vi på gång med hormoner o hela kittet igen.
  • ESK1
    zuces skrev 2017-11-26 13:45:38 följande:
    Välkommen! Vad kul att ni fått tid! Då får vi nog starta samtidigt där i januari någon gång! ???? när förväntas din mens komma i januari?

Hur gamla är ni och vad har de hittat för komplikationer hos er? Berätta gärna lite om er resa hittills! :)

Åh tack snälla!

Vad härligt att vi förmodligen kommer starta samtidigt! Ser även att du är i samma ålder som mig. Har ni tagits seriöst även fast ni är "så pass unga" som man alltid får höra i detta sammanhang? 

Vi har försökt sen Maj 2015, och startade våran utredning i April detta år.
    Jag har fått diagnosen PCOS och min kille hade färre simmare än vad som önskas, så manlig faktor hos oss - samtidigt som mitt tillstånd samtidigt ställde till det. 
    Där av är min mens i januari aningen oklart. 
    Men räknar jag någorlunda så runt 22 Januari, om man jämför med mina tidiga menscyklar. 

Har spolats i samband med utredning, och där såg allt väldigt bra ut.

Så efter detta första besök så planeras alltså behandlingen att starta, när allt passar? 

Så underbart att få följa er, inte känna sig så ensam i det hela. Att faktiskt få prata med några i samma sits, och samma hopp. Man behöver all sorts stöttning och peppning i denna situation. :)

• ESK1
    zuces skrev 2017-11-26 13:45:38 följande:

Glömde svara på ålders frågan!
    Jag är 22år och min kille 25år :)
Svar på tråden IVF - Sahlgrenska