Gravidpenning pga hot och våld på jobbet
Är idag gravid i vecka 24. Förra helgen hade vi en incident på jobbet där jag fick gå emellan två ungdomar som tjafsade, jag fick stoppa en ungdom som hade ett tillhygge som han skulle slå en annan ungdom med, en annan personal tog hand om den ungdomen.
Jag är helt ny på detta boende, dock har jag jobbat på likadana verksamheter i drygt 6 år. Men detta innebär att jag inte alls känner ungdomarna, vilket gör det svårare att nå dem. Och dom känner inte mig, vilket gör att de har svårare att lyssna på mig.
Incidenter riktade mot personal är extremt ovanliga, men tjafs dem emellan är vanligare. Och vid tjafs dem emellan kan man ju råka illa ut, även om det inte är meningen. Samtidigt kan jag inte lämna en kollega i sticket och backa undan, hade jag gjort det den helgen hade den andra ungdomen förmodligen varit sönderslagen och personalen hade haft skador. Men det var så min chef tyckte när jag mejlade med henne idag. Att jag ska backa och låta annan personal ta över, alternativt ringa på förstärkning som är 10-15 minuter bort, minst. Vilket inte är ett alternativ, mina kollegor räknar med mig, jag hade aldrig velat jobba med en person som kommer att försvinna så snart det börjar hetta till.
Så jag funderar helt enkelt på att söka gravidpenning. Jag läste att det är arbetsgivarens uppgift att bestämma om verksamheten är lämplig för mig att jobba i, men det känns lite som att de vid den första kontakten förringar problemet och inte riktigt förstår vad mina kollegor med all rätt ska kunna kräva av mig.
Bör jag blanda in facket? Jag är inte medlem just nu.
Hur 'farligt' måste det vara för att jag ska få gravidpenning?
Dessutom är jag orolig för att de ska välja att omplacera mig istället, vilket jag heller inte vill eftersom en dagtidstjänst 5 dagar/vecka skulle slita enormt mycket på mig (jag jobbar längre sammanhängande pass just nu, vilket ger mig fler lediga dagar för återhämtning, jag jobbar i snitt 2,6 dagar/vecka). Men omplacerar man någon under bara 2 månader? Planerar just nu att gå hem from 1/12, bf i slutet på januari.