Inlägg från: Mullvaden |Visa alla inlägg
  • Mullvaden

Gravidpenning pga hot och våld på jobbet

Är idag gravid i vecka 24. Förra helgen hade vi en incident på jobbet där jag fick gå emellan två ungdomar som tjafsade, jag fick stoppa en ungdom som hade ett tillhygge som han skulle slå en annan ungdom med, en annan personal tog hand om den ungdomen.

Jag är helt ny på detta boende, dock har jag jobbat på likadana verksamheter i drygt 6 år. Men detta innebär att jag inte alls känner ungdomarna, vilket gör det svårare att nå dem. Och dom känner inte mig, vilket gör att de har svårare att lyssna på mig.

Incidenter riktade mot personal är extremt ovanliga, men tjafs dem emellan är vanligare. Och vid tjafs dem emellan kan man ju råka illa ut, även om det inte är meningen. Samtidigt kan jag inte lämna en kollega i sticket och backa undan, hade jag gjort det den helgen hade den andra ungdomen förmodligen varit sönderslagen och personalen hade haft skador. Men det var så min chef tyckte när jag mejlade med henne idag. Att jag ska backa och låta annan personal ta över, alternativt ringa på förstärkning som är 10-15 minuter bort, minst. Vilket inte är ett alternativ, mina kollegor räknar med mig, jag hade aldrig velat jobba med en person som kommer att försvinna så snart det börjar hetta till.

Så jag funderar helt enkelt på att söka gravidpenning. Jag läste att det är arbetsgivarens uppgift att bestämma om verksamheten är lämplig för mig att jobba i, men det känns lite som att de vid den första kontakten förringar problemet och inte riktigt förstår vad mina kollegor med all rätt ska kunna kräva av mig.

Bör jag blanda in facket? Jag är inte medlem just nu.

Hur 'farligt' måste det vara för att jag ska få gravidpenning?

Dessutom är jag orolig för att de ska välja att omplacera mig istället, vilket jag heller inte vill eftersom en dagtidstjänst 5 dagar/vecka skulle slita enormt mycket på mig (jag jobbar längre sammanhängande pass just nu, vilket ger mig fler lediga dagar för återhämtning, jag jobbar i snitt 2,6 dagar/vecka). Men omplacerar man någon under bara 2 månader? Planerar just nu att gå hem from 1/12, bf i slutet på januari.

• Svar på tråden Gravidpenning pga hot och våld på jobbet
  • Mullvaden
    Anonym (Kim) skrev 2017-09-26 15:08:27 följande:

Omplacering är väl det man ska titta på i första hand. Finns det möjlighet till andra arbetsuppgifter som arbetsgivaren kan erbjuda dig så har du inte rätt till graviditetspenning!

Men det låter ju inte som att dina nuvarande arbetsuppgifter är så bra när du är gravid!

Samtidigt vet jag att en annan tjej som var gravid fick gravidpenning och då hade det knappt börjat synas på henne. Och förmodligen finns det mycket annat jag kan göra istället då jag är anställd inom kommunen. Men det hade varit intressant att veta varför den andra tjejen inte blev omplacerad, utan fick gravidpenning...

För som sagt, situationen är inte hållbar. Mina kollegor måste kunna räkna med mig, vad gör jag annars där?
  • Mullvaden
    Estor skrev 2017-09-26 19:20:44 följande:

Att de knappt syntes spelar ingenroll :) du kan få graviditetspenning först 60dagar innan bf. Kanske finns speciella undantag men tror att de då ska vara externt stora risker då för att få gå ännu tidigare. Prata med din ched, hen skriver sitt första utlåtande om vad hen anser. Tänk på att handläggningstiden kan va över 30 dagar, behöver FK kolla lön o sånt tar de mer än 30 dagar.

Vill inte chefen godkänna att du söker graviditetspenning har du rätt att ta ut föräldradagar från 60 dagar innan bf.

Fast graviditetspenning kan man väl få tidigare än 60 dagar innan BF? Risker i jobbet har ju inte att göra med hur långt gången man är. Och min kollega fick som sagt gå hem ännu tidigare än vad jag är nu. Däremot föräldrapenningen kan man börja plocka ut tidigast 60 dagar innan. Och det är min nödlösning om inte min arbetsgivare vill gå med på något som jag känner att jag orkar, kan jag gå hem redan 1/12 har jag bara ca 25 arbetspass kvar, varav typ 7 är personalmöten.

Ska till BM den 8/10 så jag hoppas att jag får mitt havandeskapsintyg då, så det åker till FK samma dag.
  • Mullvaden
    Snuttis2 skrev 2017-09-26 18:23:02 följande:

Arbetsgivaren har skyldighet (och kommer att) titta på omplacering innan havandeskaps bedömning sker , bara så att du har det med dig !!

Du kan beviljas för hot o våld,

Ja, det är ju det jag är beredd på. Samtidigt tycker jag att det är märkligt att min kollega fick gå hem med gravidpenning, trots att hon hade längre kvar än vad jag har...
Svar på tråden Gravidpenning pga hot och våld på jobbet