Inlägg från: Estor |Visa alla inlägg
  • Estor

Gravidpenning pga hot och våld på jobbet

Mullvaden skrev 2017-09-26 17:39:44 följande:

Samtidigt vet jag att en annan tjej som var gravid fick gravidpenning och då hade det knappt börjat synas på henne. Och förmodligen finns det mycket annat jag kan göra istället då jag är anställd inom kommunen. Men det hade varit intressant att veta varför den andra tjejen inte blev omplacerad, utan fick gravidpenning...

För som sagt, situationen är inte hållbar. Mina kollegor måste kunna räkna med mig, vad gör jag annars där?

Att de knappt syntes spelar ingenroll :) du kan få graviditetspenning först 60dagar innan bf. Kanske finns speciella undantag men tror att de då ska vara externt stora risker då för att få gå ännu tidigare. Prata med din ched, hen skriver sitt första utlåtande om vad hen anser. Tänk på att handläggningstiden kan va över 30 dagar, behöver FK kolla lön o sånt tar de mer än 30 dagar.

Vill inte chefen godkänna att du söker graviditetspenning har du rätt att ta ut föräldradagar från 60 dagar innan bf.
  • Estor
    Mullvaden skrev 2017-09-26 20:38:20 följande:

Fast graviditetspenning kan man väl få tidigare än 60 dagar innan BF? Risker i jobbet har ju inte att göra med hur långt gången man är. Och min kollega fick som sagt gå hem ännu tidigare än vad jag är nu. Däremot föräldrapenningen kan man börja plocka ut tidigast 60 dagar innan. Och det är min nödlösning om inte min arbetsgivare vill gå med på något som jag känner att jag orkar, kan jag gå hem redan 1/12 har jag bara ca 25 arbetspass kvar, varav typ 7 är personalmöten.

Ska till BM den 8/10 så jag hoppas att jag får mitt havandeskapsintyg då, så det åker till FK samma dag.

Som sagt prata med chefen det är hen som skriver intyget som skickas till FK.

www.forsakringskassan.se/privatpers/foralder/vantar_barn/graviditetspenning
Svar på tråden Gravidpenning pga hot och våld på jobbet