• AndreaBD

Är den nya generationen mesigare/latare?

Jag undrar ibland. Kanske tycker alla föräldrar att de själva har jobbat mer, varit självständigare, inte har förväntat sig så mycket av föräldrarna, m.m. Jag retar mig ibland på mina ungar, alla tre mellan 20 och 30. Just nu för att nummer två studerar utan mål och utan ens att komma vidare så mycket. Nummer ett kom inte långt med utbildning, men han har ADHD och hade svårt för sig.

Hur som helst, jag jämför ibland. Jag brukade få hjälpa med disk och städning hemma och handla gjorde jag också. Och då pratar vi inte ung vuxen, då pratar vi barn. Det gjorde jag sen jag var 7 eller 8. Igår stack son 2 till pappa igen, han bor varannan vecka och hade inte städat sitt rum. Ursäktade sig med att han hade plockat undan. Vafan plockat undan! Han vet att jag menar: Damma, damsuga, våttorka. Hans rum OCH toaletten på övervåningen. Han gör i regel högst hälften. Han ska också tömma diskmaskinen - jag kan förstå att man kan glömma. Det är ju inte varje dag heller. Men då kan man väl plocka undan lite annat ibland också, från diskstället eller så? Eller ta med sin egen disk från rummet och diska sin egen stekpanna från lunchen???  

Jag tänker också: Om han skulle använda tiden och göra något vettigt som verkligen hjälper honom framåt, så skulle jag vara nöjd ändå. Jag har sagt: Ta körkort! Jag kan inte bekosta hela, men ungefär hälften och de har var sitt sparkonto som släkten sparat åt dem, så han har råd. Äldste sonen kan man inte vara lika hårt mot, han klarar inte för mycket stress och han arbetar ändå heltid. Men han får göra saker när han är ledig. Dottern bor själv nu, annars lämnade hon också allt överallt. Men hon verkar plugga och jobba i alla fall. När jag studerade på högskolan jobbade jag en hel del och när jag studerade en gång till hade jag barn emellan, pluggade dubbel heltid under ett år, sedan jobbade jag också lite helger. Son 2 insåg så småningom att han måste tjäna lite pengar men tog nåt "fint" job, där det inte går att jobba somrar (på universititet, bara under terminen). Så nu frågar han mig om han behöver pengar. Herregud, man får göra det som finns, när jag pluggade städade jag en pub på morgona.

Vi gick inte och drog ut på studierna, vi hade inte problem att hitta jobb. Då tog man körkort med 18 och såg också till att skaffa sig körvana på nåt sätt. Mina föräldrar hade inte bil. Och jag hade inget eget rum och inte den lyxen som de har. Var det det som var misstaget? Även till vardags - oavsett om det gäller att lägga upp jeans eller att fixa nån hylla som har gått sönder - jag tycker de kommer med allt och säger "jag vet inte hur man gör." Ja, men testa dig fram då!
    Eller kanske är skillnaden att de vet att VI KAN. Mina föräldrar kunde inte (jo, lägga upp byxor visserligen, men en del kunde de inte).

Tankar, åsikter?

• Svar på tråden Är den nya generationen mesigare/latare?
  • Snäll men inte tråkig
    AndreaBD skrev 2017-09-07 13:19:47 följande:

Ja du.... Äldste sonen har inte bott hemma annars. Jag "puttade" ut honom ur boet när han var 23. Han har haft svårt, har svår ADHD. Men då hade han suttit hemma i flera år, varken pluggat eller jobbat. Och jag tyckte det blir inte bättre om han bor kvar hemma. Han hittade någonstans att bo faktiskt, i andra hand och utan hyresvärdens vetande, men man hittar ju inget annat. När han sen bodde själv började han också jobba så småningom (han har inte gått gymnasiet, så det var inte lätt att få nåt), jobbade ungefär 2 år, sen gick företaget i konkurs. Sen var han så orolig att han inte skulle klara att betala hyran när han inte har jobb, så han fick flytta hem igen. Det var för nåt år sen och då var han 28. Nu har han hittat ett nytt jobb, har jobbat över ett halvt år, blivit befodrad, så det är ju bra. Han orkar egentligen inte mycket mer än just jobbet. Tyvärr blir det långa dagar och en bit att åka.

Hans syster, som är 21 år och studerar (har också ADHD, men lättare) har flyttat in i hans lägenhet med sin pojkvän. Jag tänkte det kan vara bra för henne också att få testa att bo själv. Kanske hittar de nåt annat så småningom och sonen flyttar tillbaka dit. Eller så får han nåt i första hand.

Jag är på dem alla tre att de måste stå i bostadskö, dvs. jag har ställt dem i bostadskö, men tjatar på dem att de måste kolla, eftersom det är de som får mail om det, inte jag. Äldste sonen är tyvärr inte så bra med pengar, han har hittills inte haft pengar kvar att spara. Det första han gjorde när han flytta in hemma igen var att köpa en ny dator med alla nya finesser. Han betalar dock 2000,- per månad hemma och de pengarna får min dotter.

Som sagt, att mellansonen har tagit det extrajobbet har den nackdelen att han inte jobbar många pass och att pengarna inte räcker. Och han ville fortsätta bo växelvis. Jag har faktiskt hört mig om lite, om det är så hos andra också och då hörde jag av flera stycken som tyckte att det var lika bra att köra så tills de flyttar hemifrån. Rent praktiskt är det ju ingen bra idé om man pluggar och inte har pengar, studerar i Stockholm, där det inte finns bostäder - att då flytta hemifrån. Det skulle säkert hjälpa så att han blir mer självständig. Men det vore ju smart att bli klar med studierna först.  

t

Vad roligt att han blivit befordrad.

Jag tycker att du ska hjälpa honom att öppna ett bosparkonto också om han inte redan har det. Det borde egentligen de två andra också ha, men i synnerhet din äldsta som är så pass gammal och jobbar heltid.

Dra med honom till banken.

Inom en timmes radie från Stockholm finns det fortfarande ställen där priserna inte alls rusat upp lika mycket. Han borde kunna fixa 15 procent av ett sådant pris om det fortsätter gå bra på jobbet och han sparar ett tag. Har han ett bosparkonto med autogiro behöver han ju inte tänka på att lägga undan pengar om han har problem med det.
  • AndreaBD
    sextiotalist skrev 2017-09-07 19:14:25 följande:
    Det beror nog på. Sonen gick ju natur på ett gymnasium i grannstaden. Inte korta resor och höga krav. Han hade längre dagar än sina föräldrar och att varje kursbetyg skulle vara viktigt när han sökte vidare gav nog en stor press. Så skolan och den lilla fritid han hade ville vi inte skulle fyllas med en massa krav hemifrån. Å andra sidan, när vi behövde hans insats så ställde han upp. Han hade vänner som läste andra program och hade inte alls samma ambitioner och de hade mer fritid över och, enligt sonen, var rätt slappa. Kraven har blivit högre, genom den nya gymnasieskolan. Jag läste ju samma linje och tycker nog att de lär sig mer nu.
    Oj, jag tänkte högstadiet nu. Visserligen kan man tänka gymnasiet också, men det är ganska dramatiska förändringar. Tidigare var det dem tre basämnen som man måste ha godkänd i för att komma in på gymnasiet, nu är det 8 ämnen för praktiska program och 12 för teoretiska. Och de har också lagt till en del kunskapskrav.
  • AndreaBD
    Snäll men inte tråkig skrev 2017-09-07 19:16:05 följande:

Andrea, jag tycker det verkar som om du paradoxalt nog har väldigt låga och väldigt höga krav på dina barn samtidigt.

Vi människor föds inte med en massa inprogrammerade kunskaper om allt möjligt som automatiskt löses ut bara för att vi uppnår en viss ålder. Och om möjligt ännu mindre fungerar det så för personer med NPF- diagnoser, som ju ofta har problem med just igångsättning och att ta sig för och påbörja saker. Jag tycker som sagt inte att du ska utgå från dig själv som norm och framhålla hur du alltid kunnat förstå av dig själv hur man gör en massa saker, i synnerhet inte om åtminstone två av barnen har en NPF-diagnos och du inte har det.

I föräldrarollen ingår det till viss del att handgripligen visa eller förklara hur man gör vissa saker tycker jag. Följande är saker som mina föräldrar eller andra vuxna som hade en viktig roll i mitt liv någon gång aktivt visade mig hur man gör under barndomen eller tonårstiden: Vissa av sakerna lärde jag mig tidigt, annat strax innan jag flyttade hemifrån vid 19.

Hur man gör rent toaletten efter sig när man smutsat ned den.

Hur man tar loss toalettlocket för att kunna göra rent det och under det.

Hur man sköter tvättmaskinen.

Hur man sköter diskmaskinen.

Hur man kokar respektive steker mat på spisen.

Hur man viker lakan.

Hur man gör kaffe.

Hur man bäddar sängen och byter sängkläder.

Hur man viker tvätt.

Hur man torkar golv.

Hur man tvättar fönster.

Hur man sätter upp gardiner.

Hur man betalar räkningar.

Hur man tankar bilen.

Hur man öppnar ett sparkonto.

För ingenting av allt detta var någonting jag automatiskt bara visste hur det skulle göras för att jag uppnått en viss ålder, och google fanns inte på den tiden.

Jag tycker inte att något av det jag räknat upp är något märkligt att aktivt visa och förklara hur man gör för sina barn.

Vem säger att jag inte har NPF? Jo då. Och när det gäller barnen - vi fungerar alla lite olika det är klart. När det gäller den äldste, har vi, min ex-man och jag, fått anpassa oss mer och mer till att förstå att man knappt kan ställa några krav på honom. Och det varierar så mycket också att det knappt går att veta. Och han kan verkligen på ena sidan klara ganska svåra saker och plötsligt inte klara saker som andra kan tycka är enkla och grundläggande. Och det är nog DÄRFÖR du tycker att jag ställer ibland låga och ibland höga krav - det är så han fungerar. Om jag av rena farten också gör det hos mellansonen som inte har ADHD - det vet jag inte.

Men jag har som sagt två barn som fungerar så. Och vi har också alltid haft problemet att det har varit svårt att vara "rättvis" där mot barnen. Mellansonen som inte har NPF har ofta tagit storebror som förebild, vilket inte var idealisk, men storebror är storebror. Så, det är inte lätt.

Men de sakerna du räknar upp - haha. Som om jag inte har visat! Kanske är missförståndet här: Det räcker inte att visa en gång för (vuxna) barn med ADHD. Man kan behöva förklara vissa saker 10 gånger. Om de lyssnar så många gånger, men annars kommer de inte ihåg. Men jag får intrycket att det är just mellansonen som inte har de problemen som kanske tycker NU att det är hans tur att inte veta något och att glömma allt? Kanske är det något sånt - hans tur nu?
  • Regndamen

Ja, du har väl asperger? Det kanske är därför det skär sig lite, om dina barn inte har det. Du verkar ha lite svårt att förstå att de inte är exakt likadana som du, och att man inte behöver vara som du.

Det där med att golvet måste skuras så ofta, går ni med skor inne? Annars låter det lite som en fix ide hos dig att städning inte är fullkomlig utan skurning. Är det något du känner ångest över?

• AndreaBD
    Regndamen skrev 2017-09-07 22:12:15 följande:

Ja, du har väl asperger? Det kanske är därför det skär sig lite, om dina barn inte har det. Du verkar ha lite svårt att förstå att de inte är exakt likadana som du, och att man inte behöver vara som du.

Det där med att golvet måste skuras så ofta, går ni med skor inne? Annars låter det lite som en fix ide hos dig att städning inte är fullkomlig utan skurning. Är det något du känner ångest över?

Sorry, men jag tror inte du har så mycket aning om NPF. Förresten, på vilket sätt skär det sig om man förväntar sig att en 23-åring UTAN NPF ska sköta sina studier och städa sitt rum regelbundet? Är det på nåt sätt överdrivet? Då så.

Nej, jag har ingen ångest över sånt, och folk går inte med skor, men jag tycker det är trevligare så. Det tar inte lång tid och känns renare. Min mamma har förstås också gjort så, men jag tror det är skillnader mellan tyska och svenska städvanor. Polackerna är ganska lik tyskarna. Min mamma brukade dessutom dammsuga varje dag och putsa fönster varannan vecka. Men det tycker jag också är överdrivet.
  • Regndamen
    AndreaBD skrev 2017-09-07 22:55:55 följande:

Sorry, men jag tror inte du har så mycket aning om NPF. Förresten, på vilket sätt skär det sig om man förväntar sig att en 23-åring UTAN NPF ska sköta sina studier och städa sitt rum regelbundet? Är det på nåt sätt överdrivet? Då så.

Nej, jag har ingen ångest över sånt, och folk går inte med skor, men jag tycker det är trevligare så. Det tar inte lång tid och känns renare. Min mamma har förstås också gjort så, men jag tror det är skillnader mellan tyska och svenska städvanor. Polackerna är ganska lik tyskarna. Min mamma brukade dessutom dammsuga varje dag och putsa fönster varannan vecka. Men det tycker jag också är överdrivet.

Jodå, jag har koll på npf. Ger du denna sonen något stöd? Han är/har varit deprimerad. Han har svårt för sina studier. Men det låter som han får sköta sin mentala hälsa själv, har det alltid varit så? Jag utgår från att även han är utredd, eller?

Alla har olika nivåer på hur städat de anser de ska vara. Din son, och också ganska många andra, ser dig som överdriven som skurar golvet så ofta.
  • sextiotalist
    Regndamen skrev 2017-09-08 08:41:45 följande:

Alla har olika nivåer på hur städat de anser de ska vara. Din son, och också ganska många andra, ser dig som överdriven som skurar golvet så ofta.
    Jag var tvungen att tänka efter när jag torkade golven senast (och även när jag städade senast).
    Senast jag städade var nog för två veckor sedan, torkade golv, det var nog för fyra veckor sedan. Vi har parkettgolv i stora delar av vårt hem och de ska inte våttorkas för ofta.
  • AndreaBD
    Regndamen skrev 2017-09-08 08:41:45 följande:
    Jodå, jag har koll på npf. Ger du denna sonen något stöd? Han är/har varit deprimerad. Han har svårt för sina studier. Men det låter som han får sköta sin mentala hälsa själv, har det alltid varit så? Jag utgår från att även han är utredd, eller?

Jag försökte vara någorlunda artig med dig, men jag får väl vara tydligare. Du frågar MIG om jag har Asperger och påstår att jag inte kan se andras synvinkel. Samtidigt pratar du med mig som om jag vore en 5-åring! Det är synnerligen dåliga social kompentens. Har DU Asperger, eller? Jag pratar inte på den låga nivån med folk.
  • AndreaBD
    sextiotalist skrev 2017-09-08 08:58:18 följande:
    Jag var tvungen att tänka efter när jag torkade golven senast (och även när jag städade senast).
    Senast jag städade var nog för två veckor sedan, torkade golv, det var nog för fyra veckor sedan. Vi har parkettgolv i stora delar av vårt hem och de ska inte våttorkas för ofta.
    Man kan säkert göra det lite mera sällan, men dels springer man in och ut mycket på sommaren och då blir det mer smuts och jag gör ibland yoga eller annan gympa på golvet (visserligen med matta), i köket är det ganska blanka klinkers och fettfläckar syns där.  Jo, vi har annars också mycket parkett. Jag har ju aldrig krävt att pojkarna ska torka varje vecka, utan kanske varannan vecka eller en gång i månaden.

Den äldste har en gång lyckas "förstöra" sitt rum så pass att vi fick renovera hela rummet. Då var det smygrökning också och han vägrade släppa oss in. Han hade en slags kris när han var runt 18. Och då blev rummet så pass nedslitet - jag är lite försiktig efter det, det känns onödigt.

Men en sak som jag kom på nu: Jag måste kolla med sonen om kanske hans antidepressiva medicin inte biter på honom längre. För just nu verkar han som tidigare när han var deprimerad - det händer inget och han säger inget. Man får ju inte reda på nånting om man frågar honom. Hans pappa har haft ganska svår depression och farmor också, så den pojken har sluppit ADHD:n från min sida och istället fått depressionen från pappas sida.  Han bör nog gå tillbaka till läkaren och kolla. Jag borde känna igen det där så väl, jag har ju haft flera dramatiska år med hans pappa. Och han var precis likadan på det sättet att man inte fick reda på något. Men efter allt detta och två ADHD-barns krisiga pubertetsår så orkar jag inte särskilt bra längre. Och då vill man inte se det, om det blir sämre igen. Av ren självbevarelsedrift. Förutom mina tre barn så har min man också tre från tidigare som inte har mindre problem.
  • Regndamen
    AndreaBD skrev 2017-09-08 11:33:17 följande:

Jag försökte vara någorlunda artig med dig, men jag får väl vara tydligare. Du frågar MIG om jag har Asperger och påstår att jag inte kan se andras synvinkel. Samtidigt pratar du med mig som om jag vore en 5-åring! Det är synnerligen dåliga social kompentens. Har DU Asperger, eller? Jag pratar inte på den låga nivån med folk.

Det är inte jag som beskriver mitt barn som du gör. Du verkar ha noll förståelse för honom. Hur kommer det sig?

Är denna sonen utredd, eller struntade ni det i det?
  • AndreaBD
    Regndamen skrev 2017-09-08 12:20:33 följande:
    Det är inte jag som beskriver mitt barn som du gör. Du verkar ha noll förståelse för honom. Hur kommer det sig?

Är denna sonen utredd, eller struntade ni det i det?
    Dumheter! Hur kan du egentligen tolka hur mycket förståelse jag har haft för honom i 23 år bara för att jag är förbannad och frustrerad JUST NU? Aldrig tänkt på att det kanske är bara just nu? 

Det fanns under hans barndom ingen anledning att utreda honom och du vet så mycket om NPF så vet du säkert också att man inte får en utredning utan anledning. Han var bra i skolan, behövde aldrig plugga, lärarna sa att han klarar sig ju lätt, men skulle förstås kunna få ännu bättre betyg. Jag tror han var lite överraskad när han faktiskt behövde anstränga sig lite. Jag köpte en bok till honom om studieteknik, gav honom en massa tips, diskuterade förstås också att byta ämne.

Och när han fick depressionen för ett, två år sedan sa jag att han ska försöka komma till psyk och göra en riktig utredning, för säkerhetsskull, tjata lite om att syskonen har ADHD. Så han gjorde alla tester - inte ett tecken på NPF, bara depression.
Svar på tråden Är den nya generationen mesigare/latare?