• AndreaBD

Är den nya generationen mesigare/latare?

Jag undrar ibland. Kanske tycker alla föräldrar att de själva har jobbat mer, varit självständigare, inte har förväntat sig så mycket av föräldrarna, m.m. Jag retar mig ibland på mina ungar, alla tre mellan 20 och 30. Just nu för att nummer två studerar utan mål och utan ens att komma vidare så mycket. Nummer ett kom inte långt med utbildning, men han har ADHD och hade svårt för sig.

Hur som helst, jag jämför ibland. Jag brukade få hjälpa med disk och städning hemma och handla gjorde jag också. Och då pratar vi inte ung vuxen, då pratar vi barn. Det gjorde jag sen jag var 7 eller 8. Igår stack son 2 till pappa igen, han bor varannan vecka och hade inte städat sitt rum. Ursäktade sig med att han hade plockat undan. Vafan plockat undan! Han vet att jag menar: Damma, damsuga, våttorka. Hans rum OCH toaletten på övervåningen. Han gör i regel högst hälften. Han ska också tömma diskmaskinen - jag kan förstå att man kan glömma. Det är ju inte varje dag heller. Men då kan man väl plocka undan lite annat ibland också, från diskstället eller så? Eller ta med sin egen disk från rummet och diska sin egen stekpanna från lunchen???  

Jag tänker också: Om han skulle använda tiden och göra något vettigt som verkligen hjälper honom framåt, så skulle jag vara nöjd ändå. Jag har sagt: Ta körkort! Jag kan inte bekosta hela, men ungefär hälften och de har var sitt sparkonto som släkten sparat åt dem, så han har råd. Äldste sonen kan man inte vara lika hårt mot, han klarar inte för mycket stress och han arbetar ändå heltid. Men han får göra saker när han är ledig. Dottern bor själv nu, annars lämnade hon också allt överallt. Men hon verkar plugga och jobba i alla fall. När jag studerade på högskolan jobbade jag en hel del och när jag studerade en gång till hade jag barn emellan, pluggade dubbel heltid under ett år, sedan jobbade jag också lite helger. Son 2 insåg så småningom att han måste tjäna lite pengar men tog nåt "fint" job, där det inte går att jobba somrar (på universititet, bara under terminen). Så nu frågar han mig om han behöver pengar. Herregud, man får göra det som finns, när jag pluggade städade jag en pub på morgona.

Vi gick inte och drog ut på studierna, vi hade inte problem att hitta jobb. Då tog man körkort med 18 och såg också till att skaffa sig körvana på nåt sätt. Mina föräldrar hade inte bil. Och jag hade inget eget rum och inte den lyxen som de har. Var det det som var misstaget? Även till vardags - oavsett om det gäller att lägga upp jeans eller att fixa nån hylla som har gått sönder - jag tycker de kommer med allt och säger "jag vet inte hur man gör." Ja, men testa dig fram då!
    Eller kanske är skillnaden att de vet att VI KAN. Mina föräldrar kunde inte (jo, lägga upp byxor visserligen, men en del kunde de inte).

Tankar, åsikter?

• Svar på tråden Är den nya generationen mesigare/latare?
  • AndreaBD
    Snäll men inte tråkig skrev 2017-09-07 09:04:42 följande:
    g

Du verkar inte riktigt ha reflekterat över att samhället har förändrats en hel del de senaste decennierna. På 80- och 90-talen - ja på vissa håll kanske bit in på den här sidan millennieskiftet också - var det betydligt enklare att få jobb .

Jag minns hur jag kunde ringa en potentiell arbetsplats på torsdagen, komma på en kortare intervju på fredagen och börja på måndagen.

Och det behövdes inga CV:n, långa meritförteckningar eller personliga brev på samma sätt som idag. Ofta räckte det att visa betyg och lämna en referensperson, ibland behövdes inte ens det.

Idag behövs det ju ett fint CV för att få en timanställning på Coop!

Unga människor (och nyanlända) hamnar då mycket lätt i en ond cirkel eftersom det inte finns något att skriva på CV:t. Att man gått en kurs i att skriva CV på arbetsförmedlingen är i sig absolut ingenting stt ta upp på CV:t och inte hjälper det heller när det inte finns någon arbetserfarenhet att nämna. Att man passat sin lillasyster, klippt morfars gräsmatta och storstädat sitt barndomshem för någon hundring tar arbetsgivare ofta ganska lätt på , särskilt när en massa akademiker också är med och konkurrerar om jobben.

Idag konkurrerar nämligen också unga som går eller nyligen gått ut gymnasiet om jobben med de som har högskoleutbildning på ett helt annat sätt. Det är inte lika lätt att få jobb för akademiker heller som det var för någon generation sedan. Särskilt det första jobbet efter examen är ofta väldigt svårt att få idag, det är därför det inrättats Traineeprogram i många branscher. På 80- och 90-talet var kanske en högskoleexamen mer eller mindre en garanti för att aldrig bli arbetslös men så är det verkligen inte idag.

Därför tycker jag att din son gör ett väldigt klokt val som skaffat ett extrajobb med akademisk anknytning istället för att städa på en pub. Det väger mycket mycket tyngre på CV:et.

Jag har ingen aning om vad han pluggar till, men oavsett om det är ingenjör, ekonom, beteendevetare , agronom eller något helt annat så kommer ingen potentiell arbetsgivare inom det akademikeryrke han läser till att bli särskilt imponerad över att han städat på en pub.

Att plugga dubbel heltid är absolut ingenting som man kan ha som norm. Det klarar nog ganska få av och av dem som gör det får många säkert betala ett högt pris i form av stressrelaterad ohälsa.

Att tycka att andra borde fixa det eftersom du minsann gjorde det är lite som om jag skulle hävda att eftersom jag fött barn helt utan bedövning kan minsann andra klara det också.

Slarvighet korrigeras ofta åtminstone delvis när man flyttar hemifrån. Då blir det pinsamt på ett annat sätt än när man bor hemma att ha en äcklig toalett , synligt damm på golvet och så vidare när kompisar och eventuella dejter / pojk/ flickvänner kommer över.

Ett klassiskt knep för att få tonåringar och unga vuxna att sätta fart med sin del av städningen är att bjuda hem någon . Det funkar alltid för mig, mina hemmavarande barn är dock yngre.
    Nja, då har du kanske gjort andra erfarenheter än jag. Jag skrev såna CV och långa meritförteckningar för småjobb redan på 80 och 90-talet, men det var som sagt i Tyskland.

Och jag räknar inte med att dessa små jobb ska ingå i nåt CV. De kan de förstås göra, men jag tänkte den här gången mest typ: Om han inte tar det på allvar, när JAG säger att det inte duger att städa så som han gör - om någon annan säger det till honom så tror han kanske det.

Ja, man får hoppas att det korrigeras när man flyttar hemifrån. Det trodde jag också. Jag fick inte lära mig mycket hemma heller. Framför allt inte att laga mat, min mamma ville inte ha mig i köket. Det lärde man sig själv så fort man flyttade hemifrån. Min ex-man lärde sonen att städa badrum. Själv hade jag inte riktigt tänkt på det, för att ingen behövde lära mig det. Man torkar av överallt där det behövs! Det är ingen vetenskap, eller hur?

Och han kan gärna skaffa sig ett "fint" jobb vid sidan om studierna, bara han tjänar tillräckligt så att han inte behöver be mig om pengar. Det gör han dock. Och det jobbet som han har - där kan han inte jobba på sommarlovet, det är bara under skolåret. Så då har han inte tillräckligt med pengar sen. Men jag får vara hårdare och kräva att han jobbar hemma för pengarna. Jag är beredd att betala honom för det också, om han behöver extra-pengar. Vi har saker att renovera t.ex.
  • Snäll men inte tråkig
    AndreaBD skrev 2017-09-07 10:56:43 följande:

Frågan om de betalar för sig hemma: Jo, den äldste, eftersom han jobbar. Inte son 2 eftersom han pluggar. Därför retar jag mig ju när han uppenbarligen INTE pluggar. Han har studerat i 4 år och knappt hunnit med det som man ska ha gjort i 2 år.

Och inte bara bor han gratis, han kommer ibland och behöver pengar. Senast 560,- kr till månadskort. Då bestämde jag nästa dagen: Du klipper gräsmattan!  Han hade inte gjort nåt tre timmar senare, så jag sa till honom, när jag säger så, så menar jag IDAG! Då frågar han, finns det bensin i? Om inte, så fyller du på! Vad är problemet? Och så säger han att det ju inte är långt förutom just där..... Det stämmer iofs, så han klippte bara en tredjedel av gräsmattan och hade inte städat rummet när han åkte till pappa igen.  Grrrr...

Men VILL de verkligen bo hemma? Försöker de skaffa egna bostäder? Gör du något för att hjälpa dem att skaffa egna bostäder? Om din yngste son pluggat i fyra år är han väl en bit över 20, jag tycker uppriktigt sagt att det är bottenlöst konstigt att "barn" en bit över 20 bor varannan vecka hos föräldrarna. Vet inte ens om jag hört talas om det förut .

Och om din äldsta son är sex år äldre är han ju nästan 30, varför bor en heltidsarbetande person som är så gammal fortfarande hemma? Det är ganska märkligt oavsett om man betalar för sig eller inte.

Jag vet hur bostadsmarknaden i storstäderna ser ut och det är ingenting man kan skuldbelägga enskilda individer för, men för någon som heltidsarbetar till avtalsenlig lön och har gjort det ett tag ska det väl ändå inte vara helt omöjligt att få ihop till en kontantinsats?

Av det du skriver tycker jag att grundproblemet verkar vara att de fortfarande bor hemma.

Att den yngre tex tagit ett extrajobb med akademisk anknytning istället för att städa på en pub verkar snarare vara en av ljuspunkterna och inte ett av problemen.
  • sextiotalist
    AndreaBD skrev 2017-09-07 11:51:45 följande:
    Nja, då har du kanske gjort andra erfarenheter än jag. Jag skrev såna CV och långa meritförteckningar för småjobb redan på 80 och 90-talet, men det var som sagt i Tyskland.

Och jag räknar inte med att dessa små jobb ska ingå i nåt CV. De kan de förstås göra, men jag tänkte den här gången mest typ: Om han inte tar det på allvar, när JAG säger att det inte duger att städa så som han gör - om någon annan säger det till honom så tror han kanske det.

Ja, man får hoppas att det korrigeras när man flyttar hemifrån. Det trodde jag också. Jag fick inte lära mig mycket hemma heller. Framför allt inte att laga mat, min mamma ville inte ha mig i köket. Det lärde man sig själv så fort man flyttade hemifrån. Min ex-man lärde sonen att städa badrum. Själv hade jag inte riktigt tänkt på det, för att ingen behövde lära mig det. Man torkar av överallt där det behövs! Det är ingen vetenskap, eller hur?

Och han kan gärna skaffa sig ett "fint" jobb vid sidan om studierna, bara han tjänar tillräckligt så att han inte behöver be mig om pengar. Det gör han dock. Och det jobbet som han har - där kan han inte jobba på sommarlovet, det är bara under skolåret. Så då har han inte tillräckligt med pengar sen. Men jag får vara hårdare och kräva att han jobbar hemma för pengarna. Jag är beredd att betala honom för det också, om han behöver extra-pengar. Vi har saker att renovera t.ex.
    Om du nu bott i Tyskland en hel del, så känns det lite konstigt att du referera till ett Sverige, som du uppenbarligen inte bott i.
    Sedan, vilket gäller oss alla. Man upplever världen på ett sätt som barn och ett annat sätt som vuxen.
  • AndreaBD
    sextiotalist skrev 2017-09-07 11:23:42 följande:
    Helt korrekt, man måste släppa detta med att ha en akademisk utbildning inte alls är samma direktväg in i arbetslivet.

Det var nog något som många blev varse om i början av 90-talet, då den första riktiga krisen kom och helt plötsligt så kom det en ny grupp in på arbetsförmedlingen, civilingenjörer.
    Det märker man även här, en civilingenjör kan ju inte vara arbetslös, självklart. Jag gick ju (tillsammans med flera andra) arbetslös i mitten av 2000-talet och det var inte så lätt att få arbete då.
    Jo, jag vet. Jag har själv studerat två gånger pga det. Det är ju därför jag tänker att det är viktigt att man inte ska vara för fin för att göra nåt praktiskt också om det behövs. Eller att sätta igång nåt eget. Det är inte första valet, men det är kanske något man kombinerar senare i livet. Jag menar så här: Jag är själv akademiker och jag tycker förstås att det är bra om mina barn skaffar sig en bra utbildning (men att de också blir klara med den och helst också har en ide vad de ska ha den till). Och att de sedan kan jobba med det också.

Men man vet aldrig, det händer saker. Kanske måste man nån gång ändå göra något annat. Och även om man inte jobbar med något praktiskt så behöver man kunna en hel del praktiskt till vardags. Om man köper hus, ska man kunna fixa lite själv. Och om man får barn har man användning för det mesta praktiska som man nån gång har lärt sig.
  • AndreaBD
    Snäll men inte tråkig skrev 2017-09-07 11:18:39 följande:
    Just när det gäller familjer med stark studietradition där det anses självklart att barnen ska läsa på högskola verkar det idag finnas en enorm oförståelse för att en akademisk examen inte längre är en självklar enkelbiljett till en bra tillsvidareanställning strax efter studierna.

Det är ingen anklagelse mot dig, jag påstår inte att du skulle höra till den kategorin utan jag menar allmänt och strukturellt.

Jag har sett och hört många akademikerföräldrar med högskoleutbildade barn födda på 80- och 90-talen som inte för sitt liv kan förstå varför barnen inte får fasta jobb inom det de är utbildade inom lika lätt som de själva fick. De anklagar barnen för att vara oambitiösa och lata och kan helt enkelt inte ta till sig att samhället och arbetsmarknaden förändrats.
    Så är inte situationen. Jag har ju själv studerat en andra gång för att arbetsmarknaden förändras. Jag har inga såna förväntningar. Men vi pratar här  (när det gäller min mellanson) en kille som har studerat i 4 och säger att han inte har klarat andra året än. Närmare vet jag inte, det säger han inte. Kanske har han bara klarat ett år, jag vet inte?

Och det tycker jag är konstigt. Okej, han har haft en depression. Hans pappa har också det, så han känner ju igen det. Han fick medicin som hjälper. Att man förlorar nån termin över det, kanske två kan jag förstå - men inte fyra till sex terminer.
  • AndreaBD
    sextiotalist skrev 2017-09-07 11:55:56 följande:
    Om du nu bott i Tyskland en hel del, så känns det lite konstigt att du referera till ett Sverige, som du uppenbarligen inte bott i.
    Sedan, vilket gäller oss alla. Man upplever världen på ett sätt som barn och ett annat sätt som vuxen.
    Jag har bott 26 år i Tyskland och 26 år i Sverige, så det är lika mycket värt, eller? ;)

Allvarligt, jag vet ju inte alltid att det är en skillnad. Dvs. jag visste inte att man inte behövde skriva formella jobbansökan på 80-talet, jag kom hit 90. Men på 90-talet skrev jag också jobbansökan vad jag minns?

Jo, jag tror också att om man inte har haft en så bra uppväxt, så vill man ju att barnen har det bättre. När jag var barn hade jag inte eget rum, vi hade ingen bil, åkte inte på utlandssemester, föräldrarna kunde inte hjälpa med mycket alls. Och sen tycker man att ens egna barn är bortskämda för att de inte uppskattar allt detta. De kunde ju klaga och säga att andra barn åker på semester till jätte-lyxiga ställen. Alla andra har I-phones. Och så får de redan hjälp med allt när det gäller skolarbete, men så duger det inte för att man inte har tid just under den timmen som de vill ha det. Eller så har man hjälpt på "fel sätt".

Men, samtidigt är jag inte säker att jag skulle ha gjort på annat sätt. Hur då? Utsätta barnen för hårda tider på nåt sätt? I onödan? Rimligt ska det vara, visst. Och antagligen var det det också, för mina barn kan också ibland berätta om hur bortskämda andra är. Så, kanske är det inte så illa som jag tycker ibland.
  • AndreaBD
    Snäll men inte tråkig skrev 2017-09-07 11:55:00 följande:
    Men VILL de verkligen bo hemma? Försöker de skaffa egna bostäder? Gör du något för att hjälpa dem att skaffa egna bostäder? Om din yngste son pluggat i fyra år är han väl en bit över 20, jag tycker uppriktigt sagt att det är bottenlöst konstigt att "barn" en bit över 20 bor varannan vecka hos föräldrarna. Vet inte ens om jag hört talas om det förut .

Och om din äldsta son är sex år äldre är han ju nästan 30, varför bor en heltidsarbetande person som är så gammal fortfarande hemma? Det är ganska märkligt oavsett om man betalar för sig eller inte.

Jag vet hur bostadsmarknaden i storstäderna ser ut och det är ingenting man kan skuldbelägga enskilda individer för, men för någon som heltidsarbetar till avtalsenlig lön och har gjort det ett tag ska det väl ändå inte vara helt omöjligt att få ihop till en kontantinsats?

Av det du skriver tycker jag att grundproblemet verkar vara att de fortfarande bor hemma.

Att den yngre tex tagit ett extrajobb med akademisk anknytning istället för att städa på en pub verkar snarare vara en av ljuspunkterna och inte ett av problemen.
    Ja du.... Äldste sonen har inte bott hemma annars. Jag "puttade" ut honom ur boet när han var 23. Han har haft svårt, har svår ADHD. Men då hade han suttit hemma i flera år, varken pluggat eller jobbat. Och jag tyckte det blir inte bättre om han bor kvar hemma. Han hittade någonstans att bo faktiskt, i andra hand och utan hyresvärdens vetande, men man hittar ju inget annat. När han sen bodde själv började han också jobba så småningom (han har inte gått gymnasiet, så det var inte lätt att få nåt), jobbade ungefär 2 år, sen gick företaget i konkurs. Sen var han så orolig att han inte skulle klara att betala hyran när han inte har jobb, så han fick flytta hem igen. Det var för nåt år sen och då var han 28. Nu har han hittat ett nytt jobb, har jobbat över ett halvt år, blivit befodrad, så det är ju bra. Han orkar egentligen inte mycket mer än just jobbet. Tyvärr blir det långa dagar och en bit att åka.

Hans syster, som är 21 år och studerar (har också ADHD, men lättare) har flyttat in i hans lägenhet med sin pojkvän. Jag tänkte det kan vara bra för henne också att få testa att bo själv. Kanske hittar de nåt annat så småningom och sonen flyttar tillbaka dit. Eller så får han nåt i första hand.

Jag är på dem alla tre att de måste stå i bostadskö, dvs. jag har ställt dem i bostadskö, men tjatar på dem att de måste kolla, eftersom det är de som får mail om det, inte jag. Äldste sonen är tyvärr inte så bra med pengar, han har hittills inte haft pengar kvar att spara. Det första han gjorde när han flytta in hemma igen var att köpa en ny dator med alla nya finesser. Han betalar dock 2000,- per månad hemma och de pengarna får min dotter.

Som sagt, att mellansonen har tagit det extrajobbet har den nackdelen att han inte jobbar många pass och att pengarna inte räcker. Och han ville fortsätta bo växelvis. Jag har faktiskt hört mig om lite, om det är så hos andra också och då hörde jag av flera stycken som tyckte att det var lika bra att köra så tills de flyttar hemifrån. Rent praktiskt är det ju ingen bra idé om man pluggar och inte har pengar, studerar i Stockholm, där det inte finns bostäder - att då flytta hemifrån. Det skulle säkert hjälpa så att han blir mer självständig. Men det vore ju smart att bli klar med studierna först.  
  • AndreaBD

Egentligen menade jag dock mer allmänt, jag tog bara mina egna ungar som exempel. Jag skulle gärna höra lite mer allmänna synpunkter också. Det har varit en del diskussioner om det också:

www.aftonbladet.se/debatt/debattamnen/samhalle/article12432253.ab
    nyheter24.se/debatt/868480-martin-32-det-ar-dags-att-ni-inser-att-youtube-inte-ar-ett-jobb-era-lata-snorungar

Ibland märker man det också när man jobbar med ungdomar som jag gör. En del är inte beredda att hjälpa till med något. T.ex. om man gör en städaktion, göra rent alla bänkar i klassrummet. Det finns de som är förnärmade att man ens förväntar sig att de ska hjälpa till. Andra sprutar ut massor av rengöringsmedel och vägrar sen torka efter med vatten.

Eller: En kille på 23 år (inte min son, men bekant) kan inte fixa något själv i sin nya lägenhet. Okej, nånstans inte så konstigt, men både han och hans tjej verkar inte heller städa överallt. I köket sitter det matfett på väggar och tak och många månaders smuts på skåpen. Ett annat ungt par såg jag i en helt nybyggt hyreslägenhet inte bry sig om att torka upp vattenpölar från parkettgolvet (förstår de inte att golvet blir förstörd?).  Sånt har jag lite svårt att förstå.

• Anonymamamma
    annabellelee skrev 2017-09-07 11:21:06 följande:

Du kan ju inte klaga på att dina egna barn är bortskämda?! Vem har uppfostrat dem, och eventuellt skämt bort dem?

Svar på tråden Är den nya generationen mesigare/latare?