• Anonym (IdolMåndag)

Triggas ångest av socker/fett?

Hej

Jag har problem med ångest/depression och äter medicin för det. Något som jag börjat uppmärksamma mer och mer är att när jag haft en riktigt "onyttig" dag så mår jag mycket sämre. Inte om jag bara tagit någon kaka men om jag haft en kväll där jag ätit glass, godis, druckit läsk osv. Får hjärtklappning och ökad ångest efteråt, svårt att sova på natten och obehagskänslor i hela kroppen. Dock inte ont i magen eller liknande utan det är mer att det gränsar mot panikångest fast under flera timmar. Triggas ångesten av socker/fett eller är det någon konstig placebo-effekt?

• Svar på tråden Triggas ångest av socker/fett?
  • Gulliggg

Jag har märkt liknande.dra ner på sötsaker och träna mer, det hjälper mot depp!

• Ser0tonin

Säger som föregående, det är sockret. 

När jag själv ätit mycket socker så kan jag må riktigt uselt.

• KlunsSmurfen
    Anonym (IdolMåndag) skrev 2017-09-04 20:04:58 följande:

Hej

Jag har problem med ångest/depression och äter medicin för det. Något som jag börjat uppmärksamma mer och mer är att när jag haft en riktigt "onyttig" dag så mår jag mycket sämre. Inte om jag bara tagit någon kaka men om jag haft en kväll där jag ätit glass, godis, druckit läsk osv. Får hjärtklappning och ökad ångest efteråt, svårt att sova på natten och obehagskänslor i hela kroppen. Dock inte ont i magen eller liknande utan det är mer att det gränsar mot panikångest fast under flera timmar. Triggas ångesten av socker/fett eller är det någon konstig placebo-effekt?

Studie: Högt sockerintag kan leda till ångest och panikkänslor

Det forskarna nu har tittat på är hur dieten påverkar den psykiska hälsan. Resultatet: Ett för stort sockerintag kan vara negativt.

[...]
    Studien menar att ett relativt högt sockerintag leder till ökade risker för depressioner och psykiska störningar som innefattas i begreppet Common Mental Disorders vilket innefattar bland annat ångest, panikkänslor, fobier och tvångstankar.

Något som däremot inte är klarlagt är på vilket sätt sockret påverkar psyket. Forskarna har en hypotes om att det skulle kunna leda till stark insulinutsöndring vilket påverkar hormonnivåerna som i sin tur skapar ångest.

www.expressen.se/halsoliv/ny-studie-socker-okar-risken-for-psykisk-ohalsa/

Gissar nu.
    Om socker triggar belöningssystemet är det både socker abstinens och mycket socker som triggar ångest men det är svårare att låta bli socker om man inte mår bra om hjärnan vant sig vid den snabba belöningen.
    E
    ftersom du redan har problem med ångest/depression är det lätt att ångesten triggas av att du vet att ätit onyttigt.

Socker triggar våra belöningssystem - Läkartidningen

www.lakartidningen.se/OldWebArticlePdf/1/1157/1620_1627.pdf
    www.mabra.com/ny-studie-at-sotsaker-i-sma-portioner-ga-ner-i-vikt/
    www.mabra.com/etikett/sockerberoende/
  • Anonym (Ångest)
    Anonym (IdolMåndag) skrev 2017-09-04 20:04:58 följande:

Hej

Ja, jag sover även sämre av godis. Tycker det triggar igång stress och ångest. Pyttelite godis mår jag bra av, typ 3 bitar. Även mineralvatten tycker jag att jag blir konstig av.
  • Anonym (Ångest)
    cosinus skrev 2017-09-05 13:00:22 följande:

Socker dåligt

Socker + fett sämre

Koffein sämst

För mig

Jag blir lugn av att äta grejer jag blir mätt av, alltså riktig mat med fett, gör mig lycklig.
  • Anonym (Mm)

Har lagt märke till liknande. I helgen åt jag mycket av ett sött bakverk med kaffe i(vilket jag inte druckit på flera år) och fick ångest dagen efter, sitter fortfarande i lite. Har för övrigt mått mycket bättre psykiskt nu när jag inte ätit sött dagligen som jag gjorde innan. Fan asså.älskar ju choklad!

• Anonym (Mm)
    Anonym (Ångest) skrev 2017-09-06 06:04:15 följande:

Jag blir lugn av att äta grejer jag blir mätt av, alltså riktig mat med fett, gör mig lycklig.

Jag kan också känna lycka av mat..knepigt..
  • Anonym (Mm)

Kan även tillägga att när jag kände mig ångestladdad, känslomässig och allmänt förvirrad igår tryckte jag i mig flera st bakverk och jag kände mig genast gladare och lugnare..

Svar på tråden Triggas ångest av socker/fett?