Inlägg från: Anonym (Ångest) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Ångest)

Triggas ångest av socker/fett?

Anonym (IdolMåndag) skrev 2017-09-04 20:04:58 följande:

Hej

Jag har problem med ångest/depression och äter medicin för det. Något som jag börjat uppmärksamma mer och mer är att när jag haft en riktigt "onyttig" dag så mår jag mycket sämre. Inte om jag bara tagit någon kaka men om jag haft en kväll där jag ätit glass, godis, druckit läsk osv. Får hjärtklappning och ökad ångest efteråt, svårt att sova på natten och obehagskänslor i hela kroppen. Dock inte ont i magen eller liknande utan det är mer att det gränsar mot panikångest fast under flera timmar. Triggas ångesten av socker/fett eller är det någon konstig placebo-effekt?

Ja, jag sover även sämre av godis. Tycker det triggar igång stress och ångest. Pyttelite godis mår jag bra av, typ 3 bitar. Även mineralvatten tycker jag att jag blir konstig av.
  • Anonym (Ångest)
    cosinus skrev 2017-09-05 13:00:22 följande:

Socker dåligt

Socker + fett sämre

Koffein sämst

För mig

Jag blir lugn av att äta grejer jag blir mätt av, alltså riktig mat med fett, gör mig lycklig.
  • Anonym (Ångest)
    Anonym (Mm) skrev 2017-09-06 08:45:40 följande:

Kan även tillägga att när jag kände mig ångestladdad, känslomässig och allmänt förvirrad igår tryckte jag i mig flera st bakverk och jag kände mig genast gladare och lugnare..

Ja. För stunden när jag äter blir jag lycklig. Men det där med att trycka i sig för mycket ger ju ångest och illamående i efterhand. Konsten att njuta och inte föräta sig är svårt.
  • Anonym (Ångest)
    joggelijogg skrev 2017-09-06 11:35:44 följande:

Har också varit deprimerad och haft ångest. Det hjälper jättemycket att byta ut godiset mot fysisk aktivitet - gå ut och jogga istället för att fika. Sover mycket bättre om nätterna nu.

Det var en passande kommentar till ditt användarnamn. Men vi som fysiskt inte orkar jogga då?
  • Anonym (Ångest)
    joggelijogg skrev 2017-09-06 12:42:54 följande:

Promenera?

Vad som helst egentligen som får upp en ur sängen och ut ur bostaden. Jag känner en kille som bara satt hemma och käkade antidepressiva ett helt år tills mobilappen Pokémon GO kom. Nu motiverar den honom att lämna bostaden i alla fall en gång om dagen (på grund av dagliga belöningar i spelet) och då följer annat positivt med. Eftersom han går ut bland folk har han börjat duscha och byta kläder mycket mer regelbundet till exempel och mår bättre över sig själv på grund av det. Han har också fått en bättre dygnsrytm eftersom det är en fördel att vara vaken när alla andra är vakna och ganska meningslöst att spela på natten. Så har du minsta lilla intresse för Pokémon kan det vara ett tips.

Just det där att en bra sak leder till många andra bra saker är det viktigaste att komma ihåg om du frågar mig. När jag gick ut på min första joggingrunda trodde jag att jogging = bättre kondis och inget annat. Nu vet jag att det också kan betyda bättre och mer regelbundna matvanor (för annars orkar jag inte springa) och bättre sömn (antagligen pga en kombination av att jag äter bättre och faktiskt rör på mig). Med lite tur börjar man göra e n bra grej, och så följer fler bra grejer med gratis på köpet.

Jag håller med dig. Men istället för att gå ut och promenera ligger jag här och är destruktiv på familjeliv. TYVÄRR!!!
  • Anonym (Ångest)
    AnnaZL skrev 2017-09-06 12:55:42 följande:

Ja, jag undrar också vad som skapar mest ångest och dåligt mående, socker eller familjeliv! Jag borde undvika båda!

Ja precis. Jag lyckas i perioder men nu är jag fast. Suck.
  • Anonym (Ångest)
    joggelijogg skrev 2017-09-06 13:00:23 följande:

Hahaha, vad tror du jag gör just nu!? Inte är jag ute och ägnar mig åt konstruktiva saker i alla fall 

Just den där motivationen att faktiskt ta sig iväg är det svåraste. Det stora hindret. Sätter man bara på sig kläderna och går ut är det ju sällan speciellt svårt sen, så det är tusan att det ska vara så svårt att bara säga "okej, nu gör jag det!" och faktiskt göra det. Efteråt känns det alltid bättre, dessutom.

Ska vi göra gemensam sak och gå ut eller? Det regnar här, men en kortis i alla fall.

Ja, jag borde verkligen. Regnar här också. Men har kläder för alla väder så ingen fara. Dock borde jag åka till stan och uträtta ett urtråkigt ärende.
  • Anonym (Ångest)
    Anonym (Mm) skrev 2017-09-06 13:18:18 följande:

Jag blev faktiskt inspirerad av ditt inlägg. Har tryckt i mig så mycket sött idag men rör mig faktiskt dagligen då jag cyklar när jag lämnar och hämtar barnen. Är inte deprimerad men har ångest och mycket oro till och från. Har som mål att komma igång med träningen ordentligt och bli nöjd med kroppen. Mår mycket bättre när jag tränar och har ingen direkt övervikt men det är svårt att hur

Jag skulle behöva lite stöttning oxå. Joggelijogg fick ut mig.
  • Anonym (Ångest)
    joggelijogg skrev 2017-09-06 13:16:51 följande:

Uträttandet av urtråkiga ärenden är ju också en form av framgång! Gör det och slå ett extra varv runt kvarteret för mig när du ändå är ute, så har du plötsligt både promenerat och uträttat ärende UTAN att behöva ta dig ut mer än en gång.

Rekommenderar för övrigt lite bra musik eller en ljudbok under uträttandet av urtråkiga ärenden. 

När startar du en stödgrupp för anonyma familjelivs missbrukare?
Svar på tråden Triggas ångest av socker/fett?