• Anonym (Skulle ni?)

Information från föräldramöte

Mitt ex och jag har en väldigt dålig kommunikation. Nu är det så att han varken kommit på senaste utvecklingssamtalet eller föräldramötet. Vi har idag gemensam vårdnad men barnet bor mestadels hos mig. Jag vet säkert att han fått infon om båda mötena.

Nu funderar jag på om jag ska informera honom om det som sagts som är en del grejer han bör veta om. Samtidigt har han varken meddelat att han inte kunde komma och inte heller efterfrågat någon information. Dessutom, skulle det bli något missförstånd skulle han skylla på mig.

Jag skaffade barnvakt för att kunna gå på föräldramötet och han har uppenbarligen prioriterat andra saker. Jag vill självklart göra det bästa för vårt barn men samtidigt inte curla honom när han gör allt för att göra det surt för mig.

Det blir inga negativa konsekvenser för vårt barn om jag inte informerar men däremot eventuellt för andra barn då det bland annat var allergiinfo och exet har många djur...

Hur hade ni gjort?

• Svar på tråden Information från föräldramöte
  • Anonym (Suck)
    Anonym (Skulle ni?) skrev 2017-09-03 18:39:04 följande:

Ni som har svarat tycker alltså inte att han har något eget ansvar? Intressant.

Men det är väl klart att han har eget ansvar men varför i hela friden ska ni sitta på möten båda två? De flesta barn representeras bara av en förälder på möten och utvecklingssamtal. Den andra föräldern får rapport av den som var på mötet.
  • Anonym (Skulle ni?)
    Anonym (Suck) skrev 2017-09-03 19:16:14 följande:

Men det är väl klart att han har eget ansvar men varför i hela friden ska ni sitta på möten båda två? De flesta barn representeras bara av en förälder på möten och utvecklingssamtal. Den andra föräldern får rapport av den som var på mötet.

Håller i grunden med dig men rimligheten i att jag får jaga barnvakt för att kunna gå på mötet och att han varken har barnet eller går på föräldramötet?
  • Anonym (H)

Ni får alltså inte informationen från föräldramötet på något annat sätt, en sammanfattning på mailen tex?

Jag hade skickat ett mess med info om allergin för barnens skull, alltså ert barn och barnet det gäller. Sen hade han fått göra vad han ville med den informationen.

• Anonym (B))
    Anonym (Tänk efter igen) skrev 2017-09-03 18:34:24 följande:

Hur tänker du när du påstår att det inte riskerar att påverka ert barn? Om er lille Adam kommer till skolan med allergener som gör klasskamraten sjuk så kan ert barn få höra många mindre trevliga saker av klasskompisarna.

Fast det är skolans ansvar att informera föräldrarna, alla föräldrarna, inte bara de som dyker upp på mötena.
  • Anonym (Förskollärare)
    Anonym (Skulle ni?) skrev 2017-09-03 18:22:20 följande:

Mitt ex och jag har en väldigt dålig kommunikation. Nu är det så att han varken kommit på senaste utvecklingssamtalet eller föräldramötet. Vi har idag gemensam vårdnad men barnet bor mestadels hos mig. Jag vet säkert att han fått infon om båda mötena.

Nu funderar jag på om jag ska informera honom om det som sagts som är en del grejer han bör veta om. Samtidigt har han varken meddelat att han inte kunde komma och inte heller efterfrågat någon information. Dessutom, skulle det bli något missförstånd skulle han skylla på mig.

Jag skaffade barnvakt för att kunna gå på föräldramötet och han har uppenbarligen prioriterat andra saker. Jag vill självklart göra det bästa för vårt barn men samtidigt inte curla honom när han gör allt för att göra det surt för mig.

Det blir inga negativa konsekvenser för vårt barn om jag inte informerar men däremot eventuellt för andra barn då det bland annat var allergiinfo och exet har många djur...

Hur hade ni gjort?

På min förskola har vi lite den synen att det är vårt ansvar att nå föräldrarna och ja, det kan kännas jävligt irriterande när föräldrarna visar noll intresse och inte ens dyker upp på möten men vi tänker att det är för barnens bästa (försöker inte vara präktig här, man blir jätteirriterad och har lust att strunta i vissa föräldrar men man får helt enkelt bita ihop och dölja vad man känner och helt enkelt vara professionell).

Så hade ditt barn gått på min förskola hade vi sett till att informera barnets pappa vid tex hämtning om sånt han absolut måste veta som allergiinfo. Vi räknar inte med och kräver inte att separerade föräldrar informerar varandra.

Så funkar det hos oss.
  • Anonym (Nä)

Jag hade inte sagt något. Förmodligen får han det viktigaste via mail ändå. Hans ansvar att kolla med dig. Kanske kollar han med någon annan som varit där

• ventilera mera
    Anonym (Förskollärare) skrev 2017-09-03 19:45:04 följande:
    På min förskola har vi lite den synen att det är vårt ansvar att nå föräldrarna och ja, det kan kännas jävligt irriterande när föräldrarna visar noll intresse och inte ens dyker upp på möten men vi tänker att det är för barnens bästa (försöker inte vara präktig här, man blir jätteirriterad och har lust att strunta i vissa föräldrar men man får helt enkelt bita ihop och dölja vad man känner och helt enkelt vara professionell).

Så hade ditt barn gått på min förskola hade vi sett till att informera barnets pappa vid tex hämtning om sånt han absolut måste veta som allergiinfo. Vi räknar inte med och kräver inte att separerade föräldrar informerar varandra.

Så funkar det hos oss.
    Så här tänkte mina barns förskola när exet inte pratade med mig. Eller pratade och pratade, det han sa skulle helst bytas ut mot *beeeeep*, men ni fattar. 
    Hur som helst så tog DE ansvaret för info, eftersom de helt enkelt tänkte på oss som två separata familjer, vilket vi ju var/är. Fantastiskt skönt, en av källorna till potentiella konflikter försvann.
  • Anonym (Peter)

Gäller det saker som information om klasskamraters allergi och förhållningssätt till detta utgår jag från att skolan skickar ut info till alla hem då de inte kan veta att alla var på mötet eller delgavs infon av de som var där.

• Anonym (Cilla)

Jag hade inte skickat någon info. Pappan är en vuxen människa och han har fått kallelser till mötena men valt att inte närvara. Han har heller inte bett ts om någon info.

Det som är viktigt från föräldramötet förmedlas skriftligt av skolan.

• Anonym (Samarbete)

Vad är det med er alla? Springer ni alla på föräldramöten osv med den andra föräldern även när ni bor ihop? Vi gör som förut, dvs en går på möten och informerar sen den andre.

• Anonym (Cilla)
    Anonym (Samarbete) skrev 2017-09-04 11:53:34 följande:

Vad är det med er alla? Springer ni alla på föräldramöten osv med den andra föräldern även när ni bor ihop? Vi gör som förut, dvs en går på möten och informerar sen den andre.

Jag försökte samarbeta det första året efter skilsmässan. Frågade om vi kunde gå varannan gång eller om han kunde ta barnen när jag gick på föräldramötet, men han vägrade gå på möten och han vägrade ta barnen extra. Så jag slutade skriva sammanfattningar av vad som sagts.

Likadant med läkarbesök (två av barnen har kroniska sjukdomar), han vägrade att gå så jag slutade informera.

Vuxna människor som inte är intresserade av att ta något ansvar för att hålla sig informerade får vara utan information.
  • Anonym (Suck)
    Anonym (Cilla) skrev 2017-09-04 15:58:16 följande:
    Jag försökte samarbeta det första året efter skilsmässan. Frågade om vi kunde gå varannan gång eller om han kunde ta barnen när jag gick på föräldramötet, men han vägrade gå på möten och han vägrade ta barnen extra. Så jag slutade skriva sammanfattningar av vad som sagts.

Likadant med läkarbesök (två av barnen har kroniska sjukdomar), han vägrade att gå så jag slutade informera.

Vuxna människor som inte är intresserade av att ta något ansvar för att hålla sig informerade får vara utan information.
    Jag förstår inte alls det här faktiskt. VEM blir lidande av att du inte informerar? 

Inte du.
    Inte pappan.

BARNEN. 

Stackars barn som har så oerhört omogna föräldrar. En pappa som inte bryr sig och en mamma som ska hämnas och vägrar samarbeta. 
  • Anonym (Pinsamt)

Det handlar inte om att hämnas. Det handlar om att ifall man börjar curla den andra föräldern så kommer det förväntas för all framtid. Vissa föräldrar, speciellt pappor, behöver lära sig ta sitt ansvar.
    Man kanske skilde sig för att man gick under av att vara projektledaren hemma och det bästa för barnet är inte att ha en mamma som tvingas ta nästan allt ansvar för barnet och sedan ska ta ansvar för exet med.

Förstår inte hur så många på FL kan vara så kvinnofientliga. När pappan inte tar sitt ansvar så är det alltid nån som ska skylla på mamman. Det är hennes fel för att hon skaffade barn med honom, hon är barnslig för att hon inte tar det lilla ansvar som fortfarande ligger på honom trots att hon gör allt annat. Är ni samma människor som tycker att våldtagna kvinnor i kort kjol får skylla sig själva? Det är samma jävla strukturer i båda fallen. Jag skäms för er skull.

• Förvånad02

Jag skulle berätta.. Även om personen i fråga gör fel och inte engagerar sig som han borde så är det jätteviktigt att åtminstone en utav er gör allt för att det ska fungera för barnet.

Att curla "den andra" föräldern suger men jag tror ändå att det bästa är att försöka göra allt man kan för att samarbetet ska fungera och om det ändå inte funkar så kanske ni ska ta kontakt med familjerätten. Dom kan hjälpa till att stötta och vägleda när man har svårt att kommunicera på ett bra sätt :)

• Anonym (Pinsamt)

När jag inte kan gå på ett föräldramöte så mailar jag läraren och frågar om det är något jag borde veta. Kan inte pappan klara att göra det. Eller ska TS kanske maila åt den stackars mannen?

• Anonym (Suck)
    Anonym (Pinsamt) skrev 2017-09-04 23:49:06 följande:

Det handlar inte om att hämnas. Det handlar om att ifall man börjar curla den andra föräldern så kommer det förväntas för all framtid. Vissa föräldrar, speciellt pappor, behöver lära sig ta sitt ansvar.
    Man kanske skilde sig för att man gick under av att vara projektledaren hemma och det bästa för barnet är inte att ha en mamma som tvingas ta nästan allt ansvar för barnet och sedan ska ta ansvar för exet med.

Förstår inte hur så många på FL kan vara så kvinnofientliga. När pappan inte tar sitt ansvar så är det alltid nån som ska skylla på mamman. Det är hennes fel för att hon skaffade barn med honom, hon är barnslig för att hon inte tar det lilla ansvar som fortfarande ligger på honom trots att hon gör allt annat. Är ni samma människor som tycker att våldtagna kvinnor i kort kjol får skylla sig själva? Det är samma jävla strukturer i båda fallen. Jag skäms för er skull.

Fast nu handlade det inte om att Pelle kan ha med sin ett päron till skolan utan om kroniska sjukdomar (!!) barnen har. Pappan behöver veta om saker kring detta för BARNETS välmående.
  • Anonym (Cilla)
    Anonym (Suck) skrev 2017-09-05 07:34:33 följande:
    Fast nu handlade det inte om att Pelle kan ha med sin ett päron till skolan utan om kroniska sjukdomar (!!) barnen har. Pappan behöver veta om saker kring detta för BARNETS välmående.
    Barnen var hos pappan varannan lördag-söndag och hade med sig medicin. På förpackningarna sitter det etiketter med instruktioner.

Kostråden som läkarna gav struntade pappan i även om jag och barnen påminde honom så det gjorde ingen skillnad ifall jag informerade honom eller inte.

Nu har barnen slutat med umgänget (och är dessutom tonåringar som har koll på sig själva) så nu spelar det ingen roll längre.
Svar på tråden Information från föräldramöte