• Anonym (Bara undrar?)

Vet ni vad ni födar era brn med?

Hur många barn blir matat med "färdiglagat mat"? Det som man kallar för "helfabrikat/ halvfabrikat?

"Korv och pasta, köttbullar/ pasta, ketchup, osv.?

Det finns så mycket socker och shiit i den maten man köper färdig!

Och nu skall vi inte glömma alla de små burkarna till barn? Risifrutti? Mannafrutti?

Drickyoghurten med olika smakar?

Mycket socker är det!

Köp hem en liter naturell yorgurt, mixa med färska eller frysta bär/ frukt?! Dela upp i små burkar och frys in! Även om bären/ frukten kanske är lite sura, så kommer barnen att vänja sig snabbt, till fruktens/ bärens naturliga sötma?

Jordgubbar, banan, morot, Hallon, söta äpplen?

Att laga mat från grunden till små barn kan kanske kännas stressigt?, men det är det inte! det blir en glädje?

• Svar på tråden Vet ni vad ni födar era brn med?
  • frökenelisabeth
    LFF skrev 2017-08-15 11:14:07 följande:
    Nope, sällan i panna. Har ugnen på 225-250 grader typ, i 8-10 minuter (varmluftsugn). Då får de stekyta Glad Och sen häller man av allt överflödigt fett som gått ur köttbullarna i en PET-flaska så slipper man få det ner i avloppet Skrattande
    Så smart. Får väl prova igen om vi någon gång köper ugn med varmluftsfunktion

• Villospaden
    LFF skrev 2017-08-15 10:28:20 följande:

Eftersom de tomater man gör ketchup på fått mogna på tomatplantan så är det inte ett dugg konstigt att denn innehåller mer nyttigheter än de tomater man köper i butiken som fått mogna på väg till butiken.

Ketchupen har en väldigt oförtjänt dåligt rykte!

Precis. Och det gäller även det hemska halvfabrikatet "krossade tomater".
    LFF skrev 2017-08-15 10:34:25 följande:

Vilka konstiga ungar jag har då som glatt både äter vår hemlagade mat, förskolans mat från grunden (ja, de har en egen kock som lagar all mat själv och bakar allt bröd själv) och som även glatt äter "färdigmat" och köpeköttbullar de gånger det bjuds. 

Det är samma här. Oftast gillar de maten, men ibland inte. Om maten är lagad från grunden hemma eller är hel- eller halvfabrikat spelar ingen roll.

Men i och för sig. Vi gör egentligen väldigt lite mat från grunden här. Vi har varken höns, kor eller odlingar... Mal inte ens mjölet själva. Usch, så oansvarigt. Stackars våra barn som inte får bröd på färskmalet mjöl!!
  • LFF
    frökenelisabeth skrev 2017-08-15 11:19:36 följande:
    Så smart. Får väl prova igen om vi någon gång köper ugn med varmluftsfunktion

Hehe :) Ja, det är faktiskt den stora skillnaden. Första gången vi gjorde så var det i en ugn utan varmluft och då behövde man steka efteråt, precis som du säger. Men sen flyttade vi och fick då varmluft "på köpet"  och testade igen. Sen dess behöver vi inte steka dem när vi ska äta Glad
  • klyban
    Villospaden skrev 2017-08-15 11:23:21 följande:
    Precis. Och det gäller även det hemska halvfabrikatet "krossade tomater".

Det är samma här. Oftast gillar de maten, men ibland inte. Om maten är lagad från grunden hemma eller är hel- eller halvfabrikat spelar ingen roll.
    Men i och för sig. Vi gör egentligen väldigt lite mat från grunden här. Vi har varken höns, kor eller odlingar... Mal inte ens mjölet själva. Usch, så oansvarigt. Stackars våra barn som inte får bröd på färskmalet mjöl!! smile5.gif

Den är rätt rolig också, då många gånger är det ENDA valet för få goda tomater.
    Då vi har värdelösa tomater i Sverige, kanske nån månad per år så är dom okey.

Lagar också den mesta maten ifrån grunden, och vet alltid det kommer ordmärkare sen.
    Varför vet jag inte, men antagligen av någon slags oförklarlig avundsjuka på nått.

hur många meter var det?
  • LFF
    klyban skrev 2017-08-15 11:15:00 följande:

Okey, vi är i en situation där det är svart och vitt, undviker svart och vitt då det aldrig leder någonstans.

Finns ingen tvekan om vad de väljer om de får ett val.
    Har man inget val och är hungrig så äter man väl, eller?
    Hamburgare har alltid ungarna gillat, men får de välja egen burgare eller MC, så är valet väldigt enkelt för dom.
    Och det är inte MC de väljer.

Jag var väldigt "svart-vit" själv i maten (och är till viss del fortfarande) men jag var det som idag kallas för selektivt ätstörd. Är extremt glad att det inte gått i arv till mina barn utan att de är som de flesta ungar, äter det mesta och äter om man är hungrig (jag gick hellre utan mat än åt något jag inte ville). 
  • Jw83
    Anonym (Bara undrar?) skrev 2017-08-14 21:00:19 följande:

Men det är inte så jag menar! Jag menar bara att det inte är jobbigare att köpa fryst fisk, och panera den själv! För då slipper man faktiskt en massa skit.

KÖPER du fisk och kött?!? Då har du inte en aning om vad djuren fötts upp på och i vilken miljö. Tänk att somliga föräldrar bryr sig så lite.
  • Physalis

Jag tror tvärtom att det är en försvinnande liten mängd människor som saknar koll på vad de matar sina barn med. Jag tror också att folk har mer koll idag än när jag själv var liten då man fick sirapsbröd med nutella och ett glas oboy eller en tallrik med sockriga flingor i sötad yoghurt till mellanmål.

Sen att alla inte bakar sitt eget bröd, rullar sina egna köttbullar eller panerer fisken själv är en annan sak.

Korrekturläser som en kratta
  • klyban
    Physalis skrev 2017-08-15 13:31:31 följande:
    Jag tror tvärtom att det är en försvinnande liten mängd människor som saknar koll på vad de matar sina barn med. Jag tror också att folk har mer koll idag än när jag själv var liten då man fick sirapsbröd med nutella och ett glas oboy eller en tallrik med sockriga flingor i sötad yoghurt till mellanmål.

Sen att alla inte bakar sitt eget bröd, rullar sina egna köttbullar eller panerer fisken själv är en annan sak.

Bröd läste jag någonstans att man på de senaste 30 åren har sockret ökat rätt bra i samtliga bröd.
    Nutella har dom frågat efter här hemma säkert 100ggr, om ens det räcker.
    Men det behöver dom inte oroa sig över att det kommer köpas någon gång.
    Och de är inte så smarta, då de alltid kommer med den största burken och vill jag ska köpa Skrikandes
    Själv bakar jag och köper 50/50.

hur många meter var det?
  • Jag är bara jag
    klyban skrev 2017-08-14 21:39:43 följande:

Nä, utan riktigt härligt syrade isterband, det kommer man inte överleva utan Flört

Jag köper ofta ny mat som jag aldrig smakat på, och en del gånger är det äckligt som faan, andra gånger gott som faan.
    Men hade mitt barn vilja ha ketchup och jag inte äter detta själv, så hade jag köpt detta utan problem till barnet.
    Eller vad det nu må vara, sen är ju det massa socker i ketchup, men man äter det såpass sällan att det inte är nått problem.
    Den ena äter faktiskt knappt ketchup till nått, andra vill ta det till goda pastasåser man gjort, men då blir det nej.
    För pappa står inte i köket och man sen kan döda smaken med ketchup.

Jovars, vi provar också ny mat, allt man t.e.x bjuds på. Men smakar det så gräsligt som t.e.x alaska pollock så köper man det garanterat aldrig mer! Och tvingar inte på sitt barn nåt så vidrigt heller. Ketchup ser jag bara som så onödigt -som du säger, man vill inte döda smaken på sånt som faktiskt smakar gott och som det ska från början. Glad
  • nnnnnnnn

Vi kör lite blandat...

När vi var FL mer så bakade vi allt matbröd, fikabröd mm själva.  Men nu köper vi oftast.

Vi kör med massor av halv och helfabrikat tex creme fraische, filmjölk, smörgåsmargarin, krossade tomater, ost, leverpastej, inlagd gurka, inlagda rödbetor, tacosås, tacoskal, pasta (torr eller färsk), buljong, korv, flingor/muesli osv.

Svar på tråden Vet ni vad ni födar era brn med?