• Anonym (Bara undrar?)

Vet ni vad ni födar era brn med?

Hur många barn blir matat med "färdiglagat mat"? Det som man kallar för "helfabrikat/ halvfabrikat?

"Korv och pasta, köttbullar/ pasta, ketchup, osv.?

Det finns så mycket socker och shiit i den maten man köper färdig!

Och nu skall vi inte glömma alla de små burkarna till barn? Risifrutti? Mannafrutti?

Drickyoghurten med olika smakar?

Mycket socker är det!

Köp hem en liter naturell yorgurt, mixa med färska eller frysta bär/ frukt?! Dela upp i små burkar och frys in! Även om bären/ frukten kanske är lite sura, så kommer barnen att vänja sig snabbt, till fruktens/ bärens naturliga sötma?

Jordgubbar, banan, morot, Hallon, söta äpplen?

Att laga mat från grunden till små barn kan kanske kännas stressigt?, men det är det inte! det blir en glädje?

• Svar på tråden Vet ni vad ni födar era brn med?
  • Carambolan
    Anonym (Bara undrar?) skrev 2017-08-14 21:00:19 följande:

Men det är inte så jag menar! Jag menar bara att det inte är jobbigare att köpa fryst fisk, och panera den själv! För då slipper man faktiskt en massa skit.

Även om man köper färdigfiléad färsk fisk i fiskdisken måste man hålla på och mjöla, vispa upp ägg, krydda, panera, steka... Det är absolut inte jobbigt, men visst sjutton är det jobbigare än att ta fiskpinnar ur frysen och direkt ner i stekpannan. Mer tid, mer disk. Jag tycker (oftast) att det är värt det men ibland finns inte orken ens hos mig som har intresset.
  • Anonym (Bara undrar?)
    Monchichier skrev 2017-08-14 20:50:33 följande:

Ja, jag har full koll. Mamma scans köttbullar, pulvermos och ketchup är det som serveras varje dag här till middag. Till det dricker vi Fanta, för att det innehåller mer socker än Cola.

Ibland byter vi ut köttbullarna mot fiskbullar när vi är sugna på ett vegetariskt alternativ.

Glädje kommer det aldrig bli att laga mat. Har aldrig förstått mig på folk som påstår att matlagning intresserar. De måste ljuga för sig själva.

Din ironi gör mig att jag känner mig mig lugn! Fortsätt att mata dina barn med det!

Grejen är att laga mat, det är en enkel och billig lösning när man har små barn. Dessutom tycker barn att det är roligt att hjälpa till. De behöver bara att kunna ståpå benen på en pall, då kan de hjälpa till att laga mat, från grunden. Havregrynsgröt? Det är inte så svårt...Solig
  • klyban
    Anonym (Bara undrar?) skrev 2017-08-14 21:03:37 följande:
    Varför i fel tråd? Detta här med att ge mat till sina barn, är väl ett ganska "känsligt ämne?
    Du är i missbrukar delen, så ja, fel forumsdel.
    hur många meter var det?
  • Anonym (Själv)
    Anonym (Bara undrar?) skrev 2017-08-14 20:53:16 följande:
    Ja, du har så rätt! Jag skall berätta en liten hemlighet här nu! Alla de "färdiga gröten" som man kan köpa till baby? I paket? Och dyra är de också!

Havregrynsgröt gjort på vatten, och lite rivet äpple i det..Från ca 4 mdr. Men det handlar om att våga!. Min fru kunde inte amma, och var väldigt sjuk, men jag rådfrågade min gamla mor! Och ja, han har aldrig haft en enda allergi för någonting!

Jag började ju redan vid 3 mdr, med havregrynsgröt, med en tesked rivet äpple. Han har sinstadiga frukust  än i dag, vi äter den tillsammans! Och nej, han är fan aldrig sjuk!

Naturlitvis får han äta korv och ketchup! Men det finns varianter! Jag ju den gamla köksmaskinen kvar, och den har korvhorn och allt. Det är inte så svårt, menvi har roligt! Ha ha, tarmar kan man köpa på ICA..

Skulle egenhändigt gjord havregrynsgröt vara nån hemlighet? Flört Får sonen varje dag. Glad Med äpple, päron eller banan. Bvc tjatar om järnet, men det går ju få i dom via andra livsmedel än köpegröt.

Korv äter vi bara prinskorv till jul så i nån annan form kommer han inte få det. Ketchup finns aldrig här hemma. Ingen av oss gillar det så det kommer han av det skälet aldrig få. Precis som vi inte kommer köpa mat ingen av oss gillar ö.h.t bara för att han ska få smaka! Man överlever utan stekt lever, palt och isterband. Tungan ute
  • klyban
    Anonym (Själv) skrev 2017-08-14 21:16:09 följande:
    Skulle egenhändigt gjord havregrynsgröt vara nån hemlighet? Flört Får sonen varje dag. Glad Med äpple, päron eller banan. Bvc tjatar om järnet, men det går ju få i dom via andra livsmedel än köpegröt.

Korv äter vi bara prinskorv till jul så i nån annan form kommer han inte få det. Ketchup finns aldrig här hemma. Ingen av oss gillar det så det kommer han av det skälet aldrig få. Precis som vi inte kommer köpa mat ingen av oss gillar ö.h.t bara för att han ska få smaka! Man överlever utan stekt lever, palt och isterband. Tungan ute

Nä, utan riktigt härligt syrade isterband, det kommer man inte överleva utan Flört

Jag köper ofta ny mat som jag aldrig smakat på, och en del gånger är det äckligt som faan, andra gånger gott som faan.
    Men hade mitt barn vilja ha ketchup och jag inte äter detta själv, så hade jag köpt detta utan problem till barnet.
    Eller vad det nu må vara, sen är ju det massa socker i ketchup, men man äter det såpass sällan att det inte är nått problem.
    Den ena äter faktiskt knappt ketchup till nått, andra vill ta det till goda pastasåser man gjort, men då blir det nej.
    För pappa står inte i köket och man sen kan döda smaken med ketchup.

hur många meter var det?
  • Anonym (Eh..)
    Anonym (Bara undrar?) skrev 2017-08-14 20:57:13 följande:
    Nej jag vet inget om ditt liv!, men råkar jobba på förskola, och då får man en ganska bra inblick i vad barnen äter hemma, när de inte är på förskolan!

Handlar inte alls om präktighet!, Och jag spyr inte... Bara förslag? I all välmenande?
    Och då undrar jag egentligen vad du har med det att göra? 
  • klyban
    Carambolan skrev 2017-08-14 21:07:09 följande:
    Även om man köper färdigfiléad färsk fisk i fiskdisken måste man hålla på och mjöla, vispa upp ägg, krydda, panera, steka... Det är absolut inte jobbigt, men visst sjutton är det jobbigare än att ta fiskpinnar ur frysen och direkt ner i stekpannan. Mer tid, mer disk. Jag tycker (oftast) att det är värt det men ibland finns inte orken ens hos mig som har intresset.

Det kan vara gott och steka fisk, med bara salt, peppar och smör också.
    Men vill inte dubbelpanera någon fisk, så bara ströbröd med salt och peppar, är snabbt och enkelt och mer än väl gott nog.
    Vilket som är godast, ja, det är ju den färska fisken.

hur många meter var det?
  • Anonym (cissi)

Javisst är skräpmat ett problem. Men det är också den förälder som säger sig ha full koll..

Själv är jag dålig på att laga och saknar intresset. Som tur är jag hälsomedveten. Vi äter nästan aldrig helfabrikat hemma. Äter skräp ute ibland men väldigt spradiskt. När vi är bortbjudna äter vi det som bjuds.

Tycker livet är stressigt. Förstår de föräldrar som tycker det är bekvämt med helfabrikat. Skulle själv köpa sånt om jag inte läste innehållsföreckningar och visste vad som är hälsosamt och inte.

Men måste erkänna att jag tog sonen till McDonalds varje dag en vecka innan min senaste tenta.. Hoppas gud inte såg det.. :/

• Aniiee

FTR - jag har anmält tråden för flytt till lämpligare forumdel.

On topic: Jag tror de flesta är medvetna om vad de ger sina barn, och även vad som är mer eller mindre bra av det. Olika männisor är också olika bra på att laga mat, och har olika mycket tid och intresse av det (vet jag mycket väl, jag har hållit matlagningskurs för små- och skolbarnsföräldrar).

bra att du har både tid och intresse, ts, och förmodligen så är du mat"litterär" okså, kom bara ihåg att alla inte är det.

Litter your world with your gems of thoughts and deeds
  • Bestemor
    Anonym (Bara undrar?) skrev 2017-08-14 20:57:13 följande:

Nej jag vet inget om ditt liv!, men råkar jobba på förskola, och då får man en ganska bra inblick i vad barnen äter hemma, när de inte är på förskolan!

Handlar inte alls om präktighet!, Och jag spyr inte... Bara förslag? I all välmenande?

Vad är det för förskola du jobbar på, har ni kokerska på stället eller kommer maten från ett stort centralt kök?

På mitt barnbarns förskola får de maten från ett stort kök, finns mycket att önska där, inte mycket som lagas från grunden och där borde ju personalen vara utbildad på näringalära och allt som hör till.

Så enligt dig kan du mer än dem menar du?
Svar på tråden Vet ni vad ni födar era brn med?