• Anonym (Bara undrar?)

Vet ni vad ni födar era brn med?

Hur många barn blir matat med "färdiglagat mat"? Det som man kallar för "helfabrikat/ halvfabrikat?

"Korv och pasta, köttbullar/ pasta, ketchup, osv.?

Det finns så mycket socker och shiit i den maten man köper färdig!

Och nu skall vi inte glömma alla de små burkarna till barn? Risifrutti? Mannafrutti?

Drickyoghurten med olika smakar?

Mycket socker är det!

Köp hem en liter naturell yorgurt, mixa med färska eller frysta bär/ frukt?! Dela upp i små burkar och frys in! Även om bären/ frukten kanske är lite sura, så kommer barnen att vänja sig snabbt, till fruktens/ bärens naturliga sötma?

Jordgubbar, banan, morot, Hallon, söta äpplen?

Att laga mat från grunden till små barn kan kanske kännas stressigt?, men det är det inte! det blir en glädje?

• Svar på tråden Vet ni vad ni födar era brn med?
  • LFF
    Monchichier skrev 2017-08-15 10:01:39 följande:
    Mat är inte skoj, har aldrig varit och kommer aldrig bli. Ungarna kommer dessutom alltid att välja bort mat de inte är vana vid. Äter de vanligtvis mat "av hög kvalitet" kommer de inte tycka om mat "av låg kvalitet". Äter de oftast mat "av låg kvalitet" kommer de inte vilja ha mat "av hög kvalitet". Det ligger i barns natur att inte tycka om mat som är sällan förekommande i vardagen. Har ingenting med kvaliteten på maten att göra.
    Vilka konstiga ungar jag har då som glatt både äter vår hemlagade mat, förskolans mat från grunden (ja, de har en egen kock som lagar all mat själv och bakar allt bröd själv) och som även glatt äter "färdigmat" och köpeköttbullar de gånger det bjuds. 
  • frökenelisabeth

Fascinerande att så många tror att INGEN utom just de själva vet att det finns mycket socker i fruktyoghurt! Nä för det finns ju verkligen INGEN tidning, blogg, hälsomagasin eller annat som skrivit om just detta Skrattande

Och så den klassiska "barnen kan vara med att laga mat, det är jätteenkelt, man behöver bara en pall!". Ja vi som har barn med en stark experimentlust vet ju att barn + matlagning betyder att den mesta maten hamnar på golvet, eller i barnets hår, eller hejsan här blev det en halv burk chili i gröten också, eller varför inte en plastleksak, eller vänta nu varför är det fem liter vatten på golvet, och AKTA VARMA PLATTAN! och sen står alla och skriker för att maten inte är färdig och de är hungriga och själv undrar man om det är nu man kommer att få den där stressutlösta hjärtattacken. 

Nädå, skämt åsido, det är ju fantastiskt om man gillar att laga mat och tycker det funkar att ha med barnen. Jag har det ibland, men får dosera med måtta för det är verkligen vansinnigt stressande. Tycker dock inte det är jättekul att laga mat så jag fuskar en del med både hel- och halvfabrikat, och jag vet alldeles utmärkt vad som finns i den maten jag serverar eftersom jag både kan läsa och tolka en innehållsförteckning. Är även rätt säker på att man kan ge sina barn en schysst barndom trots detta  

• Monchichier
    Anonym (Bara undrar?) skrev 2017-08-14 21:08:42 följande:

Din ironi gör mig att jag känner mig mig lugn! Fortsätt att mata dina barn med det!

Grejen är att laga mat, det är en enkel och billig lösning när man har små barn. Dessutom tycker barn att det är roligt att hjälpa till. De behöver bara att kunna ståpå benen på en pall, då kan de hjälpa till att laga mat, från grunden. Havregrynsgröt? Det är inte så svårt...

Jag vill inte vara den som är den. Men havregryn är halvfabrikat, yoghurt är helfabrikat (om du handlat det i affären dvs). Men du kanske menar att man ska tillverka sin egna naturella yoghurt av mjölken man fått av hushållets egna ko? Och skördat sin egna havre på sitt egna fält?
  • frökenelisabeth
    Anonym (Bara undrar?) skrev 2017-08-14 21:00:19 följande:
    Men det är inte så jag menar! Jag menar bara att det inte är jobbigare att köpa fryst fisk, och panera den själv! För då slipper man faktiskt en massa skit.
    Jag har också hört folk påstå att det går lika fort att göra egna köttbullar som att steka upp en påse färdiga. Jag tycker det är hysteriskt roligt att tänka sig hur man ska hacka lök och kryddor, röra runt färs med ägg och ströbröd och grädde och rulla köttbullarna på 5 sekunder (den tiden som det tar att öppna en påse med färdiga bullar). Vilka fantastiska skills man måste ha då! Och då har vi ändå inte räknat med den extra mängden disk som tillkommer. Ojojoj. 

Såklart att det också är mer tidskrävande att göra egen panerad fisk än att köpa färdiga fiskpinnar, allt annat är ju lögn. Att det inte är "jobbigare" är väl en sak, om man tycker det är roligt, men längre tid tar det ju. Om man tycker det är värt den extra tiden är väl en smaksak. 
  • LFF
    frökenelisabeth skrev 2017-08-15 10:49:04 följande:
    Jag har också hört folk påstå att det går lika fort att göra egna köttbullar som att steka upp en påse färdiga. Jag tycker det är hysteriskt roligt att tänka sig hur man ska hacka lök och kryddor, röra runt färs med ägg och ströbröd och grädde och rulla köttbullarna på 5 sekunder (den tiden som det tar att öppna en påse med färdiga bullar). Vilka fantastiska skills man måste ha då! Och då har vi ändå inte räknat med den extra mängden disk som tillkommer. Ojojoj. 

Såklart att det också är mer tidskrävande att göra egen panerad fisk än att köpa färdiga fiskpinnar, allt annat är ju lögn. Att det inte är "jobbigare" är väl en sak, om man tycker det är roligt, men längre tid tar det ju. Om man tycker det är värt den extra tiden är väl en smaksak. 
    Själv gör jag aldrig köttbullar i mindre omgång än ca 1,5kg köttfärs. Japp, det tar tid just då men sen har vi köttbullar i frysen som är godare än köpebullar och tar kort tid att värma. Man stoppar in dem i den folieform de är frysta i i ugnen på ca 90 grader och sen får de stå där en 10 minuter innan man börjar med pastan. Och eftersom de är tillagade i ugnen och värms i ugnen så slipper man "onyttigt" stekfett Skrattande
  • frökenelisabeth
    LFF skrev 2017-08-15 11:00:01 följande:
    Själv gör jag aldrig köttbullar i mindre omgång än ca 1,5kg köttfärs. Japp, det tar tid just då men sen har vi köttbullar i frysen som är godare än köpebullar och tar kort tid att värma. Man stoppar in dem i den folieform de är frysta i i ugnen på ca 90 grader och sen får de stå där en 10 minuter innan man börjar med pastan. Och eftersom de är tillagade i ugnen och värms i ugnen så slipper man "onyttigt" stekfett Skrattande
    Du steker dem inte alls på panna alltså? Har provat att "steka" i ugn en gång när jag skulle göra många bullar till ett kalas, men det blev inte bra alls, framförallt saknade jag stekytan. 
  • klyban
    Monchichier skrev 2017-08-15 10:01:39 följande:
    Det är inte svårt att hitta personer som påstår att matlagning intresserar. Man behöver inte ens titta runt för att hitta det. Tittar man runt ser man folk som dessutom ser glada ut medan de gör mat. De personerna lever i extrem förnekelse.
    Mat är inte skoj, har aldrig varit och kommer aldrig bli. Ungarna kommer dessutom alltid att välja bort mat de inte är vana vid. Äter de vanligtvis mat "av hög kvalitet" kommer de inte tycka om mat "av låg kvalitet". Äter de oftast mat "av låg kvalitet" kommer de inte vilja ha mat "av hög kvalitet". Det ligger i barns natur att inte tycka om mat som är sällan förekommande i vardagen. Har ingenting med kvaliteten på maten att göra.

Nej!

Tänkte skriva mer, men verkar vara så att du tror det är bara dina intressen som är intressanta.
    Så nej räcker, finns liksom inget mer och säga.

hur många meter var det?
  • LFF
    frökenelisabeth skrev 2017-08-15 11:02:10 följande:
    Du steker dem inte alls på panna alltså? Har provat att "steka" i ugn en gång när jag skulle göra många bullar till ett kalas, men det blev inte bra alls, framförallt saknade jag stekytan. 
    Nope, sällan i panna. Har ugnen på 225-250 grader typ, i 8-10 minuter (varmluftsugn). Då får de stekyta Glad Och sen häller man av allt överflödigt fett som gått ur köttbullarna i en PET-flaska så slipper man få det ner i avloppet Skrattande
  • klyban
    LFF skrev 2017-08-15 10:31:46 följande:
    Måste ha väldigt konstiga barn då som får mat från grunden hemma och på förskolan men lika glatt äter snabbmat eller Ikeas köttbullar och annan "färdigmat". 

Okey, vi är i en situation där det är svart och vitt, undviker svart och vitt då det aldrig leder någonstans.

Finns ingen tvekan om vad de väljer om de får ett val.
    Har man inget val och är hungrig så äter man väl, eller?
    Hamburgare har alltid ungarna gillat, men får de välja egen burgare eller MC, så är valet väldigt enkelt för dom.
    Och det är inte MC de väljer.

hur många meter var det?
Svar på tråden Vet ni vad ni födar era brn med?