• Anonym (Bara undrar?)

Vet ni vad ni födar era brn med?

Hur många barn blir matat med "färdiglagat mat"? Det som man kallar för "helfabrikat/ halvfabrikat?

"Korv och pasta, köttbullar/ pasta, ketchup, osv.?

Det finns så mycket socker och shiit i den maten man köper färdig!

Och nu skall vi inte glömma alla de små burkarna till barn? Risifrutti? Mannafrutti?

Drickyoghurten med olika smakar?

Mycket socker är det!

Köp hem en liter naturell yorgurt, mixa med färska eller frysta bär/ frukt?! Dela upp i små burkar och frys in! Även om bären/ frukten kanske är lite sura, så kommer barnen att vänja sig snabbt, till fruktens/ bärens naturliga sötma?

Jordgubbar, banan, morot, Hallon, söta äpplen?

Att laga mat från grunden till små barn kan kanske kännas stressigt?, men det är det inte! det blir en glädje?

• Svar på tråden Vet ni vad ni födar era brn med?
  • lövet2

Jodå, jag har alltid haft koll på vad jag stoppat i ungarna, men tack för omtanken.

• 2009
    Anonym (Bara undrar?) skrev 2017-08-14 20:53:16 följande:
    Ja, du har så rätt! Jag skall berätta en liten hemlighet här nu! Alla de "färdiga gröten" som man kan köpa till baby? I paket? Och dyra är de också!

Havregrynsgröt gjort på vatten, och lite rivet äpple i det..Från ca 4 mdr. Men det handlar om att våga!. Min fru kunde inte amma, och var väldigt sjuk, men jag rådfrågade min gamla mor! Och ja, han har aldrig haft en enda allergi för någonting!

Jag började ju redan vid 3 mdr, med havregrynsgröt, med en tesked rivet äpple. Han har sinstadiga frukust  än i dag, vi äter den tillsammans! Och nej, han är fan aldrig sjuk!

Naturlitvis får han äta korv och ketchup! Men det finns varianter! Jag ju den gamla köksmaskinen kvar, och den har korvhorn och allt. Det är inte så svårt, menvi har roligt! Ha ha, tarmar kan man köpa på ICA..

Fast börja med havregrynsgröt vid 3 månaders ålder? Nja...
  • Duckan

Jovisst vet jag väl om att det inte bra mat hon får alltid, men ibland ska det gå fort och ibland ska det bara slinka ner helt enkelt.
    Alla barn äter heller inte allt och sällan det som är det nyttigaste alternativet är min erfarenhet.
    Sen blir det inte skit varje dag utan någon gång ibland och det vilar jag lugn med.

• minnsan
    Anonym (Bara undrar?) skrev 2017-08-14 20:10:50 följande:

Hur många barn blir matat med "färdiglagat mat"? Det som man kallar för "helfabrikat/ halvfabrikat?

"Korv och pasta, köttbullar/ pasta, ketchup, osv.?

Det finns så mycket socker och shiit i den maten man köper färdig!

Och nu skall vi inte glömma alla de små burkarna till barn? Risifrutti? Mannafrutti?

Drickyoghurten med olika smakar?

Mycket socker är det!

Köp hem en liter naturell yorgurt, mixa med färska eller frysta bär/ frukt?! Dela upp i små burkar och frys in! Även om bären/ frukten kanske är lite sura, så kommer barnen att vänja sig snabbt, till fruktens/ bärens naturliga sötma?

Jordgubbar, banan, morot, Hallon, söta äpplen?

Att laga mat från grunden till små barn kan kanske kännas stressigt?, men det är det inte! det blir en glädje?

Men okej fröken duktig!
  • Villospade

Jag kollade vår ketchup. Den innehåller tomater, ättika, socker, salt, kryddor och aromer (tex vitlök). Alla ingredienser utom aromerna är ekologiska. Det är 11 gram socker/100 g ketchup. Banan och äpple innehåller mer socker, och det äter de flesta barn betydligt större mängder av. Och precis som frukt innehåller ketchup en massa nyttigheter också, lykopen tex. Det är tom mer lykopen i ketchup än i vanliga tomater vi köper på affären.

"Den tomatbaserade ketchupen är fullproppad med lykopen, en antioxidant som bland annat motverkar hjärt- kärlsjukdom. Högst halt har ekologisk ketchup, som enligt amerikanska tester kan innehålla 60 procent mer lykopen än traditionella märken."

bra.se

Hur kan du tycka att det är skit??

• Lolöq

Tror du att du är ensam om att laga mat från grunden till dina barn? I ditt inlägg låter set som att alla andra än just du fyller ungarna med skit och inte har en susning om bra kost.

Dessutom är det skillnad på olika halvfabrikat, de går inte att jämställa sådär direkt. Den lilla mängd socker som eventuellt skulle finnas i köttbullar är marginell jämfört med sockerinnehållet i risifrutti.

Och panerar du fisken hemma så blir slutprodukten väldigt lik färdiga fiskpinnar.

Dessutom har inte alla tid att stå timmar o köket utan har andra saker i sitt liv som jobb, fler barn, släkt och vänner att umgås med, trädgård att sköta.

Det går alldeles utmärkt att växa upp på en blandning av halvfabrikat och hemlagat och de flesta klarar att välja bättre mellanmålsalternativ än risifrutti.

• Lolöq
    Anonym (Bara undrar?) skrev 2017-08-14 20:53:16 följande:

Ja, du har så rätt! Jag skall berätta en liten hemlighet här nu! Alla de "färdiga gröten" som man kan köpa till baby? I paket? Och dyra är de också!

Havregrynsgröt gjort på vatten, och lite rivet äpple i det..Från ca 4 mdr. Men det handlar om att våga!. Min fru kunde inte amma, och var väldigt sjuk, men jag rådfrågade min gamla mor! Och ja, han har aldrig haft en enda allergi för någonting!

Jag började ju redan vid 3 mdr, med havregrynsgröt, med en tesked rivet äpple. Han har sinstadiga frukust  än i dag, vi äter den tillsammans! Och nej, han är fan aldrig sjuk!

Naturlitvis får han äta korv och ketchup! Men det finns varianter! Jag ju den gamla köksmaskinen kvar, och den har korvhorn och allt. Det är inte så svårt, menvi har roligt! Ha ha, tarmar kan man köpa på ICA..

Ja du, du är verkligen helt enormt superduktig. Hemgjord havregrynsgröt, vem har ens hört talas om en sån rafflande hemlighet!

Kul att ni har roligt när bi gör korv, jag har andra intressen som jag hellre ägnar mig åt.
  • Monchichier
    klyban skrev 2017-08-14 21:01:56 följande:

Det är inte svårt och se att det inte är någon lögn, om man tittar runt lite.

Men visst är mat skoj, sen betyder inte det att man står i köket varje dag i en massa timmar.

Vardagar väljer an ju mat som sköter sig självt mer, även om det kan ta timmar det med.

Dock en nackdel att ge ungarna god mat och från grunden oftast.

Då de blir bortskämda med hög kvalitet, å de äter knappt ibland.

Det är inte svårt att hitta personer som påstår att matlagning intresserar. Man behöver inte ens titta runt för att hitta det. Tittar man runt ser man folk som dessutom ser glada ut medan de gör mat. De personerna lever i extrem förnekelse.

Mat är inte skoj, har aldrig varit och kommer aldrig bli. Ungarna kommer dessutom alltid att välja bort mat de inte är vana vid. Äter de vanligtvis mat "av hög kvalitet" kommer de inte tycka om mat "av låg kvalitet". Äter de oftast mat "av låg kvalitet" kommer de inte vilja ha mat "av hög kvalitet". Det ligger i barns natur att inte tycka om mat som är sällan förekommande i vardagen. Har ingenting med kvaliteten på maten att göra.
  • LFF
    Villospade skrev 2017-08-15 09:16:03 följande:

Jag kollade vår ketchup. Den innehåller tomater, ättika, socker, salt, kryddor och aromer (tex vitlök). Alla ingredienser utom aromerna är ekologiska. Det är 11 gram socker/100 g ketchup. Banan och äpple innehåller mer socker, och det äter de flesta barn betydligt större mängder av. Och precis som frukt innehåller ketchup en massa nyttigheter också, lykopen tex. Det är tom mer lykopen i ketchup än i vanliga tomater vi köper på affären.

"Den tomatbaserade ketchupen är fullproppad med lykopen, en antioxidant som bland annat motverkar hjärt- kärlsjukdom. Högst halt har ekologisk ketchup, som enligt amerikanska tester kan innehålla 60 procent mer lykopen än traditionella märken."

bra.se

Hur kan du tycka att det är skit??

Eftersom de tomater man gör ketchup på fått mogna på tomatplantan så är det inte ett dugg konstigt att denn innehåller mer nyttigheter än de tomater man köper i butiken som fått mogna på väg till butiken.

Ketchupen har en väldigt oförtjänt dåligt rykte!
  • LFF
    klyban skrev 2017-08-14 21:01:56 följande:

Dock en nackdel att ge ungarna god mat och från grunden oftast.
    Då de blir bortskämda med hög kvalitet, å de äter knappt ibland.

Måste ha väldigt konstiga barn då som får mat från grunden hemma och på förskolan men lika glatt äter snabbmat eller Ikeas köttbullar och annan "färdigmat". 
Svar på tråden Vet ni vad ni födar era brn med?