• silka

Äktenskapsförordet...ja eller nej

Hej jag behöver råd, tips o synpunkter från er som varit i liknande situation eller om ni råkar sitta på juridiska kunskaper till skillnad från mig.

Jag ska nu gifta mig i vinter med min sambo sedan 10 år. Vi har tre gemensamma barn och inga sedan innan. Vi bor i en hyresrätt som vi båda står skrivna på men när tiden är rätt så kommer vi köpa ngt eget, men just nu bor vi bra då vi tvärsöver har barnens mormor o morfar och barnens skola och förskola bla. Så att köpa tex ett hus i villaförort lockar ej just nu även om pengarna finns.
    Vår historia; När vi träffades så hade min sambo redan hunnit långt i sin karriär, han är ju 9 år äldre och har ju därför ett rejält försprång..
    Jag hade knappt hunnit till halva min utbildning och jag trivdes egentligen inte så bra på den, var fortf osäker om jag valt rätt yrke och idag så är jag tacksam att jag avbröt studierna eftersom jag inte kan tänka mig just detta yrke idag. Hursomhelst så har jag offrat min karriär (eller tid till ngn alternativ karriär) och satsat på att vara hemma med tre barn, detta har jag trivits med, han har gett mig all föräldrarledighet så jag har varit den som stått för barn samt hem så att säga. Jag har dock noll besparingar, jag har inte jobbat på 10 år och skulle troligtvis ha mkt svårt att söka ngt jobb idag och i framtiden. Jag har tjänstepension enbart från de 5 år jag jobbade innan jag hoppade på utbildning och träffade sambo. Utbildning har jag ju dock inte eftersom jag satsade på familjen mitt i...
    Min sambo tillskillnad från mig har besparingar och buffertar, han har aktier och två företag varav det ena ser mkt lovande ut för framtiden då utländska företag erbjudit stora summor för att köpa det. Han vill dock arbeta klart med sina företag och sälja det om några år..dvs vi kommer gifta oss före han får stor avkastning. Vi har pratat om att investera i flera boenden främst. Jag har givetvis även planer på att starta eget och få en egen inkomst och karriär så småningom men det kommer ju ta flera år det med innan det skulle gå plus. Att sköta ett hem samt tre barn är ett heltidsjobb redan nu och är ganska trött emellanåt och orkar inte tänka framåt just nu. Eftersom vi har tre gemensamma barn så har vi (jag) insett att juridiskt sett är ett giftermål bra. Min mamma sa alltid att skaffar man barn ihop så ska man gifta sig eftersom det är en trygghet och att äktenskapsförord är en kvinnofälla...
    Nu har han iaf vid sidan av våra bröllopsplaner varit hos en företagsjurist och skrivit ut ett äktenskapsförord som jag då ska skriva på. Jag blev först lite förvånad och sårad men sen tänkte jag att jag vill ju inte ärva hans skulder utifall hans företag skulle gå i konkurs tex, jag vill inte heller ta del i hans aktier, bankkonton eller besparingar som han byggt upp före mig. Det anser jag är hans och inte vårt. Däremot så finns det en stor tveksamhet från min sida när jag läser igenom det och jag inser att han verkligen har iom detta tryggat sin framtid beroende på vilka konsekvenser som kan tänkas uppstå..
    Men vart i detta äktenskapsförord finns min trygghet?! Jag är ju den svaga ekonomiska hälften och kommer bli den stora förloraren ekonomiskt. Det jag önskar är ju att få leva i trygghet och veta att ifall vi köper en bostad så har jag rätt att bo kvar och att all egendom inte enbart står på honom. Samma sak när hans företag säljs så ska jag då få noll ekonomisk trygghet vid en eventuell skilsmässa? Känns sådär att veta att han möjligt skulle kunna få en gubbkris vid 60+ och träffa Amanda 25 år och begära skilsmässa och då ska jag stå där snuvad på hem, karriär, pension, ekonomisk trygghet etc. Och våra barn lär då ha hunnit flytta ut.. Jag bifogar det som står i äktenskapsförordet här nedan så får ni gärna komma med åsikter, kritik, tips mm.
    Vi är i åldern 33 och 42 om ni undrar.

Vi, Namn Namnsson pers. nr. 1975xxxx-xxxx och Namn Namnsson, pers. nr. 1984xxxx-xxxx, avser att förordna äktenskapsförord oss emellan med följande innebörd:

All egendom som var och en av oss har förvärvat före äktenskapet, skall vara förvärvarens enskilda egendom. Detsamma gäller all avkastning av denna egendom.

Egendom som någon av oss får ärva, egendom som fås genom gåva och egendom som träder i annans egendoms ställe, samt avkastningen av denna egendom, skall vara mottagarens enskilda egendom.

Särskild specificerad egendom som förvärvats under äktenskapet skall vara enskild egendom. Detsamma gäller all avkastning av denna egendom. Det avser följande egendom:

? Aktier i Aktiebolag, egen Näringsverksamhet

? Värdepapper och likvida medel i Notariatdepå, Aktie- & fondkonto, Investeringssparkonto, Kapitalförsäkring

? Bankmedel

Detta ska jag alltså skriva på tycker han men jag är osäker. Har läst det flera ggr och försökt tolka framtida scenarios vilka konsekvenser det kan bli och speciellt om vi köper bostäder som vi gemensamt ska bo i, som köps med hans pengar, dvs avkastning från hans företag som på äktenskapsförordet står är egen egendom, dvs hans och inte mitt..
    Jag frågade honom hur det blir med bostad i framtiden och då sa han att han då kan skriva att jag äger 20% och han 80%. Men detta är ju bara ord och inget jag kan garantera..
    Men hur kan man i ett äktenskapsförord formulera sig om man inte köpt bostaden än?! Det går väl inte, han sa att vi då kan skriva ett nytt äktenskapsförord sinsemellan. Men det är ju bara ord och ingen garanti från min sida. Jag funderar på att boka en familjejurist nu som får titta på detta.
    Bör jag be honom ändra eller lägga till ngt? Ska jag vägra skriva på eller bara skriva på det?

• Svar på tråden Äktenskapsförordet...ja eller nej
  • Sophan
    silka skrev 2017-08-11 15:11:07 följande:

Jag är bara 33år, jag har inte valt bort karriären utan jag prioriterade barn och familjeliv, om några år när barnen är mer självgående och min blivande man tänkt sälja sina företag och vara hemma så är det min tur att få göra ngt för mig själv, studera, jobba..göra karriär. Vi prioriterade bara annorlunda och det valet var vi överens om, men vad har det med äktenskapsförordet att göra? Känns otryggt om jag ska hoppa på en utbildning och så kommer han på att han vill skiljas före jag är klar med mitt. Man vet ju aldrig. Skulle han dö i en olycka så ärver jag honom men vid tex otrohet som leder till skilsmässa så försvinner min trygghet, mitt hem..allt.

Det känns ju ganska givet att detta inte är något du ska skriva på. Du behöver prata med din man så att han förstår hur hårt det här avtalet kan slå mot dig.
  • Ekonom10

Har han partners och andra delägare i företaget? Det kan annars vara ett skäl att göra aktierna i det till enskild egendom. Man vill göra partners skadeslösa samt inte riskera företaget om ni t ex skulle skilja er. Samtidigt är det helt orimligt att du ska stå tomhänt vid skilsmässa.

Jag och min man har både företag, särkullsbarn och gemensamma barn. Ganska komplext alltså. Vi har varit hos familjejurist flera gånger under resans gång och ändrat testamenten och äktenskapsförord.

Jag håller med de andra ovan. Boka en timme eller två med en jurist och ställ ALLA frågor. Testa även allla tänkbara scenarion. Skilsmässa, dödsfall (hans, ditt, bägge två samtidigt). Framtida arv från era föräldrar, vad ska hända med det? Ska det vara enskild egendom? Hur ska enskild egendom hanteras så det inte anses vara inblandad i det gemensamma och bli giftorättgods?

Det känns som den juristen din sambo träffat mest tänkt på din sambo. Inte på dig. Skriv inte på om du inte förstår alla konsekvenser.

En annan reflektion. Din ekonomiska säkerhet i dagsläget känns väldigt osäker. Sambo i hyresrätt utan testamente.

Vore jag du skulle jag också sätta mig in i huruvida företag kan äga privatbostäder etc. Inte för att misstro att det sker olagligheter. Men om inkomster och pengar i huvudsak kommer från företaget kan det göras abrovinkler som gynnar er så länge ni är gifta men som inte delas vid skilsmässa.

• nevermind

Skriv inte på! Som någon skrev, gå till en jurist som han såklart få betala.

Tänk på att du ska ha ersättning för din förlorade pension!! Du har verkligen satt dig i skiten om han drar innan ni gifter er...

• silka
    Ja han har både partners och delägare i det största företaget, har för mig han äger 35% av det. Sen så står han ensam på det mindre där hans syster står som styrelseledamot. Han själv är CTO och CEO.
    Tack har nu bokat en tid nästa vecka hos en familjejurist. Men jag betalar den nog själv. Skulle iaf vilja formulera om äktenskapsförordet där och skriva på och bara ge till honom och 
    säga så varsågod nu har du min underskrift.

Ekonom10 skrev 2017-08-11 17:13:32 följande:

Har han partners och andra delägare i företaget? Det kan annars vara ett skäl att göra aktierna i det till enskild egendom. Man vill göra partners skadeslösa samt inte riskera företaget om ni t ex skulle skilja er. Samtidigt är det helt orimligt att du ska stå tomhänt vid skilsmässa.

Jag och min man har både företag, särkullsbarn och gemensamma barn. Ganska komplext alltså. Vi har varit hos familjejurist flera gånger under resans gång och ändrat testamenten och äktenskapsförord.

Jag håller med de andra ovan. Boka en timme eller två med en jurist och ställ ALLA frågor. Testa även allla tänkbara scenarion. Skilsmässa, dödsfall (hans, ditt, bägge två samtidigt). Framtida arv från era föräldrar, vad ska hända med det? Ska det vara enskild egendom? Hur ska enskild egendom hanteras så det inte anses vara inblandad i det gemensamma och bli giftorättgods?

Det känns som den juristen din sambo träffat mest tänkt på din sambo. Inte på dig. Skriv inte på om du inte förstår alla konsekvenser.

En annan reflektion. Din ekonomiska säkerhet i dagsläget känns väldigt osäker. Sambo i hyresrätt utan testamente.

Vore jag du skulle jag också sätta mig in i huruvida företag kan äga privatbostäder etc. Inte för att misstro att det sker olagligheter. Men om inkomster och pengar i huvudsak kommer från företaget kan det göras abrovinkler som gynnar er så länge ni är gifta men som inte delas vid skilsmässa.

• Ekonom10
    silka skrev 2017-08-11 18:03:51 följande:

Ja han har både partners och delägare i det största företaget, har för mig han äger 35% av det. Sen så står han ensam på det mindre där hans syster står som styrelseledamot. Han själv är CTO och CEO.

Tack har nu bokat en tid nästa vecka hos en familjejurist. Men jag betalar den nog själv. Skulle iaf vilja formulera om äktenskapsförordet där och skriva på och bara ge till honom och säga så varsågod nu har du min underskrift.

Ekonom10 skrev 2017-08-11 17:13:32 följande:

Det blir bra. Du verkar inte vars av den naiva sorten :)

Det kan ju också vara så att din sambo inte förstår konsekvenserna av hur äktenskapsförordet är skrivet. Att hans advokat (eller den som nu formulerat det) kört sitt race och ensidigt tagit höjd för sambons intressen. Kolla med din egen jurist, sätt dig in i vad som gäller och prata med din sambo. Ev behöver ni ta en vända till med jurist. Det kostar några tusen men är kaffepengar med tanke på egendomarnas värde och priset för trygghet. Kommunikation är liksom bättre än att starta ett tredje världskrig :)
  • Noname00

Om ni köper en bostad i framtiden så täcks den ju inte av äktenskapsförordet, den delar nu ju på?

Det som nämns i äktenskapsförordet är ju sådant som han hade innan.
    Gifter du dig för att ta hälften av hans pensionsparande, hälften av hans kapitalförsäkring och hälften av hans företag?

Att du hoppat av utbildningen och inte arbetat på 10 ska inte ligga på den andres bekostnad det är ett val man gör.
    Om det känns besvärligt att skriva på, avstå från att gifta dig.

• silka
    Noname00 skrev 2017-08-11 19:08:36 följande:

Om ni köper en bostad i framtiden så täcks den ju inte av äktenskapsförordet, den delar nu ju på?

Det som nämns i äktenskapsförordet är ju sådant som han hade innan.
    Gifter du dig för att ta hälften av hans pensionsparande, hälften av hans kapitalförsäkring och hälften av hans företag?

Att du hoppat av utbildningen och inte arbetat på 10 ska inte ligga på den andres bekostnad det är ett val man gör.
    Om det känns besvärligt att skriva på, avstå från att gifta dig.

Fast jag är inte så säker på att bostaden verkligen delas vid skilsmässa eftersom den köpts av honom och han kommer stå som ägare. Det är det här jag ska ta reda på med hjälp av en jurist eftersom det är främst det här som skrämmer mig, att bli utkastad vid skilsmässa. Hans besparingar, aktier, bankkonton mm är jag noll intresserad av, jag anser att detta är hans enskilda egendom eftersom detta har han haft före han träffade mig. Däremot så står jag mig tveksam till att hans företag han byggt upp med mig vid sin sida som skött hem och barn, att jag då vid en skilsmässa ska få noll ersättning för det. Men som sagt det är en bodelning som bekymrar mig mest hur det skulle fungera i praktiken iom det som står i äktenskapsförordet att "All egendom som var och en av oss har förvärvat före äktenskapet, skall vara förvärvarens enskilda egendom. Detsamma gäller all avkastning av denna egendom."
    Avkastningen kommer ju efter äktenskapet....inte före..
  • silka
    Franck på iPhone skrev 2017-08-11 22:41:21 följande:

Du får i alla fall möjligheten att ärva din make om han dör. Det är inte fy skam.

Ja och det är främst därför vi gifter oss, ifall han skulle gå bort före mig vilket är troligt då han är äldre och man.. Detta var han fullt med på och tyckte det var självklart att vi skulle gifta oss så att jag kan ärva honom, han tyckte själv det var en trygghet att veta ifall ngt skulle hända honom. 
  • Ekonom10

Betalar han ert framtida hus med medel som är hans enskilda egendom kan han mena att huset är hans enskilda egendom vid skilsmässa. Såvida ni inte specificerar annat.

Är huset giftorättsgods (inte enskild) spelar det ingen roll vem som står som ägare vid bodelning pga skilsmässa. Det delas, eller säg värdet av det delas, av er båda.

Är förmögenheten väldigt skev kanske huset ska vara din enskilda egendom? Vid separation klarar han att skaffa nytt. Bara en tanke, det hänger på hur mycket medel som finns, vad huset kostar och hur ni vill ha det. Men då har du åtminstone någon fast egendom.

Någon ovan nämnde att du skulle "sno" hans pension men oddsen för att kunna göra det är höga. Är företagen så lönsamma har han låtit dem betala tjänstepension och de delas inte vid skilsmässa. De är hans. Ingen normalt funtad människa pensionssparar privat längre då det inte är avdragsgillt. Eftersom du varit hemma så länge bör ni se över även detta för dig. Detta sparande ska vara din enskilda egendom så att det inte ingår vid bodelning.

Det finns mycket att fundera på :)

Svar på tråden Äktenskapsförordet...ja eller nej