• Noname00

Äktenskapsförordet...ja eller nej

Om ni köper en bostad i framtiden så täcks den ju inte av äktenskapsförordet, den delar nu ju på?

Det som nämns i äktenskapsförordet är ju sådant som han hade innan.
    Gifter du dig för att ta hälften av hans pensionsparande, hälften av hans kapitalförsäkring och hälften av hans företag?

Att du hoppat av utbildningen och inte arbetat på 10 ska inte ligga på den andres bekostnad det är ett val man gör.
    Om det känns besvärligt att skriva på, avstå från att gifta dig.

• Noname00
    silka skrev 2017-08-12 05:31:30 följande:
    Fast jag är inte så säker på att bostaden verkligen delas vid skilsmässa eftersom den köpts av honom och han kommer stå som ägare. Det är det här jag ska ta reda på med hjälp av en jurist eftersom det är främst det här som skrämmer mig, att bli utkastad vid skilsmässa. Hans besparingar, aktier, bankkonton mm är jag noll intresserad av, jag anser att detta är hans enskilda egendom eftersom detta har han haft före han träffade mig. Däremot så står jag mig tveksam till att hans företag han byggt upp med mig vid sin sida som skött hem och barn, att jag då vid en skilsmässa ska få noll ersättning för det. Men som sagt det är en bodelning som bekymrar mig mest hur det skulle fungera i praktiken iom det som står i äktenskapsförordet att "All egendom som var och en av oss har förvärvat före äktenskapet, skall vara förvärvarens enskilda egendom. Detsamma gäller all avkastning av denna egendom."
    Avkastningen kommer ju efter äktenskapet....inte före..
    Nu är inte jag Jurist, men avkastning är pengar han tex gör på fonder eller vinst från sitt företag.
    Bara för att han finansierar bostaden med avkastningen, så kan den inte räknas bort.
    Bostaden köper ni efter att ni har gift er.
    Ni kan ju göra det enkelt, skriv på avtalet låt han behålla det han har innan, och bostaden delar ni på vid en eventuell skilssmässa oavsett hur mycket pengar ni har gått in med var, har han gått in med mer så kanske det kan kompenseras av att du varit hemmafru.

Det är fair game.
  • Noname00
    Mälaröbo skrev 2017-08-12 11:05:24 följande:
    Äktenskapsförord gäller inte vid dödsfall väl?
    Varför skulle det inte gälla vid dödsfall?
  • Noname00
    gahadas skrev 2017-08-12 11:12:28 följande:

Nåt mer par här som tycker det är helt otänkbart att inte ha äktenskapsförord? 

Hade inte haft hjärta att lägga beslag på min partners besparingar eller företag :)

För mig är det otänkbart.
    Visst många säger att dom aldrig skulle göra det, men när ens partner inte vill leva med en så blir det ett helt annat agerande, speciellt när dom träffat någon annan.

Men i grunden handlar det om pengar.
  • Noname00

Av ren nyfikenhet, när du valde att vara hemma med barnen under en längre tid, hur la ni upp ekonomin tex planerade ni något för framtiden?

Svar på tråden Äktenskapsförordet...ja eller nej