• silka

Äktenskapsförordet...ja eller nej

Hej jag behöver råd, tips o synpunkter från er som varit i liknande situation eller om ni råkar sitta på juridiska kunskaper till skillnad från mig.

Jag ska nu gifta mig i vinter med min sambo sedan 10 år. Vi har tre gemensamma barn och inga sedan innan. Vi bor i en hyresrätt som vi båda står skrivna på men när tiden är rätt så kommer vi köpa ngt eget, men just nu bor vi bra då vi tvärsöver har barnens mormor o morfar och barnens skola och förskola bla. Så att köpa tex ett hus i villaförort lockar ej just nu även om pengarna finns.
    Vår historia; När vi träffades så hade min sambo redan hunnit långt i sin karriär, han är ju 9 år äldre och har ju därför ett rejält försprång..
    Jag hade knappt hunnit till halva min utbildning och jag trivdes egentligen inte så bra på den, var fortf osäker om jag valt rätt yrke och idag så är jag tacksam att jag avbröt studierna eftersom jag inte kan tänka mig just detta yrke idag. Hursomhelst så har jag offrat min karriär (eller tid till ngn alternativ karriär) och satsat på att vara hemma med tre barn, detta har jag trivits med, han har gett mig all föräldrarledighet så jag har varit den som stått för barn samt hem så att säga. Jag har dock noll besparingar, jag har inte jobbat på 10 år och skulle troligtvis ha mkt svårt att söka ngt jobb idag och i framtiden. Jag har tjänstepension enbart från de 5 år jag jobbade innan jag hoppade på utbildning och träffade sambo. Utbildning har jag ju dock inte eftersom jag satsade på familjen mitt i...
    Min sambo tillskillnad från mig har besparingar och buffertar, han har aktier och två företag varav det ena ser mkt lovande ut för framtiden då utländska företag erbjudit stora summor för att köpa det. Han vill dock arbeta klart med sina företag och sälja det om några år..dvs vi kommer gifta oss före han får stor avkastning. Vi har pratat om att investera i flera boenden främst. Jag har givetvis även planer på att starta eget och få en egen inkomst och karriär så småningom men det kommer ju ta flera år det med innan det skulle gå plus. Att sköta ett hem samt tre barn är ett heltidsjobb redan nu och är ganska trött emellanåt och orkar inte tänka framåt just nu. Eftersom vi har tre gemensamma barn så har vi (jag) insett att juridiskt sett är ett giftermål bra. Min mamma sa alltid att skaffar man barn ihop så ska man gifta sig eftersom det är en trygghet och att äktenskapsförord är en kvinnofälla...
    Nu har han iaf vid sidan av våra bröllopsplaner varit hos en företagsjurist och skrivit ut ett äktenskapsförord som jag då ska skriva på. Jag blev först lite förvånad och sårad men sen tänkte jag att jag vill ju inte ärva hans skulder utifall hans företag skulle gå i konkurs tex, jag vill inte heller ta del i hans aktier, bankkonton eller besparingar som han byggt upp före mig. Det anser jag är hans och inte vårt. Däremot så finns det en stor tveksamhet från min sida när jag läser igenom det och jag inser att han verkligen har iom detta tryggat sin framtid beroende på vilka konsekvenser som kan tänkas uppstå..
    Men vart i detta äktenskapsförord finns min trygghet?! Jag är ju den svaga ekonomiska hälften och kommer bli den stora förloraren ekonomiskt. Det jag önskar är ju att få leva i trygghet och veta att ifall vi köper en bostad så har jag rätt att bo kvar och att all egendom inte enbart står på honom. Samma sak när hans företag säljs så ska jag då få noll ekonomisk trygghet vid en eventuell skilsmässa? Känns sådär att veta att han möjligt skulle kunna få en gubbkris vid 60+ och träffa Amanda 25 år och begära skilsmässa och då ska jag stå där snuvad på hem, karriär, pension, ekonomisk trygghet etc. Och våra barn lär då ha hunnit flytta ut.. Jag bifogar det som står i äktenskapsförordet här nedan så får ni gärna komma med åsikter, kritik, tips mm.
    Vi är i åldern 33 och 42 om ni undrar.

Vi, Namn Namnsson pers. nr. 1975xxxx-xxxx och Namn Namnsson, pers. nr. 1984xxxx-xxxx, avser att förordna äktenskapsförord oss emellan med följande innebörd:

All egendom som var och en av oss har förvärvat före äktenskapet, skall vara förvärvarens enskilda egendom. Detsamma gäller all avkastning av denna egendom.

Egendom som någon av oss får ärva, egendom som fås genom gåva och egendom som träder i annans egendoms ställe, samt avkastningen av denna egendom, skall vara mottagarens enskilda egendom.

Särskild specificerad egendom som förvärvats under äktenskapet skall vara enskild egendom. Detsamma gäller all avkastning av denna egendom. Det avser följande egendom:

? Aktier i Aktiebolag, egen Näringsverksamhet

? Värdepapper och likvida medel i Notariatdepå, Aktie- & fondkonto, Investeringssparkonto, Kapitalförsäkring

? Bankmedel

Detta ska jag alltså skriva på tycker han men jag är osäker. Har läst det flera ggr och försökt tolka framtida scenarios vilka konsekvenser det kan bli och speciellt om vi köper bostäder som vi gemensamt ska bo i, som köps med hans pengar, dvs avkastning från hans företag som på äktenskapsförordet står är egen egendom, dvs hans och inte mitt..
    Jag frågade honom hur det blir med bostad i framtiden och då sa han att han då kan skriva att jag äger 20% och han 80%. Men detta är ju bara ord och inget jag kan garantera..
    Men hur kan man i ett äktenskapsförord formulera sig om man inte köpt bostaden än?! Det går väl inte, han sa att vi då kan skriva ett nytt äktenskapsförord sinsemellan. Men det är ju bara ord och ingen garanti från min sida. Jag funderar på att boka en familjejurist nu som får titta på detta.
    Bör jag be honom ändra eller lägga till ngt? Ska jag vägra skriva på eller bara skriva på det?

• Svar på tråden Äktenskapsförordet...ja eller nej
  • Kjell2

Förordet innebär i praktiken att allt ni har nu och allt ni tjänar, köper och äger i framtiden kommer ni behålla själva vid en bodelning. Om det är så du vill ha det skriv på. Ni får då ha ordenligt koll på att hushållets kostander fördelas hyfsat jämt. Så att en inte köper mat, kläder, resor, värde som försvinner, och den andra köper hus, bil, sommarstuga, värde som består.

Alternativ kan vara att ni från och med äktenskapet ser er som ett gemensamt ekonomiskt team. I så fall stryk allt om framtida inkomster och köp och behåll det ni tog med er in som enskild.

• silka
    Kjell2 skrev 2017-08-11 13:33:05 följande:

Förordet innebär i praktiken att allt ni har nu och allt ni tjänar, köper och äger i framtiden kommer ni behålla själva vid en bodelning. Om det är så du vill ha det skriv på. Ni får då ha ordenligt koll på att hushållets kostander fördelas hyfsat jämt. Så att en inte köper mat, kläder, resor, värde som försvinner, och den andra köper hus, bil, sommarstuga, värde som består.

Alternativ kan vara att ni från och med äktenskapet ser er som ett gemensamt ekonomiskt team. I så fall stryk allt om framtida inkomster och köp och behåll det ni tog med er in som enskild.

Ok men det betyder att om han väljer att skiljas så står han kvar med allt och jag får ingenting? Dvs otryggt för mig men en trygghet för honom givetvis.
    Om vi köper ett hus för hans pengar så kan han vid en skilsmässa i princip kasta ut mig?
    Känns sådär...
  • Mälaröbo

Jag tycker att du kan kräva att han betalar dig för att gå till en egen jurist och gå igenom allt ordentligt! Personligen tycker jag att allt han förvärvat sedan 1:a barnet föddes ( minus eventuella kommande arv) ska vara gemensam egendom. Allt innan första barnet kan vara enskilt. Men allt han kunnat skaffa sig, för att du tagit ALLT ansvar för barn och hem, är ju tack vare dig och hur ni gemensamt valt att lägga upp ert familjeliv. Sen borde en rejäl summa läggas på dig som enskild egendom som kompensation för all inkomst/pension NI valt att DU ska försaka för att HAN ska kunna jobba o dra in stålar.

• silka
    Mälaröbo skrev 2017-08-11 14:09:01 följande:

Jag tycker att du kan kräva att han betalar dig för att gå till en egen jurist och gå igenom allt ordentligt! Personligen tycker jag att allt han förvärvat sedan 1:a barnet föddes ( minus eventuella kommande arv) ska vara gemensam egendom. Allt innan första barnet kan vara enskilt. Men allt han kunnat skaffa sig, för att du tagit ALLT ansvar för barn och hem, är ju tack vare dig och hur ni gemensamt valt att lägga upp ert familjeliv. Sen borde en rejäl summa läggas på dig som enskild egendom som kompensation för all inkomst/pension NI valt att DU ska försaka för att HAN ska kunna jobba o dra in stålar.

Tack du skrev precis det som jag själv tänker om det hela.
  • Sophan

Jag håller med Mälaröbo! Det är verkligen en typisk kvinnofälla att mannen ska få roffa åt sig medans frugan sköter markservice gratis. Jag hade inte gått med på något sånt. 

• Emerencia

Detta skulle ni diskuterat innan första barnet. Själv hade jag aldrig valt bort min karriär sådär i unga år. Det kommer aldrig tillbaka och slår hårt när man går i pension. Man kan inte förlita sig på andra, din man kanske dör i en olycka?

Varför har han inte varit hemma med barnen en tid så du kunde göra karririär? Vems val var det att du var hemma? Är det ditt egna val tycker jag du får skylla dig själv.

• sextiotalist

I det här fallet, så håller jag med om att det är första barnets födsel som gäller. Jag tycker annars att äktenskapförord är bra. Speciellt om man vill skydda arv, om man byggt upp ett företag innan man träffade personen, om det finns särkullebarn (både för att skydda särkullebarnen och ha eget skydd). Om man har en stor förmögenhet med sig in i äktenskapet etc.

I det här fallet så har ju ts avstått från att arbeta och mannen har kunnat bygga upp ett företag och haft full markservice

• Benbrott

Skyll dig själv när du inte har jobbat på 10år, för det var väl ingen som tvingade dig att vara hemma alla dessa år?

• silka

Jag är bara 33år, jag har inte valt bort karriären utan jag prioriterade barn och familjeliv, om några år när barnen är mer självgående och min blivande man tänkt sälja sina företag och vara hemma så är det min tur att få göra ngt för mig själv, studera, jobba..göra karriär. Vi prioriterade bara annorlunda och det valet var vi överens om, men vad har det med äktenskapsförordet att göra? Känns otryggt om jag ska hoppa på en utbildning och så kommer han på att han vill skiljas före jag är klar med mitt. Man vet ju aldrig. Skulle han dö i en olycka så ärver jag honom men vid tex otrohet som leder till skilsmässa så försvinner min trygghet, mitt hem..allt.

• Kjell2
    silka skrev 2017-08-11 15:11:07 följande:

Jag är bara 33år, jag har inte valt bort karriären utan jag prioriterade barn och familjeliv, om några år när barnen är mer självgående och min blivande man tänkt sälja sina företag och vara hemma så är det min tur att få göra ngt för mig själv, studera, jobba..göra karriär. Vi prioriterade bara annorlunda och det valet var vi överens om, men vad har det med äktenskapsförordet att göra? Känns otryggt om jag ska hoppa på en utbildning och så kommer han på att han vill skiljas före jag är klar med mitt. Man vet ju aldrig. Skulle han dö i en olycka så ärver jag honom men vid tex otrohet som leder till skilsmässa så försvinner min trygghet, mitt hem..allt.

Med det förslagna äktenskapsförordet ärver du inte, det gör barnen.

Ditt problem nu är att du har väldigt begränsad trygghet som sammanboende. Så han kan vägra gifta sig utan förord och ni lever vidare som sammanboende.

Exakt hur man ska se på er gemensamma familjeekonomi, vem som skapat och möjliggjort kapital mm går det att ha olika åsikter om. Men ta hjälp av en jurist.
Svar på tråden Äktenskapsförordet...ja eller nej