• Kjell2

Äktenskapsförordet...ja eller nej

Förordet innebär i praktiken att allt ni har nu och allt ni tjänar, köper och äger i framtiden kommer ni behålla själva vid en bodelning. Om det är så du vill ha det skriv på. Ni får då ha ordenligt koll på att hushållets kostander fördelas hyfsat jämt. Så att en inte köper mat, kläder, resor, värde som försvinner, och den andra köper hus, bil, sommarstuga, värde som består.

Alternativ kan vara att ni från och med äktenskapet ser er som ett gemensamt ekonomiskt team. I så fall stryk allt om framtida inkomster och köp och behåll det ni tog med er in som enskild.

• Kjell2
    silka skrev 2017-08-11 15:11:07 följande:

Jag är bara 33år, jag har inte valt bort karriären utan jag prioriterade barn och familjeliv, om några år när barnen är mer självgående och min blivande man tänkt sälja sina företag och vara hemma så är det min tur att få göra ngt för mig själv, studera, jobba..göra karriär. Vi prioriterade bara annorlunda och det valet var vi överens om, men vad har det med äktenskapsförordet att göra? Känns otryggt om jag ska hoppa på en utbildning och så kommer han på att han vill skiljas före jag är klar med mitt. Man vet ju aldrig. Skulle han dö i en olycka så ärver jag honom men vid tex otrohet som leder till skilsmässa så försvinner min trygghet, mitt hem..allt.

Med det förslagna äktenskapsförordet ärver du inte, det gör barnen.

Ditt problem nu är att du har väldigt begränsad trygghet som sammanboende. Så han kan vägra gifta sig utan förord och ni lever vidare som sammanboende.

Exakt hur man ska se på er gemensamma familjeekonomi, vem som skapat och möjliggjort kapital mm går det att ha olika åsikter om. Men ta hjälp av en jurist.
  • Kjell2
    silka skrev 2017-08-12 05:34:03 följande:

Ja och det är främst därför vi gifter oss, ifall han skulle gå bort före mig vilket är troligt då han är äldre och man.. Detta var han fullt med på och tyckte det var självklart att vi skulle gifta oss så att jag kan ärva honom, han tyckte själv det var en trygghet att veta ifall ngt skulle hända honom. 

Krävs testamente för att du ska ärva hans enskilda egendom. Annars går det till barnen.
  • Kjell2
    silka skrev 2017-08-12 08:48:03 följande:

hm nä maka/make ärver av varandra som gift, barnen ärver ifall både maka/make skulle avlida. Som sambo ärver inte maka/make varandra utan då krävs isf ett testamente. 

Ta ett snack med jurist.
Svar på tråden Äktenskapsförordet...ja eller nej