Äktenskapsförordet...ja eller nej
Har han partners och andra delägare i företaget? Det kan annars vara ett skäl att göra aktierna i det till enskild egendom. Man vill göra partners skadeslösa samt inte riskera företaget om ni t ex skulle skilja er. Samtidigt är det helt orimligt att du ska stå tomhänt vid skilsmässa.
Jag och min man har både företag, särkullsbarn och gemensamma barn. Ganska komplext alltså. Vi har varit hos familjejurist flera gånger under resans gång och ändrat testamenten och äktenskapsförord.
Jag håller med de andra ovan. Boka en timme eller två med en jurist och ställ ALLA frågor. Testa även allla tänkbara scenarion. Skilsmässa, dödsfall (hans, ditt, bägge två samtidigt). Framtida arv från era föräldrar, vad ska hända med det? Ska det vara enskild egendom? Hur ska enskild egendom hanteras så det inte anses vara inblandad i det gemensamma och bli giftorättgods?
Det känns som den juristen din sambo träffat mest tänkt på din sambo. Inte på dig. Skriv inte på om du inte förstår alla konsekvenser.
En annan reflektion. Din ekonomiska säkerhet i dagsläget känns väldigt osäker. Sambo i hyresrätt utan testamente.
Vore jag du skulle jag också sätta mig in i huruvida företag kan äga privatbostäder etc. Inte för att misstro att det sker olagligheter. Men om inkomster och pengar i huvudsak kommer från företaget kan det göras abrovinkler som gynnar er så länge ni är gifta men som inte delas vid skilsmässa.