• Anonym (TT)

Dela på bensin för skolskjuts efter separation?

Barnens far bor kvar på samma ort där barnen går i skola/är skrivna efter separation. Jag bor 2,5 mil från orten pga att det inte finns några lämpliga boenden där vi tidigare bodde tillsammans, jag pendlar alltså 10 mil varje dag för att skjutsa barnen till skolan och det tär såklart på min ekonomi.

Det finns en lösning att det yngsta barnet börjar på förskola på min ort (som exet passerar varje dag till/från jobbet) och det äldsta barnet har möjlighet till skolskjuts, då skulle vi slippa pendlandet men exet skulle behöva plocka upp barnet här ist för på sin ort, annars ingen skillnad för honom.

Han "vägrar" dock detta då han anser att hans ort är deras hemort.

Verkar det då rimligt att möta mig halvvägs genom att föreslå att dela på mina bensinkostnader?

• Svar på tråden Dela på bensin för skolskjuts efter separation?
  • Anonym (pappskalle)

Jävla pappskalle. Finns det inga separerade föräldrar som hjälps åt??

• Anonym (TT)
    Anonym (pappskalle) skrev 2017-08-11 00:23:01 följande:

Jävla pappskalle. Finns det inga separerade föräldrar som hjälps åt??

Med risk för att framstå som korkad... Menar du mig?
  • Anonym (pappskalle)
    Anonym (TT) skrev 2017-08-11 00:28:21 följande:

Med risk för att framstå som korkad... Menar du mig?

Nej han såklart.
  • Anonym (TT)
    Anonym (pappskalle) skrev 2017-08-11 00:29:37 följande:

Nej han såklart.

Så det skulle inte vara off att föreslå delade bensinkostnader "mot" att barnen går kvar?
  • Anonym (pappskalle)
    Anonym (TT) skrev 2017-08-11 00:31:21 följande:

Så det skulle inte vara off att föreslå delade bensinkostnader "mot" att barnen går kvar?

Men han kommer knappast gå med på det. Du har inget att komma med.
  • Brumma

Förhoppningsvis hittar du ett boende närmare barnens skola/förskola.

Många pendlar detta - och mer - varje dag för att ta sig till och från arbetet, så jag tror inte att det är ngt du kan räkna med. Fråga går ju alltid :) men inget han behöver bidra med om han inte vill. Han reser ju ganska långt till arbetet själv. Och det "extra" blir ju att han då behöver åka till två ställen för att lämna och hämta barnen, iatället för ett.

Hur gammalt är barnet som går på förskola? Hur länge är det kvar innan barnet börjar i förskoleklass?

Har ni varannan vecka i nuläget?

Personligen hade jag inte velat byta förskola på mitt barn om det gick att lösa på annat sätt. Det har varit viktigt att barnet går på förskola med de barn som sedan skall gå i samma klass. Är det även kort tid tills barnet börjar förskoleklass känns det "hattigt" att först byta förskola till din ort för att efter 1-2 år byta än en gång. Eller är din tanke att barnet sedan går i skola på din ort?

Det är ju inte säkert att pappan vill "jäklas" utan att han faktiskt tänker på barnets bästa (utifrån hans syn på det hela)..

• Anonym (TT)
    Anonym (pappskalle) skrev 2017-08-11 00:40:33 följande:

Men han kommer knappast gå med på det. Du har inget att komma med.

Familjerätten givetvis, men jag undviker helst onödiga konflikter. Därför hör jag här vad utomstående parter ev tycker.
  • Anonym (TT)
    Brumma skrev 2017-08-11 00:42:00 följande:

Förhoppningsvis hittar du ett boende närmare barnens skola/förskola.

Många pendlar detta - och mer - varje dag för att ta sig till och från arbetet, så jag tror inte att det är ngt du kan räkna med. Fråga går ju alltid :) men inget han behöver bidra med om han inte vill. Han reser ju ganska långt till arbetet själv. Och det "extra" blir ju att han då behöver åka till två ställen för att lämna och hämta barnen, iatället för ett.

Hur gammalt är barnet som går på förskola? Hur länge är det kvar innan barnet börjar i förskoleklass?

Har ni varannan vecka i nuläget?

Personligen hade jag inte velat byta förskola på mitt barn om det gick att lösa på annat sätt. Det har varit viktigt att barnet går på förskola med de barn som sedan skall gå i samma klass. Är det även kort tid tills barnet börjar förskoleklass känns det "hattigt" att först byta förskola till din ort för att efter 1-2 år byta än en gång. Eller är din tanke att barnet sedan går i skola på din ort?

Det är ju inte säkert att pappan vill "jäklas" utan att han faktiskt tänker på barnets bästa (utifrån hans syn på det hela)..

Det utgår jag också ifrån att han gör, men å andra sidan förlorar vi några h varje dag + kostnaderna mot det enda att han hämtar här, det äldsta barnet kan ta sig hem från skolan själv när det är hos honom.

Instämmer att den tryggheten är viktig för barnen, samtidigt som det känns lite konstigt att han vägrar oss en lösning som skulle ha gett oss mer tid tillsammans och lite bättre ekonomi, utan någon större skillnad för han själv.
  • Anonym (pappskalle)
    Anonym (TT) skrev 2017-08-11 00:42:26 följande:

Familjerätten givetvis, men jag undviker helst onödiga konflikter. Därför hör jag här vad utomstående parter ev tycker.

Ni är separerade och era ekonomier likaså. Du har ansvar för barnens omkostnader under dina veckor. Dina bensinkostnader är egentlugen inte hans problem.

Tror dock man kan ha rätt till underhåll även vid växelvis boende. Det kan ju vara ett alternativ om du har höga omkostnader och låga inkomster. Föreslå det kanske. Indirekt blir det ju så att han i så fall skulle bidra till bensinkostnaderna.
  • Anonym (TT)

Jag är också lite nyfiken på resonemanget, att han anses ha rätt att inte gå med på eller vägra? Varför anses han ha rätten att godkänna, om ni förstår hur jag menar? Varför antas jag vara den som ska anpassa mig? Frågar av ren nyfikenhet, inte för att provocera. Jag ser det bara inte riktigt själv.

Svar på tråden Dela på bensin för skolskjuts efter separation?