• kråka

Är det ok att säga till sitt överviktiga barn att han inte får tårta. När resten av familjen ska äta tårta?

Som rubriken säger!

Är det ok om man har tex en 13 åring som har övervikt att konstant påminna honom om han är överviktig typ dagligen under semestern. Och sedan när familjen ska sitta och äta något gott säga till honom att han inte ska äta för att han är överviktig.? Jag tycker att hela familjen ska anpassa sig o äta hälsosamt så att man inte hänger ut någon eller förstör någons självkänsla. Jag och min man är mkt oense om hur man ska gå till väga. Båda vill vi att han ska få bättre vikt. Men i min värld är det mobbing att vara så pass övertydig. Jag tycker det finns fina sätt att formulera sig. Tex vi äter inte glass just nu för det är ohälsosamt. O då gäller regeln alla i familjen så att ingen behöver få dålig självkänsla. Vad tycker ni?

• Svar på tråden Är det ok att säga till sitt överviktiga barn att han inte får tårta. När resten av familjen ska äta tårta?
  • Farfallos

Ja, det är rimligt, samtidigt som barnet får en hammare att slå i huvudet på sina föräldrar, som straff för att de varit oansvariga som föräldrar då de gött sitt barn på det viset.

• Philanthropy
    Farfallos skrev 2017-08-03 17:24:03 följande:

Ja, det är rimligt, samtidigt som barnet får en hammare att slå i huvudet på sina föräldrar, som straff för att de varit oansvariga som föräldrar då de gött sitt barn på det viset.

Word. Varför har ni inte rådit bot på problemet mycket tidigare? 
  • EpicNurse

Verkligen inte okej! Om ett barn i familjen behöver äta nyttigare så får resten av familjen göra det också. Framförallt föräldrarna! Det är ju deras fel från början att barnet är så överviktigt att hen inte kan få äta tårta ibland.

~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
  • vad ska man heta

Ja alltså det var ju ni som gjorde fel från början. Nu är han ju inne i ett missbruk.

Sedan så får man faktiskt äta goda saker ibland fast att man är tjock!! Det är väl mera mängden och hur ofta. Ös upp en tårtbit till honom. En som ser normal ut. Sedan kanske en bulle till. Sedan kan det vara nog!

• Themis

Vi försöker jobba med att hela familjen ska röra sig mer och sen så får vi godsaker, så att man jobbar av det mesta av de extra kalorierna i förväg.

Jag försöker också lära min son att ta en vettig portion av det goda och sen sparar man resten till nästa dags fika.

(eller så köper/lagar jag bara så mycket att det räcker till en portion till alla, om det är svårt att låta bli)

Jag vill inte ge din man 100% fel för det är ju så att alla kan inte äta lika mycket med samma resultat. Men att inte få något gott alls när andra äter känns väldigt orättvist. Parat med klumpiga kommentarer riskerar ni att ert barn använder egna pengar och köper kakor/snacks när ni inte vet om det då.

Att ett barn börjar smyga med mat och godis tidigt ser jag som det farligaste inför framtiden, så det hade jag som förälder gjort mycket för att undvika.

Att hjälpa sitt barn att röra på sig på något sätt som ger det kroppsligt självförtroende/bra motorik och en känsla av välbefinnande ser jag som ett av mina viktigare jobb som förälder, just för att mina egna föräldrar missade på den punkten. Att skaffa vanan att röra på sig gör det lättare för många att stå emot suget och när man är ute och tränar eller går har man inte tid att rota i skafferiet.

Nej, jag tvättar inte min bil. Jag vattnar den för att se om den växer och blir en buss. /sarcasticquotes
  • kråka

Jo. Absolut skyller inte på någon annan. Sen kan man diskutera i evighet om man vill vem som är skyldig osv. Min frågeställning är snarare hur det ska gå till? På vilket sätt man ska behandla honom. Osv. Nu har vi kämpat på i flera månader. Ingen i familjen har ätit godis läsk. Saft chips eller nåt sånt. Myskväll har avskaffats! Barnen fick en studsmatta som kompensation för frånvaro av myset. En deal som iallafall va ok för dom när dom fick studsmattan. Vi har varit mkt duktiga hela familjen. Men sen åkte vi till italien en vecka o ville under den veckan leva lite normalt o äta italiensk glass o lite godis o sånt. Men det var då det började. Min man tyckte inte att vårt överviktiga barn skulle få onyttiga saker som resten av familjen äter. Han sa dagligen till pojken att han var överviktig. Och ifrågasatte om han verkligen skulle ha. Det fick mig att må dåligt. Tyckte så synd om sonen. Kändes som mobbing. Min man förstår inte mitt resonemang? Därför vill jag kolla med er alls vad ni tycker?

• Freuggggggss

Nej han ska också få kaka och glass! Är du ens säker på att han är överviktig? Väger han under 70 så behöver du inte bry dig om övervikt

• kråka

Han är 1.76. Har 46 i skor och har alltid varit storsdag kille. Men nu väger han 83 kg. . Han har alltid haft en konstigt förhållande till mat. Ett tag ville han inte äta . O då kämpade vi istället med hans undervikt. Han äter fortfarande inte mat som är blandad. Tex gryta. Allt ska va uppdelat på tallriken. Ofta ratar han maten dom vi lagar. Så vi undrar faktiskt ibland hur det går till? Hur blir han överviktig?

• Themis

Jag hade försökt visa barnet på ett neutralt sätt vilka val man kan göra för att minska hur mycket energi man får i sig.

Man kan välja att dricka kallt kranvatten med limesaft, smaksatt mineralvatten eller Loka crush t.ex. när andra dricker läsk eller saft. Barn som är törstiga ska i första hand dricka vatten, inte något med energi i. Att portionera ut godis i en liten skål till varje familjemedlem ger en bättre uppfattning om hur mycket det är än om det står en jätteskål som alla bara öser ur.

Ett annat val kan vara att barnet får antingen glass på stranden eller efterrätt/snacks på kvällen, inte både och på samma dag även om det är semester. Men om man följer med pappa och t.ex. spelar squash 90 minuter eller hjälper till rejält med trädgårdsarbete så kan det absolut bli lite extra den dagen.

Vill ni vuxna moffa på egen hand så smygät då säger jag, men att hela tiden fresta sitt barn och sen kritisera det för att det äter och får övervikt är inte snällt.

Och varför förväntar man sig egentligen mer karaktär av ett barn än många vuxna besitter själva?

Nej, jag tvättar inte min bil. Jag vattnar den för att se om den växer och blir en buss. /sarcasticquotes
  • kråka

Jag har alltid tänkt så oxå. Före myset avskaffades hemma hos oss fick barnen godis en gång i veckan i en liten plastkopp. Knappt då åt vi chips. Bara ibland. Läsk är bara på fredagar. Men nu har vi även avskaffat det! eftersom resultatet var noll. Nu har vi inget godis, chips eller läsk. Såvida inte någon fyller år. Eller vi är på semester i italien typ .

Svar på tråden Är det ok att säga till sitt överviktiga barn att han inte får tårta. När resten av familjen ska äta tårta?