Är det ok att säga till sitt överviktiga barn att han inte får tårta. När resten av familjen ska äta tårta?
Vi försöker jobba med att hela familjen ska röra sig mer och sen så får vi godsaker, så att man jobbar av det mesta av de extra kalorierna i förväg.
Jag försöker också lära min son att ta en vettig portion av det goda och sen sparar man resten till nästa dags fika.
(eller så köper/lagar jag bara så mycket att det räcker till en portion till alla, om det är svårt att låta bli)
Jag vill inte ge din man 100% fel för det är ju så att alla kan inte äta lika mycket med samma resultat. Men att inte få något gott alls när andra äter känns väldigt orättvist. Parat med klumpiga kommentarer riskerar ni att ert barn använder egna pengar och köper kakor/snacks när ni inte vet om det då.
Att ett barn börjar smyga med mat och godis tidigt ser jag som det farligaste inför framtiden, så det hade jag som förälder gjort mycket för att undvika.
Att hjälpa sitt barn att röra på sig på något sätt som ger det kroppsligt självförtroende/bra motorik och en känsla av välbefinnande ser jag som ett av mina viktigare jobb som förälder, just för att mina egna föräldrar missade på den punkten. Att skaffa vanan att röra på sig gör det lättare för många att stå emot suget och när man är ute och tränar eller går har man inte tid att rota i skafferiet.