• kråka

Är det ok att säga till sitt överviktiga barn att han inte får tårta. När resten av familjen ska äta tårta?

Som rubriken säger!

Är det ok om man har tex en 13 åring som har övervikt att konstant påminna honom om han är överviktig typ dagligen under semestern. Och sedan när familjen ska sitta och äta något gott säga till honom att han inte ska äta för att han är överviktig.? Jag tycker att hela familjen ska anpassa sig o äta hälsosamt så att man inte hänger ut någon eller förstör någons självkänsla. Jag och min man är mkt oense om hur man ska gå till väga. Båda vill vi att han ska få bättre vikt. Men i min värld är det mobbing att vara så pass övertydig. Jag tycker det finns fina sätt att formulera sig. Tex vi äter inte glass just nu för det är ohälsosamt. O då gäller regeln alla i familjen så att ingen behöver få dålig självkänsla. Vad tycker ni?

• Svar på tråden Är det ok att säga till sitt överviktiga barn att han inte får tårta. När resten av familjen ska äta tårta?
  • elyse

Är inte maken orolig över relationen till sonen när han säger sådana saker? Eller tror han att han är den ende som hittat den ultimata lösningen, i form av pikar?

Ni behöver inte sluta fika etc, men ni kan byta ut tårtan mot t.ex. grädde och jordgubbar. Minska på sockret för att inte trigga beroendet. Se hur det går. De som har riktiga problem ska inte äta fruktsocker heller och då får man tänka till ännu en gång gällande alternativ.

• lollip0p

Seriöst, sluta komma med tips på hur TS son kan äta "nyttigt". Han vet. Han är sjuk.

TS, har ni sökt vård för sonens ätstörningar?

• pallazathena

Nej, det är absolut inte okej. Det är förnedrande, elakt och inte ett dugg ändamålsenligt.

Är det dessutom ett barn som tidigare haft problem med maten pt andra hållet ökar den dör typen av elaka kommentarer bara det problematiska förhållningssättet till mat. Det är inte en framgångsrik väg att gå.

Den elaka pappan borde läsa på lite om fetma istället för att lära sig bättre av vad som faktiskt kan hjälpa. Att gå ner i vikt eller ändra ätbeteende är svårt, men att skamma sitt barn gör det bara värre.

• ABC73

Uruselt att pika pojken och inte låta honom få godsaker när alla andra får.

En sak att eventuellt begränsa portionsstorleken och t.ex ta två halvkulor glass åt honom, en annan att mobba honom och förbjuda honom allt medan övriga får massor framför ögonen på honom.

En fundering angående viktnedgång är att kolla hur mycket han faktiskt vuxit de senaste månaderna. Har han blivit 2 cm längre och inte gått upp motsvarar det ju en viktnedgång.

Annars kan det vara bra att få kontakt med en överviktsenhet för barn.

• MaverickElectra

Jag skulle vända på det hela och säga Nej, det är inte ok för resten av familjen att äta tårta!
    Varför kan inte all äta hälsosamt? Åtminstone under en period.
    Sätt upp små mål att nå, och gör det tillsammans. Säg t.ex att nu ska vi alla tänka på vad vi äter och när Pelle har gått ned 2 kg så firar vi med en tårta allihop!
    Låter det ok?

• Lena

Det är inte att rekommendera att ha sötsaker som belöning. Belöna med lekland, bio, badhus eller liknande istället

• Froken Lokens
    MaverickElectra skrev 2017-08-04 13:31:11 följande:

Jag skulle vända på det hela och säga Nej, det är inte ok för resten av familjen att äta tårta!

Varför kan inte all äta hälsosamt? Åtminstone under en period.

Sätt upp små mål att nå, och gör det tillsammans. Säg t.ex att nu ska vi alla tänka på vad vi äter och när Pelle har gått ned 2 kg så firar vi med en tårta allihop!

Låter det ok?

Och då pekar du inte ut "Pelle" menar du?
  • scanmia

Nej det är klart att det inte är ok! 
    Vi har inte överviktiga barn men ett par av dem är gottegrisar av rang och i perioder har jag försökt att få dem att ta med ansvar för sitt sötsaksintag genom att låta dem bestämma när och vad de vill äta för godsaker ur en veckoranson. Hade de själva valt att avstå från tårta för att spara sin ranson till något annat hade det varit ok för resten av familjen att ta. Hade de redan använt upp sin ranson, så hade det också varit ok för dem att vara utan. Men inte på riktigt, för att äta tårta framför någon som vill ha men inte får, smakar inte gott. Själv äter jag gärna min tårtbit med en kopp te och en god bok efter att alla andra har gått och lagt sig på kvällen.

• SamiSammy

Men fy fan! Din man borde fan inte få ha barn! Jävla SVIN! Sitter fan och gråter när jag läser det du skriver.

• Blomman000
    kråka skrev 2017-08-03 17:37:12 följande:

Jo. Absolut skyller inte på någon annan. Sen kan man diskutera i evighet om man vill vem som är skyldig osv. Min frågeställning är snarare hur det ska gå till? På vilket sätt man ska behandla honom. Osv. Nu har vi kämpat på i flera månader. Ingen i familjen har ätit godis läsk. Saft chips eller nåt sånt. Myskväll har avskaffats! Barnen fick en studsmatta som kompensation för frånvaro av myset. En deal som iallafall va ok för dom när dom fick studsmattan. Vi har varit mkt duktiga hela familjen. Men sen åkte vi till italien en vecka o ville under den veckan leva lite normalt o äta italiensk glass o lite godis o sånt. Men det var då det började. Min man tyckte inte att vårt överviktiga barn skulle få onyttiga saker som resten av familjen äter. Han sa dagligen till pojken att han var överviktig. Och ifrågasatte om han verkligen skulle ha. Det fick mig att må dåligt. Tyckte så synd om sonen. Kändes som mobbing. Min man förstår inte mitt resonemang? Därför vill jag kolla med er alls vad ni tycker?

Ni började bra alltså.

Absolut att ni och sonen får en glass eller en bit tårta när ni andra äter. Inte mycket utan sparsamt men att frånvarande helt och dessutom konstant kommentera barnets vikt är inte ok.
Svar på tråden Är det ok att säga till sitt överviktiga barn att han inte får tårta. När resten av familjen ska äta tårta?