• kråka

Är det ok att säga till sitt överviktiga barn att han inte får tårta. När resten av familjen ska äta tårta?

Som rubriken säger!

Är det ok om man har tex en 13 åring som har övervikt att konstant påminna honom om han är överviktig typ dagligen under semestern. Och sedan när familjen ska sitta och äta något gott säga till honom att han inte ska äta för att han är överviktig.? Jag tycker att hela familjen ska anpassa sig o äta hälsosamt så att man inte hänger ut någon eller förstör någons självkänsla. Jag och min man är mkt oense om hur man ska gå till väga. Båda vill vi att han ska få bättre vikt. Men i min värld är det mobbing att vara så pass övertydig. Jag tycker det finns fina sätt att formulera sig. Tex vi äter inte glass just nu för det är ohälsosamt. O då gäller regeln alla i familjen så att ingen behöver få dålig självkänsla. Vad tycker ni?

• Svar på tråden Är det ok att säga till sitt överviktiga barn att han inte får tårta. När resten av familjen ska äta tårta?
  • kråka

Jo. Absolut skyller inte på någon annan. Sen kan man diskutera i evighet om man vill vem som är skyldig osv. Min frågeställning är snarare hur det ska gå till? På vilket sätt man ska behandla honom. Osv. Nu har vi kämpat på i flera månader. Ingen i familjen har ätit godis läsk. Saft chips eller nåt sånt. Myskväll har avskaffats! Barnen fick en studsmatta som kompensation för frånvaro av myset. En deal som iallafall va ok för dom när dom fick studsmattan. Vi har varit mkt duktiga hela familjen. Men sen åkte vi till italien en vecka o ville under den veckan leva lite normalt o äta italiensk glass o lite godis o sånt. Men det var då det började. Min man tyckte inte att vårt överviktiga barn skulle få onyttiga saker som resten av familjen äter. Han sa dagligen till pojken att han var överviktig. Och ifrågasatte om han verkligen skulle ha. Det fick mig att må dåligt. Tyckte så synd om sonen. Kändes som mobbing. Min man förstår inte mitt resonemang? Därför vill jag kolla med er alls vad ni tycker?

• kråka

Han är 1.76. Har 46 i skor och har alltid varit storsdag kille. Men nu väger han 83 kg. . Han har alltid haft en konstigt förhållande till mat. Ett tag ville han inte äta . O då kämpade vi istället med hans undervikt. Han äter fortfarande inte mat som är blandad. Tex gryta. Allt ska va uppdelat på tallriken. Ofta ratar han maten dom vi lagar. Så vi undrar faktiskt ibland hur det går till? Hur blir han överviktig?

• kråka

Jag har alltid tänkt så oxå. Före myset avskaffades hemma hos oss fick barnen godis en gång i veckan i en liten plastkopp. Knappt då åt vi chips. Bara ibland. Läsk är bara på fredagar. Men nu har vi även avskaffat det! eftersom resultatet var noll. Nu har vi inget godis, chips eller läsk. Såvida inte någon fyller år. Eller vi är på semester i italien typ .

• kråka

Och det är när det är födelsedag tårt diskussionen dök upp. O det var på semestern i Italien överviktskommentarerna och viljan att uteslut det överviktiga barnet från godsakerna infann sig hos min man.

• kråka

Ibland har det försvunnit oboy pulver. När det började hända gömmer jag burken. I många perioder har jag inte köpt oboy. Det är något dom får vid spessiella tillfällen hemma hos oss. 2 ggr i månaden när dom ska på scout utflykt. Salami o rostmacka försviner ibland. Men jag tycker att han behöver ett mellan efter skolan. För middagen är sent hemma hos oss på vardagar. Vi äter inte kvällsmat efter middagen. Jag har kokl på skafferiet. O han har inte så mkt pengar att röra sig med. Han har ett kontokort. Men vi har ju koll på uttagen. Han tränar en gång i veckan innebandy. Men det är egentligen inte allt det här jag vill diskutera. Jag har ganska stor koll på mat o kost o så. Jag är själv noga med mig själv. Jag undrar om det är ok att sägs så till ett barn som min man gör?

• kråka

Det är det jag menar! Pika o tjata hjälper inte. Jag tror det skadar. Det man får göra är att ändra hela familjens matvanor. Vilket jag anser att vi gjort. Men min man blir mkt oroligger så fort det kommer sötsaker. Och för att förändringen med vikten inte förändras särskilt mkt på fyra månader. På tex födelsedagar o semester o då sätts det igång o pika o tjatas. Det blir som en fix idé då. O det drabbar vår son. ???? han kan inte vila i det att vi faktiskt är duktiga till vardags. Dom får ingen godis läsk o chips alls till vardags. Hela njutningen förstörs när vi har semester. Eller när han inte ska få tårta på min födelsedag tex .

• kråka

Ok. Är det någon som tycker att det är ok att säga till sitt barn att dom är överviktig titt som tätt. O tycker det är ok att säga att vissa syskon ska få godis men ett ska inte ha! Kan ni komma fram o förklara hur ni tänker . Finns det någon??? Eller är det bara min man?

Svar på tråden Är det ok att säga till sitt överviktiga barn att han inte får tårta. När resten av familjen ska äta tårta?