Flash Gordon skrev 2017-09-04 07:59:49 följande:
"På plats" är olika ställen beroende på konfliktens placering.
Resonemanget är övergripande och gäller för såväl Afrika som Asien som vilket område som helst. Libanon är ur det perspektivet ointressant.
För övrigt är det Turkiet som tar flest flyktingar från Syrien. Det är också "närområdet" vad gäller den konflikten. Precis som Jordanien.Det tror du säkert.
Själv konstaterar jag att Finland trots allt är vår östra Rikshalva och att en stor del av de finländarna är svenskar.
Rent kapacitetsmässigt är det givetvis problematiskt att lösa 1,5 miljoner nya människor och det är då det här fiffiga med bistånd kommer in.
Som jag tidigare skrivit så tror jag att de allra, allra flesta människor världen över anser att grannländerna till det land där det bryter ut krig har störst ansvar för att ta emot flyktingar.
Men det är inte samma sak som att ta emot alla grannlandets flyktingar eller en mycket, mycket stor andel av grannlandets flyktingar.
Jag tycker det är omåttligt naivt att vara övertygad om att Sverige utan några större protester skulle ta emot 1,5 MILJONER FINLÄNDARE.
Som sagt tror jag att det skulle bli starka protester och upplopp redan vid 150 000 ungefär.
Tråkigt nog.
Och ÄNNU MINDRE tror jag att Sverige glatt utan att protestera det minsta skulle välkomna 1,5 miljoner flyende balter om det var de som var i behov av skydd.
Trots att vi rent tekniskt absolut skulle kunna räknas till Närområdet så tror jag inte alls att svenskar ser balterna som ett broderfolk på samma sätt som de generellt gör med finländare. Finländare och svenskar bor inte bara mycket närmare varandra, de är också betydligt mer blandade med varandra än svenskar och balter. Oerhört många svenskar har släkt i Finland.
Men TROTS det tror jag som sagt ändå att det skulle bli stora protester om Sverige skulle ta in 1, 5 miljoner finska krigsflyktingar.
Dock skulle det bli protester mycket tidigare och redan vid ett mycket mindre antal om det var balter det gällde. Om det skulle bli starka protester vid 150 000 finländare så skulle det nog bli liknande protester redan vid 50 000 om det gällde balter.
Och det här hör egentligen inte till saken, men Finlandssvenskar är inte svenskar bara för att de pratar svenska om det var dem du tänkte på, lika lite som den finsktalande gruppen i nordostligaste Sverige är finländare bara för att de pratar finska.
Finlandssvenskar är en nationell minoritet i Finland, inte svenskar. De finsktalande i nordostligaste Sverige är en nationell minoritet i Sverige, inte finländare.