Inlägg från: Flash Gordon |Visa alla inlägg
  • Flash Gordon

Flyktingar och bistånd - Vad ska vi satsa på?

Det är för mycket siffertrixande och ohederlighet i allt detta:

www.omvarlden.se/Branschnytt/nyheter-2016/okat-svenskt-bistand-trots-rekordstora-flyktingkostnader/

- Enprocentsmålet är helt OK. Där brukar Sverige ligga. Med små årliga variationer. Det är mer än FN:s 0,7%-önskemål. Idag, beroende på hur man räknar, ligger vi antingen långt över eller långt under det målet.

- Kostnader för invandring borde INTE få räknas mot biståndet. Genom att göra detta har regeringen "mörkat" stora delar av kostnaden för de senaste årens invandring. På biståndstagares bekostad.

- Jag håller med statsministern: Sverige behöver andrum. Därför behöver kostnaderna för invandringen drastiskt minska för en mycket lång tid framöver. Det lär inte ske genom att minska kostnaderna för de som redan är här så då måste inflödet av nya invandrare minskas.

- Alla som jobbar med saken vet att hjälp på plats är det absolut effektivaste sättet att ge hjälp.

• Flash Gordon
    Anonym (Bistånd är ingen universallösning) skrev 2017-08-25 23:35:57 följande:
    Jag prioriterar inte ökat bistånd av två skäl.

1. Det är oerhört svårt att försäkra sig om att biståndet verkligen hamnar på rätt ställe och används till det det är tänkt till. I värsta fall blir det som att elda upp pengarna eller kasta dem i sjön.

2. Många av de människor med verkliga asylskäl skulle inte bli särskilt hjälpta av bistånd, åtminstone inte bistånd i klassisk bemärkelse.
    Det enda långsiktigt hållbara är att skapa bättre förutsättningar i deras hemländer. Fred och ekonomisk tillväxt. Det görs med bistånd.

Det är heller inte särskilt svårt att se till att beståndet hamnar rätt. Om man satsar på rätt saker och ser till att följa upp.

Ett enda barn i skolan (särskilt om det är en flicka) gör oerhört mycket mer positivt för världens utveckling än vad amnesti till 100 män som protesterar mot sina utvisningsbeslut skulle göra.
  • Flash Gordon
    Anonym (Bistånd är ingen universallösning) skrev 2017-08-30 19:01:49 följande:
    Syftet med asylrätten är inte att bidra till världens utveckling rent allmänt. Eller att utrota fattigdomen. Eller någon slags besatthet av generell "godhet". Syftet med asylrätten är att ge hotade eller förföljda människor skydd, ingenting annat.
    Skydd kan ges på andra sätt än asyl i väst. Exempelvis via bidragsfinansierade lösningar i närområdet. Det ger mycket bättre effekt för samma peng. Det är en typ av bistånd.

En annan typ av bistånd är det långsiktiga och precis alla problem som du radar upp i ditt inlägg löses genom att hjälpa dessa länder att utvecklas. Socialt, ekonomiskt, politiskt.
    Om 100 män som protesterar mot sina utvisningsbeslut borde få utvisningsbesluten upphävda eller inte tycker jag ska avgöras av vad skälen till utvisningsbesluten är och om männen ifråga har asylskäl eller inte. 

Har någon påstått något annat?
    Vad som däremot inte har något alls med om männen borde få utvisningsbesluten upphävda eller inte är det faktum att mängder av människor i världen har helt andra problem, problem som i sig inte utgör något asylskäl. Som att många barn inte får gå i skolan till exempel.

Resurserna är begränsade. Varje vuxen man som erbjuds "amnesti" bara för att han protesterat mot sitt utvisningsbeslut tar resurser från flickor i fattiga länder. Detta särskilt i ett läge när vi har en regering som tar från biståndet för att finansiera asylinvandringen.
  • Flash Gordon
    Anonym (Bistånd är ingen universallösning) skrev 2017-08-31 08:18:33 följande:
    Ingen har sagt att alla asylbehövande måste få skydd just i "väst" eller ens föredrar att få skydd just i "väst". Det narrativet bygger dels på föreställningen att majoriteten bara är ekonomiska flyktingar och att problemet egentligen bara är fattigdom, dels på föreställningen om att resten av världen utanför "väst" är oerhört primitiv och i princip består analfabetiska bönder med jordbruksredskap som påminner om de vi hade för 200 år sedan.
    Det handlar om vad vi ska prioritera. Hjälpa många på plats eller få i väst.
    : De relativ säkra länder som gränsar till Syrien är Libanon, Jordanien och Turkiet. De har tillsammans tagit emot över 4 MILJONER syriska flyktingar. Libanon är ungefär lika stort som Småland och där finns nu över 1, 5 MILJONER syriska flyktingar. Det är knappast så att länderna i närområdet inte tar sitt ansvar.

Har någon påstått att de inte tar sitt ansvar?

Sedan är det vår tur att solidariskt hjälpa dem. Via bistånd.
    Nej, alla problem jag radar upp och en mängd andra problem också kan inte alls lösas med bistånd.

Jo, över tid och med rätt åtgärder.

Bistånd är det enda som kan ge en långsiktigt hållbar lösning.
    Anonym (Bistånd är ingen universallösning) skrev 2017-08-31 09:01:34 följande:
    Och jag tycker verkligen inte att människor som söker asyl har någon moralisk skyldighet att skämmas för att de "tar resurser" från människor som inte ens har behov av asyl.
    Har  någon påstått det?

Däremot är det vår skyldighet att prioritera resurserna. Att få dem att göra största möjliga nytta.
  • Flash Gordon
    Anonym (Bistånd är ingen universallösning) skrev 2017-08-31 18:03:42 följande:
    Libanon är ett av Mellanösterns modernaste länder. Men det är också ett av världens mest tättbefolkade länder. Tror du att de kan ta emot hur många flyende syrier som helst bara de får tillräckligt med bistånd?
    Svar: ja, i princip.

Men nu är det inte aktuellt att Libanon ska ta emot ALLA så det är bara en ... fladdrande tanke ... du framför. Och du fokuserar så mycket på just Libanon att jag tror att du har personliga kopplingar dit.

Du är emot ökat bistånd av två anledningar oc hbägge är felaktiga.

- Det är inte svårt att få bistådet rätt co hatt ge nytta, om man gör rätt saker från början.

- Långsiktigt är den enda lösningen att bygga upp dessa länder, via bistånd först - sedan via ekonomiska reformer och normal handel. Typexempel Sydkorea.
  • Flash Gordon
    Anonym (Bistånd är ingen universallösning) skrev 2017-09-02 17:57:17 följande:
    Du inser inte att det bokstavligen snart inte FÅR PLATS fler syriska asylsökande i Libanon?
    1,5 miljoner syriska flyktingar i landet är den officiella siffran. I realiteten uppskattar många antalet till över 2 miljoner , kanske till och med tre. I ett land stort som Småland.

...

Fattigdomen och arbetslösheten har ökat enormt i Libanon sedan kriget i Syrien bröt ut.

...

Din godhjärtade intention att "bygga upp ett land från grunden "kan du reservera för något annat land.

...

Nordkorea kanske , som fått 40 miljoner om året i 40 år nu. 
    .
    Klart de får plats. Skulle Libanon vara lika tätbefolkat som Malta skulle det kunna bo 14 miljoner människor där. Idag bor där 4-5 + någon miljon flyktingar. Och det är där bistånd kommer in. Man bygger upp nya samhällen åt flyktingarna. Hjälp på plats. Bokstavligen.

Men nu handlar inte det här om att bara ditt Libanon sa ta emot alla så diskussionen är högst teoretisk.

...

Fattigdom och arbetslöshet som kan bekämpas med ... ?

...

Nåja, "godhjärtade" och "godhjärtade" - det är delvis mitt yrke.

...

Direkt katastrofhjälp skiljer sig förstås från strukturellt bistånd: Nordkorea tar inte emot strukturellt bistånd. Inte för att de verkar behöva det heller. Nordkoreas problem är politiskt. Inte att barn inte går i skolan eller att det saknas infrastruktur.

Sydkorea är ett bra exempel på hur ett land kan gå från kraftigt bidragsberoende (på 50-talet) till välstånd.
    Anonym (Bistånd är ingen universallösning) skrev 2017-09-02 18:19:36 följande:
    Jag är väldigt nyfiken på hur du skulle resonera om det en dag är VI i Sverige, som är "Närområdet" . Panera att Putin börjar tugga i sig Finland. 

Jag tror att Sverige och svenskarna skulle reagera som vi de facto gjorde med balter och finnar under andra världskriget. Ta emot dem.

Tror du annorlunda?
  • Flash Gordon
    Anonym (Bistånd är ingen universallösning) skrev 2017-09-03 12:03:40 följande:
    I Libanon ...
    ---
    Malta är en ögrupp. Det är inte Libanon. Därför tycker jag inte riktigt att jämförelsen håller.
    Libanon är fullständigt ointressant i sammanhanget. Libanon kommer aldrig att emot alla flyktingar. Men de får plats. Om det skulle behövas. Att Malta är en ö gör ingen skillnad - det handlar om befolkningstätheten.

Bistånd är det enda som långsiktigt fungerar och bistånd är kortsiktigt det som göra att flest kan få hjälp.

Och för svensk del handlar det om att maximera effekten av de pengar som läggs på detta. Då är hjälp på plats det enskilt bästa.
  • Flash Gordon
    Anonym (Bistånd är ingen universallösning) skrev 2017-09-03 12:51:42 följande:
    Att prata om "På plats" och "Närområdet" är lätt och enkelt så länge man kan låtsas att "På plats" och "Närområdet" är någon slags mystiskt obebott ingenmansland i öknen borta i Långtbortistan.

Måste man ta in att "På plats" och "Närområdet" i själva verket precis som Sverige är suveräna nationer med egen befolkning, egen vilja, egen agenda är det inte lika lätt och enkelt längre.

Du är trött på att prata om Libanon nu?

Berätta då vilka länder förutom Libanon som DU anser är "På plats" och "Närområdet" i fallet med Syrien.
    "På plats" är olika ställen beroende på konfliktens placering.

Resonemanget är övergripande och gäller för såväl Afrika som Asien som vilket område som helst. Libanon är ur det perspektivet ointressant.

För övrigt är det Turkiet som tar flest flyktingar från Syrien. Det är också "närområdet" vad gäller den konflikten. Precis som Jordanien.
    Anonym (Bistånd är ingen universallösning) skrev 2017-09-03 13:06:54 följande:
    Men min frågeställning handlar om I VILKEN OMFATTNING.

Tror du att Sverige utan problem och utan att någon skulle protestera alls skulle ta emot 1,5 miljoner Finländare?

Det tror tyvärr inte jag.
    Det tror du säkert.

Själv konstaterar jag att Finland trots allt är vår östra Rikshalva och att en stor del av de finländarna är svenskar.

Rent kapacitetsmässigt är det givetvis problematiskt att lösa 1,5 miljoner nya människor och det är då det här fiffiga med bistånd kommer in.
  • Flash Gordon
    Anonym (Bistånd är ingen universallösning) skrev 2017-09-05 06:38:14 följande:
    Som jag tidigare skrivit så tror jag att de allra, allra flesta människor världen över anser att grannländerna till det land där det bryter ut krig har störst ansvar för att ta emot flyktingar.

Men det är inte samma sak som att ta emot alla grannlandets flyktingar eller en mycket, mycket stor andel av grannlandets flyktingar.

Jag tycker det är omåttligt naivt att vara övertygad om att Sverige utan några större protester skulle ta emot 1,5 MILJONER FINLÄNDARE.

Som sagt tror jag att det skulle bli starka protester och upplopp redan vid 150 000 ungefär.

Tråkigt nog.

Och ÄNNU MINDRE tror jag att Sverige glatt utan att protestera det minsta skulle välkomna 1,5 miljoner flyende balter om det var de som var i behov av skydd.

Trots att vi rent tekniskt absolut skulle kunna räknas till Närområdet så tror jag inte alls att svenskar ser balterna som ett broderfolk på samma sätt som de generellt gör med finländare. Finländare och svenskar bor inte bara mycket närmare varandra, de är också betydligt mer blandade med varandra än svenskar och balter. Oerhört många svenskar har släkt i Finland.

Men TROTS det tror jag som sagt ändå att det skulle bli stora protester om Sverige skulle ta in 1, 5 miljoner finska krigsflyktingar.
    Dock skulle det bli protester mycket tidigare och redan vid ett mycket mindre antal om det var balter det gällde. Om det skulle bli starka protester vid 150 000 finländare så skulle det nog bli liknande protester redan vid 50 000 om det gällde balter.

Och det här hör egentligen inte till saken, men Finlandssvenskar är inte svenskar bara för att de pratar svenska om det var dem du tänkte på, lika lite som den finsktalande gruppen i nordostligaste Sverige är finländare bara för att de pratar finska.

Finlandssvenskar är en nationell minoritet i Finland, inte svenskar. De finsktalande i nordostligaste Sverige är en nationell minoritet i Sverige, inte finländare.
    Försöker du sitta och lära MIG något om förhållandet Finland/Sverige - finlandssvenskar och tornedalsfinnar?

Och vad har något av allt du skriver med biståndets vara eller inte vara att göra? 
  • Flash Gordon
    Anonym (Bistånd är ingen universallösning) skrev 2017-09-05 11:00:37 följande:
    Jag lära dig?
    Du verkar ta för givet att jag har en personlig koppling till Libanon och inget annat men jag kan inte ta ansvar för vad du tar för givet.
    Jag kanske också har finlandssvensk bakgrund.
    Eller finsk .
    Eller tornedalsk.
    No Niin! ????
    Inget av detta har med bistånd, eller inte, att göra.
Svar på tråden Flyktingar och bistånd - Vad ska vi satsa på?