• ijo

Vi som börjar med IVF hösten 2017

Tottiis skrev 2017-08-08 08:08:55 följande:

Någon i denna grupp som skall göra sin ivf i Umeå statligt? Isåfall hur lång väntetid var det? Kanske någon annan kan svara hur länge de fått vänta på remiss? Tänkte om det är ungefär lika lång väntetid var man än skall göra sin ivf ??

Jag gör landstingsfinansierat i Umeå :) Från att remissen skickades fick vi vänta typ 1 månad bara. Vi fick ta en tid någon annan avbokade så vi for dit samma dag dom ringde. Blev verkligen att man kastades in i det! Men det var i slutet på mars så vet inte hur kötiden ser ut nu. Men i och med vårdgarantin ska man ju max behöva vänta 3 månader.
  • ijo
    Tottiis skrev 2017-08-08 23:33:01 följande:

Ååh tack för svar! 1månad var ju inte så länge! Hur långt har ni kommit med er ivf nu? Vi bor inte i Västerbotten, men tillhör ändå till Umeå men jag längtar verkligen tills vi får börja vår behandling! Vad fick man göra första gången man kommer dit?

Vi har gjort en ivf med äggplock & ET (embryo transfer). Fick plus på stickan på testdagen men då jag blödde massa förstod jag att det inte var så positivt. Fick komma in på VUL veckan senare och då såg läkaren att jag blött ut allt. Sen hann jag aldrig göra ett frysförsök innan sommaren så det väntar vi på nu :) Det har varit långa månader sen i maj!

Förstår att du längtar till att vara igång :) Första träffen fick vi fylla i en hälsoblankett, gå igenom behandling samt vilka preparat som skulle användas och hur. Sedan var det bara att invänta mensen för att köra igång med sprutorna.

Hoppas vi alla får komma igång snart!! :)
  • ijo
    Mjbo skrev 2017-08-10 09:59:54 följande:

Hur går det för er allihopa? :)

Jag går och väntar på ägglossning! Är på cd22 idag så jag hoppas verkligen den dyker upp. Förra månaden kom den på cd16. Var på VUL i måndags och då såg läkaren en äggblåsa på 13mm så jag hoppas den växer på sig. Annars får vi vänta till nästa mens :/

Hur går det för dig? :)
  • ijo

Idag fick jag glad gubbe på ägglossningstestet! :)

FET blir på onsdag! Hoppas hoppas ägget klarar upptining!

• ijo
    I väntan på det lilla undret skrev 2017-08-10 20:37:09 följande:

Vi ska börja vår första IVF behandling nu (började på måndag med synarela nässpray), med hopp om äggplockning första veckan i september. Vi har kämpat sedan 2014, utan resultat. Man känner sig så otroligt ensam, även fast man vet att många många andra kämpar om samma.

Jag håller tummar och tår att lyckan ska nå er!

Kämpa på!

Kram från Finland!

Håller tummarna för er & för oss alla i tråden! Precis som du säger så känner man sig så himla ensam. Tur att vi kan dela med oss av tankar och erfarenheter här :)
  • ijo
    Ellencassandra skrev 2017-08-11 07:46:02 följande:

Lycka till! Jobbigt att man inte får reda på det förrän samma dag.. hoppas ägget klarar sig!! :)

Joonzon skrev 2017-08-11 08:11:15 följande:

Ååå va kul!!! Ja håller alla tummar åt dig!

Ja kommer vara jättenervös på onsdag.

Vill inte ha något samtal från dom den dagen! Tack så mycket! <3
  • ijo

Nu är jag ruvare till en Blastocyst som klarade upptining och såg bra ut :) Den höll på att kläckas också! Dom behövde bara tina ett ägg. Hoppas så att det någon gång ska vara vår tur <3

• ijo
    Joonzon skrev 2017-08-14 18:45:20 följande:

Hur många dagars va de i frysen du hade? Du får göra fet alltså 6 dagar efter testet visar äl, har jah räknar rätt då? :)

Fick min mens äntligen idag, Så nu är de snart dags för fet för mig med! Men dröjer ett par veckor till.

5-dagars i frysen :) Och då plussar dom på en dag från att ägglossningstestet visar positivt eftersom du har ägglossning dagen efter du får den glada gubben. Därav blev det 6 dagar efter.

Härligt! Någon aning om vilken dag du brukar ha ägglossning? :)
  • ijo
    Nube skrev 2017-08-17 18:02:42 följande:

Hej, får jag hoppa in här också? :)

Vi har försökt bli gravida sedan september 2015. Gjorde utredning och fick besked om låg amh september 2016, första IVF försöket i januari 2017 fick vi avbryta då jag utvecklade en kysta. Andra försöket gjorde vi i april och fick ut två ägg, fick ett tillbaka men inget till frysen. Men jag blev gravid! Tyvärr konstaterades en ofostrig graviditet vid vul v 8. Fick blödningen i juni, det var fruktansvärd, jag hade så ont. Fick mens 4 veckor efter blödningen och idag började jag med synarelan igen!

Så har vår resa sett ut hittills. Känns både bra och läskigt att börja om på nytt men hoppas att det går bra. Känns ändå skönt att veta att jag blev gravid i maj.

Vore kul att vara med och "prata" med andra i samma situation. Hoppas det går bra för oss alla! <3

Hej!

Usch och fy för MF :/ Jag gjorde också mitt första ivf i april och plussade på testdagen men hade redan innan dess börjar blöda så förstod att det inte var positivt. En vecka efter testdag fick jag komma på VUL och då såg läkaren att jag blött ut "allt". Nu är jag inne på mitt första FET och ruvardag 1.

Du kör långa metoden då? Hoppas SÅ att vi alla lyckas <3
  • ijo
    AnnaMaria83 skrev 2017-08-17 21:25:39 följande:

Hej! Får man hoppa in här? :) vi ska på läkarsamtal 29/8 för uppstart av ivf. Helt ny på detta område. Ska börja med bemfola nästa mens i mitten av september. Sedan gör vi ägguttag och insättning i Umeå. Så otroligt glad att äntligen få komma igång men väldigt nervös oxå

Hej! Härligt att få komma igång. Jag går också i Umeå :)
Svar på tråden Vi som börjar med IVF hösten 2017