• Tiinuli

Vi som börjar med IVF hösten 2017

Måste bara skriva av mig lite...
    Väntar ju på att remis till ivf ska skickas, bli godkänt och få hjälp. Har varit tillsammans med en underbar man i två år och vi verkligen längtar efter barn. Vi vart gravida i början av året som va ett mirakel men det slutade ma v.11 sen dess har inte hänt mycket och väntan börjar tära verkligen på en men försöker tänka positivt och inte deppa ihop såklart.
    Nu till det som gör mig faktiskt ledsen är att en nära vän till mig, som visste om graviditet och ma säger varje gång man hörs att det kanske är inte meningen att vi ska få barn :( blir så himla ledsen och kan i svag stund tänka, ja kanske det är så då... skulle dock hellre behöva höra pepp ord än att vi ska lägga ner och låta ödet bestämma. Min man lider av retrograd ejakulation och det kommer ingen sperma ut pga hans diabetes, ska vi då skita i allt och låta Gud eller vad det nu är som bestämt att nej ni ska inte få barn tillsammans :( så less på kompisens kommentarer och såklart försöker ju inte ta åt mig men lättare sagt än gjort. Upplever också att det är ingen i ens vänskapskrets som stöttar, eller ger dem uppmuntrande kommentarer som man så gärna vill höra ibland... känns så ensamt, tråkigt :(
    Klagomuren här :D

• Tiinuli

Tack för dem orden :) och att du orkade läsa. Ibland så brister det bara tyvärr, önskade att va lika cool som min sambo , han tack och lov orkar se det positiva i allting när man själv inte riktigt orkar.
    Ja tänk om det va för alla som behöver lite hjälp på vägen, nä men det är nog inte meningen att ni ska ha barn eftersom ni inte blir det själva... först blev ledsen men nu mest känner irritation över kommentaren! Får nog ligga lite lågt med henne tills vet hur allting utvecklar sig.
    Sambon har fått utskrivet rinexin för att satsen ska komma ut istället för urinblåsan men det funkade bara den gången i vintras :( det är också en stress moment, att varje månad förbereda sig inför ägglossning då han ska äta medicinen men nu funkar det inte alls... blir sååå skönt att slippa detta sen när vården tagit över och kan koncentrera ligga när man vill och skita i sin Äl!

• Tiinuli

Jag tror att folk förstår inte riktigt vad man går igenom och allt detta påverkar dem som kämpar med att bli gravida :(
    Men så är det nog med det mesta i livet, man vet inte förens man varit där. All ska ha så mycket att tycka om fast man har ingen aning vad man pratar om...

Nån som vet vad anejakulation betyder?
    Får upp bara massa tyskt text...

• Tiinuli

Nuuu äntligen så har vi varit på vår sista utredningsmöte och fått redan också en första tid för att starta ivf på cvl i Uppsala :)
    Sjukt glad att väntan inte förlängs alldeles för mycket!
    Vi har bokat in tid den 11.9 och ska gå igenom allting då.
    Det som jag glömde fråga (såklart)är om när man får påbörja med hormoner? Nästa mens?(kommer ha mens kring det datumet) Hur bestäms om det blir lång eller kort metod?

• Tiinuli
    Plommonstop skrev 2017-08-13 12:27:28 följande:

Hej hej!

Jag tar och hoppar in här också. :) Jag och min sambo ska starta med sprutor i september eller oktober på Carl von Linnekliniken i Uppsala (såg att det var någon annan som också går där). Egentligen skulle vi börjat nu i augusti, men då jag byter jobb snart ville jag skjuta lite på det, så att man iallafall hinner ta sig igenom provanställningen innan man behöver berätta för chefen. Känns segt att behöva vänta mer eftersom vi redan har försökt i 1,5 år, men vad gör man.

Kul om vi kan följas åt lite längs vägen. Känns som att alla blir gravida till höger och vänster om en just nu, så känns skönt att kunna prata med andra som vet vad man går igenom :)

Hej!

Vi ska göra våran behandling där med :)
    Vet ni hur dem ställer sig för lång/kort protokoll?
    Ska ha första möte 11.9 på min hemortsläkare som ska sköta hormonbehandling och ul här och äggplock och återföring i Uppsala.
    Hoppas får göra korta varianten då min mens väntas att börja runt dem dagar :) så kanske får köra direkt
  • Tiinuli
    soofa skrev 2017-08-19 10:25:48 följande:

Hej! Jag hoppar in här! Vi har precis påbörjat vårt första försök, tar fjärde Gonal F-sprutan i kväll och första ultraljud på måndag.

Välkommen :)

Vet du hur eller vad avgörs om man gör långa eller korta protokollet? För vist blir det uppstart från mens på det korta?
    Vi ska ha första mötet 11.9 och ska ha min mens då också så undrar om det kan startas då direkt eller måste vänta en månad.
  • Tiinuli

Har precis pratat med Carl von Linné kliniken i Uppsala där vi gör äggplock och insättning, andra hos hemortsläkare.
    Sköterskan i telefon sa att man brukar svara bättre på den långa metoden med nedreglering att det förmodligen blir den, jag som hade hoppats på den korta...
    Men hon pratade om äggplock om 7 veckor.

Någon annan som gör där? Har ni lång eller kort protokoll?
    Våran del blir det också ICSI

Börjar bli så nervös och förhoppningsfull :)

• Tiinuli
    Plommonstop skrev 2017-08-22 17:37:23 följande:
    Vad kul att ni också går på cvl! Vi har varit supernöjda med dem hittills!

Om det blir långt eller kort protokoll är nog väldigt individuellt och beror mycket på äggreserven. Jag har PCO och högt AMH, så vi kommer att börja med det korta. Sem får man se hur man svarar på det. Hoppas det blir det korta för dig också! :)
    Ja blir kul att jämföra lite hur det gått för oss och er :)
    Jag har bara pratat med dem i telefonen för vi gör allt annat förutom äggplock och insättning hos vår hemortsläkare/gyn så kommer inte träffa dem så mycket, hoppas jag.

Sköterskan i telefon sa att man brukar svara bättre på den långa metoden (i mitt fall) så får ställa mig in på det.
    Vi ska på information den 11.9 och väntar på mens då också så då blir start slutet på september och äggplock oktober antar jag.
    Vi ska också göra ICSI pga manligfaktor.

Sambon har varit på olika utredningar i ett år nu och äntligen så går allt lite snabbare framåt :)

Det känns nästan som man är gravid redan, så förhoppningarna är höga.
    (Vi har varit spontan gravida början på året men det slutade på MA v.11)
  • Tiinuli

Väntrummet:

*Ellencassandra första läkarbesök 29/8

*Tiinuli första läkarbesök 11/9

*frikenfröken väntar på nästa cykel för att börja om första stimuleringen

- Sprayar:

*Nube, synarela sedan 17/8, andra försöket

- Sprutar:

*Titikaka, dag 2 Gonal-f, första försöket

*Anki7, dag 3 med Menopur, första försöket

* soofa, Gonal F, första försöket

- Väntar på ÄP/ET/FET:

* Mjbo, väntar på fet nr 2 om ca 1,5vecka. i ostimulerad cykel.

- Ruvar:

* ijo (2:a återföringen) TD 1/9

* becccss (1:a återföringen) TD 5/9

- Gravid

• Tiinuli

Nån som vet om mediciner finns vanligt på hemma apotek eller dem beställer hem dem?
    Jag har läkartid 11.9 och kör på direkt i dagarna när mensen dyker upp, nu bara lite stressad att dessa läkemedel kommer inte finnas på Apoteket :/
    Ska försöka få tag på läkaren men han jobbar inte varje dag.

Svar på tråden Vi som börjar med IVF hösten 2017